Gå til innhold

Motorrep - 4Land erfaring


MariusMorch

Anbefalte innlegg

Hellu!

 

Da viser det seg at varmeanleggproblemene jeg har slitt med siden jeg kjøpte bilen kommer av gåen toppakning. Foreløpig dom fra norske verksted er at dette blir dyrt. Hvis det er blitt mer skade enn av toppakningen er gåen er jeg blitt anbefalt å helle bytte til en brukt motor. Ergo sitter jeg med dilemmaet, skal jeg bare bytte motor med en gang, eller risikere å gjøre en topp-jobb som kan vise seg å være 25k ut av vinduet. Og dermed kan jeg se tusenlappene flagre. Bilen har ikke kokt på noe tidspunkt i mitt eie, men jeg kan jo ikke utelukke at det har skjedd før jeg kjøpte bilen. Den går fint, men er død kald i kupeen og slo ut på toppakningstest.

 

Jeg mailet derfor Tomek hos 4Land i Polen. Han mente det var en god sannsynlighet for at det bare var toppakning som måtte byttes, men at de kunne gjøre ytterligere skadereparasjon til en svært god pris om det var nødvendig. Prisene er det ingenting å si noe på, men jeg har søkt litt rundt på forumet her og de fleste som har vært der ser ut til å ha vært der med en gåen TD6-girkasse. noen som har erfaring med motorjobber hos disse folka? Håper å komme meg avgårde med bilen ila. neste uke hvis alt går som det skal.

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres meget fornuftig ut. Selvfølgelig er det nok mye du kunne gjort selv, men verktøy og fasiliteter betyr ofte mye.

Tragisk egentlig at Norske verksteder foreslår at du bør bytte motor pga gåen topp pakning :blink: , sier mest om de sinnsyke timeprisene her til lands.

Selvfølgelig følger det gjerne med plansliping av topper og litt annet mer arbeide, men likevell helt forkastelig mentalitet.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har ikke tid eller interesse av å bytte toppakning osv. Det blir alt for mye jobb og jeg ville vært alt for stresset i ettertid med om ting ble gjort riktig. Mekanikeren her har vært skvær egentlig. Hvis det er mer skade på motoren enn toppakningen blir det fort for dyrt å fikse på ting mente han. Og da gjenstår motorbytte. Han var oppriktig lei seg da han ringte, og beklaget det de hadde funnet. han anbefalte meg og å sjekke ut Polen. Så intet ondt blod der. Men er jo helt sinnsykt dyrt. Hadde jeg gjort alt på motorpool som har vært galt siden jeg kjøpte bilen i januar hadde vi begynt å nærme oss 50-60 prosent av hva jeg ga for bilen.

 

Hos 4Land kommer full overhaling av toppen på 16.000. Da bytter de alt av pakninger, bolter, oljer, filter, sliper toppene og tar en generell service på motor og kjølesystem. Utelukkene Land Rover-deler som brukes. Samtidig har jeg en del småskader i lakken. vært en fyr borti bakskjermen, og noen har dultet borti døren høyre side foran. Fikk anslag på lakkverksted (bilkosmetikk) på ca 11.000 for å ta alt. 4Land tar 2.500.

 

Videre har jeg snakket med advokaten min, som ser på å gå på selger da historikken siden jeg kjøpte bilen pluss servicehistorien før jeg kjøpte bilen tilsier at det var problemer med toppakningen før jeg kjøpte den. Dermed blir det muligens ikke jeg som tar regningen til slutt.

 

Jeg fikk et veldig hyggelig tilbud på å hente bilen i Norge, men har såpass mye ferie at jeg like gjerne kjører ned bilen selv og flyr hjem. Vet at det er helt trygt, men liker best å kjøre en delvis defekt bil selv fremfor å gi det til noen andre.

 

 

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene hos 4Land er jo fine, spesiellt siden det inkluderer topp planing, og lr deler.

 

Det jeg egentlig mener er vell at norske verksteder burde gi en rimelig fast pris på slik jobb inklusiv plansliping, slik at de kunne opprettholde litt motorerfaring. Virker nesten som om de ikke skrur på den måten lengre, så de burde være glad for å ta imot en slik erfaringsmulighet.

Tenk å gå på jobben å fikse opp i en orntli V8, må jo være litt mere spennende enn bare skifte bremser og klosser og kjøre diagnose hver dag.

 

det burde de

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen levert hos 4Land. Tomek viste seg å være en ung og svært hyggelig fyr. Han gikk over bilen og testet og styrte mens jeg var der. Deretter insisterte han på å betale for taxien min til flyplassen siden han ikke kunne kjøre meg.

 

Møtte forøvrig på en kar med en L322 Supercharged fra ålesund. Var på ferie i polen da det hadde kommet en raklelyd fra motoren. hadde den hos Land Rover-forhandleren som mente det var oljepumpe. snakket om 20.000 og to ukers arbeid. Kjørte til 4Land som konstaterte at det var kjedestrammerne og kunne fikse det ganske kjapt.

 

artig dag i Gdansk. Nå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering.

 

Det viser seg at toppakningen ikke er gåen. De har gjort to kompresjonstester, og testet kjølevæsken for syre (fra eksosen). De har også trykktestet kjølesystemet. Det har godt trykk. Men det var litt andre småting galt med motoren de tar. og så er sirkulasjonspumpe og vannpumpen til kjølesystemet ødelagt og må byttes. De anbefalte også å bytte vannventilen. Og fire pakninger til motoren må byttes på grunn av oljelekkasje. Så de tar det, bytter olje, filter og luftfilter og alle reimer til motoren. Videre Var det en del slitasje på forstilling, så de bytter alle foringer og to bærearmer. Og tar forstillingskontroll. Videre bytter de to ryggesensorer. Tilsammen kommer dette på 14.000 kroner. Jeg er temmelig happy.

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt sinnsykt bra pris! Vet du hva de ville tatt for å hente og bringe bil fra kaia?

 

Kaia i Karskrona?

 

De pleier å ta kostnaden for å få bilen ned (billetter, bensin) og litt ekstra til sjåføren. Så aner ikke. Men send en mail til Tomek og hør. Han svarer på det rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke i denne sammenhengen: Moralsk riktig eller ikke å betale moms på denne konkrete tjenesten ved passering tollen?

 

Her er en liten tankelek. -_-

 

4Land har pr dato ikke ordnet en mulighet for deg til å trekke fra polsk moms på arbeidet de utfører, når du vil tolle inn tjenesten. Delene de bruker kommer heller ikke uten moms, det betyr i praksis at du betaler for moms og avgifter på deler og arbeide i det landet der hvor tjenesten blir utført. Moms og avgifter går med til drive ett velferds samfunn i den form at staten i det landet samler inn penger som de bruker for å yte tjenester tilbake til de som bor i landet. De som utfører arbeidet på din bil, bor og lever i Polen og er avhengig av de sosiale tjenestene som dette landet tilbyr dem.

 

Ingen i Norge har gjort en noe som helst på din bil i denne sammenhengen, er det da umoralsk å la være å momse inn tjenesten på vei til Norge? De som har gjort jobben på bilen får sin rettmessige moms og velferd tilbake i form av de prisene du betaler til verkstedet når du forlater de.

 

Vel, jeg har ingen fasit på dette...men jeg mener selfølgelig noe som kanskje kan leses mellom linjene her....

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du kun kan får refundert MVA på varer som eksporteres,

og da skal de og fortsatt være i original emballasje og ubrukt.

Du kjører din egen bil ut av Norge og in igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for å snike meg unna ting, men det prinsipielle debatten er interessant. Hvis du ser på tallene for hvor mye vi importerer av tjenester kontra hvor mye vi eksporterer så tror jeg tallet er ti gangeren. 2 prosent av verdens eksport mot 2 promille av verdens import. Hvis vi skal være del av en global økonomi er det å anse som relativt usosialt, men uunngåelig på grunn av oljen. Pengene som ber betaler for min reparasjon er først skattet over lønnen min. Deretter er det skattelagt i Polen og så skattes de på nytt i norsk toll.

Er argumentet at man burde betale 100-150 prosent mer for en reparasjon her fremfor i utlandet fordi det svekker det norske velferdssamfunnet? Det er ikke bærekraftig i forhold til vanlig samfunnsøkonomisk teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal det på "liv og død" handles f.eks. deler i England,eller ØYA,som flere av dere refererer til?

 

Lafterolf har et kjempepoeng,vi skal ha høy kjøpekraft,men ikke bidra på vårt eget marked.

 

Hvordan kan man forvente lav pris og stor erfaring,når alle skal handle "alle andre steder enn på nærbutikken" !

 

Vi har gode deleleverandører ,og flere LR-verksteder,både "godkjente LR og uavhengige" som begynner å få meget god kompetanse på produktene.

 

Prisene på deler,tja,de er jo styrt av omsettning.Hadde dere kjøpt deler i Norge,så hadde prisene gått ned.

 

Og skal verkstedene bli gode på produktene,så må de faktisk ha noen innenfor portene.Og er det misnøye ,så ta det opp med dem,eller bytt verksted.Så enkelt!

 

Men vi nordmenn er begynt å bli "småkakser" ,se på oss,vi har pæng. Gjerrig,er kanskje et annet ord.

 

Men personlig så handler jeg alle deler og gjør alle verkstedbesøk i Norge. Og det skal jeg prøve å fortsette med,inntil vi ikke har flere delepushere her på berget.

 

For det er realiteten,hvis vi fortsetter som vi holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en prisverdig idealisme, men særlig sannsynlig er den ikke. Dessverre.

 

Ta mitt eksempel. På et norsk verksted er listen over arbeid på min bil summert opp til ca 75.000. Ved motorbytte, som jeg først ble forespeilet var det snakk om 100.000 minimum. Samme pris i polen var mellom 30 og 35, og da for en renovert motor, ikke en brukt som i Norge. til sammenligning kommer min regning på 25.000 kroner ink moms. Vel og bra med idealisme og støtte det norske verkstedet, men jeg tror de færreste faktisk er villig til å "gi" 50.000 til et norsk verksted. Du er kanskje det, og et par andre her inne, men den gjengse nordmann har ikke råd til den form for idealisme. Jeg tviler på at jeg hadde giddet å beholde min bil om det kom til det. Jeg er avhengig av å kunne holde kostnadene nede, ellers blir det en 2 år gammel BMW 320i på meg og andre hobbyer. Jeg liker å ha en Range Rover, men hvor mye jeg liker det har et tak.

 

Det vi antagelig vil se er at importen av deler fra for eksempel England øker. Transporttiden vil bli kortere, logistikken enklere og flere vil velge dette. Det er det heller ingenting i veien med. For å ha en effektiv økonomi med utlandet må vi faktisk handle fra utlandet og, ikke bare selge dem. Hvis ikke du ønsker den formen for proteksjonistisk økonomi som USA fører, som stort sett rammer alle deres handelspartnere, og ikke gjør ting så voldsomt mye bedre for deres egne konsumenter. Alle varer som importeres hit momses jo og. Det som i realiteten skjer er at mellomleddene kortes ned. Det skjer i alle andre former i næringslivet og handelsmarkedene, så å forvente at det ikke skjer med bildeler er i beste fall litt naivt.

 

Vel og merke er prisen styrt av etterspørsel, men antallet Land Rovere som kjører i Norge med prisbeviste og mekkeinteresserte eiere er ikke stort nok til å få de volumfordelene du snakker om. Du skal høyt opp i volum før vi kan snakke marginer tilsvarende andre varer i Norge med volumfordelen. Videre er dette relativt spesielle biler i Norge. Min 4.4 liter er det ikke solgt voldsomt mange av. Det er rett og slett ikke mange nok biler som går på verksted her til at verkstedene antagelig vil få den kompetansen du snakker om. I tillegg er motoren for gammel, så å få kompetanse på det er heller ikke spesielt interessant. Og så lenge bilavgiftene er såpass høye som de er i Norge (som er en helt annen debatt) så vil det antageligvis selges et begrenset antall LR i Norge i fremtiden.

 

Ser du på bruktmarkedet i Norge nå så sliter det. Nordmenn generelt er lei av å koste på bil og synes det er attraktivt med 5 års garanti. Biler eldre enn det uten garanti får ikke lenger de prisene de fikk for tilsvarende alder og modell for 4-5 år siden. Videre har leasing tatt helt av i Norge. Du kan idag lease en BMW 520xd for 5.500 kroner i måneden med 50.000 i innskudd. Det frister såpass mange at de heller går for det enn å realisere bildrømmer av eldre garde. Du kan mislike det, men det er likevel det som skjer. Folk flest sender heller tilbake en bil etter tre års problemfritt bilhold og leaser noe nytt, enn å levere den samme bilen inn og få sjokkregning. Det viser seg at folk heller betaler litt mer hver måned for å unnslippe verkstedsjokket, for eksempel midt i julerushet. Videre fører høye verkstedkostnader til at det vrakes mer biler og flere velger bort entusiasmen til fordel for andre ting. Nytteverdi er viktig. Det er gøy å ha en kul gammel bil, men på et eller annet tidspunkt begynner folk å regne på hva de får for lønnen sin hver måned.

 

Jeg presiserer at dette handler om det generelle prinsippet med å reparere en bil i utlandet eller bestille deler herfra. Ikke om man skal betale moms når man passerer grensen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...