Gå til innhold

AGM-batterier - bedre enn hva spesifikasjonene skulle tilsi?


grenness

Anbefalte innlegg

Jeg driver og surfer rundt for å se hva Det Ultimate Batteriet er for min 2007 D3.

Det er plenty av tråder her inne (og andre steder) som går på batterivalg enten direkte eller indirekte.

 

Mitt utgangspunkt er at nå har jeg lyst til å investere i det aller beste batteriet money can buy, og den verdien jeg henger meg mest opp i er CCA, altså Cold Cranking Ampere eller Hvor Mye Strøm Gir Batteriet Til Startmotoren Ved En Kaldstart.

 

For meg virker det som at det er en mer eller mindre gjengs standard her som gjør at man kan sammenligne batterier.

 

Så langt, når det gjelder batterier av syretype så virker det å være Sønnak sitt SA1000 med sine 900CCA (og 100Ah kapasitet) som er vinneren.

 

Men så er det 'jokeren' i form av AGM-batterier som jeg ikke blir helt klok på...

 

AGM har en litt annen oppbygning, og er ikke minst dyrere (men er de dermed bedre..?)

 

Det virker som at konsensus er at "om du skal spandere på deg det aller beste, kjøp et AGM-batteri".

 

Problemet er at jeg klarer ikke å lese det ut fra 'prestanda-tallene'.

 

Jeg vet at et AGM-batteri i større grad tåler (gjerne flere) utladninger, men med en OK kraftig Ctek-lader og hurtigkobling i grillen så er jeg vant til å toppe opp titt og ofte og tror ikke det vil være noen problemstilling for meg.

 

Ser jeg da videre på f. eks. et Varta Ultra dynamic AGM G14 så har det 850CCA (og 95Ah kapasitet), altså nesten like bra som Sønnak SA1000.

Men ikke mye bedre, slik jeg leser tallene men kanskje hadde forventet ut ifra ryktene om AGM...

 

Er det noen definisjoner her som ikke er rettferdige for AGM-batteriene?

Jeg mener jeg leste et sted (fant ikke tilbake) at et AGM-batteri fra en produsent klarte opp mot 2250A i opp til 5 sekunder i startøyeblikket (usikker på om dette var kaldstart, -18°, eller i mildere klima) - så er poenget her at AGM-batteriene likevel klarer å gi mye høyere startstrøm men at det ikke finnes en 'standard' som gjør dem sammenlignbare med syrebatterier? F. eks. at 5 sekunder er for kort til at det blir godkjent som CCA?

 

Eller er det bare dette med gjentatte utladninger som er fordelen med et AGM-batteri?

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CA og CCA-benevnelsene gjelder alle startbatterier, også AGM (Absorbent Glass Mat). I AGM-batterier er syren tatt opp i glassmatter, slik at syrenivået er konstant. Evt. avgasser resirkuleres internt. Et AGM-batteri kan derfor monteres alle veier uten å lekke.

 

Batteriet du nevner er nok et Odyssey-batteri, hvor f.eks. et PC2150S har 1150 CCA (gir 1150 Ampere i inntil 5 sek. i -18 grader Celsius) og 2150 CA (gir 2150 Ampere ved 25 grader Celsius). Mye takket være nesten 100% rent bly i platene, og meget lav indre motstand. Det gjør også at de normalt kan lagres i inntil to år uten at spenningen blir for lav. Ved normal bruk og vedlikehold har et AGM-batteri ca. dobbelt så lang holdbarhet som et "klassisk" blysyrebatteri.

 

I gel-batterier, som f.eks. Optima RedTop, er elektrolytten en gelé. Gel-batterier kan også monteres alle veier uten lekkasje, og har også bedre prestasjoner enn tradisjonelle blysyrebatterier.

 

Uansett hva du velger, så husk at alle batterier trenger vedlikeholdslading i tøffe/kalde perioder og etter hard bruk. Batterier liker best å bli brukt, men bilen klarer ikke å topplade batteriene. Det må man bruke en ekstern lader til.

 

Jeg lar meg alltid imponere av Vassbøs to tradisjonelle blysyrebatterier, som han vinsjet og herjet med i 15 år før de var modne for utskifting. Riktig bruk, vedlikehold og evt. lagring er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på AGM-batteri i DII'n min for en del år siden (tror det står noe om det her inne et sted).

Da batteriet var nytt, så opplevdes det som ganske imponerende. Men, det tok kvelden veldig fort! Tror ikke det holdt mer enn fire år. Grunnen til det er nok at AGM-batterier krever høyere ladespenning enn vanlige bly/syre- og gel-batterier.

Nå kjører jeg Optima yellow-top, og det har holdt lengre enn AGM-batteriet gjorde. På alle andre biler har jeg nå vanlige bilbatterier, sågar noen som er kjøpt hos Biltema med fire års garanti.

 

Når alt er sagt, så ser jeg et argument for å velge noe annet enn 'vanlig' syrebatteri, og det er at disse etter en tid får en del 'grums' (fosfatering?) i syra. Dette går greit så lenge batteriene ikke utsettes for mye risting og slikt. Når slike gamle batterier beveges mye, så vil disse slaggstoffene ristes opp og kan kortslutte cellene. Som man nå forstår, så er altså dette noe man ikke opplever hjemme i garasjen, eller på parkeringsplassen ved supermarkedet. Dette vil skje når man er utenfor allfarvei, som ved f.eks offroading. En kollega måtte for noen år siden taue bilen sin ut etter en jakttur innover en traktorvei, nettopp på grunn av dette. Gel-batterier (og AGM) vil være mer robuste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

optima sine red top eller yellow top er en AGM type batterier og ikke GEL batterier som mange missoppfatter de som.

Optima trives best med en ladespenning på ca 14,4v etter hva jeg har lest meg frem til.. har selv 2x red-top i bilen min på 14,2v de er nå 5år gamle

 

Har sett flere påbyggere av f.eks rullestolbiler har bytta ut den interne laderegulatoren til en fra LADAC for at batteri skal få best mulig ladestrøm og spenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenkronersspørsmålene er vel:

 

Hva krever du av batteriet ditt?

Hvor lenge skal det vare?

Hvor mye stell får det?

Blir det rimeligere å kjøpe billig batteri og bytte oftere?

For min del er CCA Pri 1, mens Ah er Pri 2.

At det passer inn i batterikassa er ufravikelig.

Pris kommer lenger ned på lista.

Jeg kommer nok til å bestille meg et Oddysey 2150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...