Gå til innhold

Vinterdekk P38


GeBe

Anbefalte innlegg

Vet dette er like subjektivt som blondine eller brunette, men slenger ut et spørsmål. Kjører mest i innlandet, og aldri hatt pigg på 4WD. Mine Dunlop Grandtrek har vært bra, men behøver noe nytt. Mye bra, og testene er der som vanlig. Men ingen tester dekk som har gått 25.000 - det er mer relevant enn nye dekk. Subjektive synspunkt mottas med takk, men objektive er heller ikke å forakte.....

Endret av GeBe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha dekk som beholder egenskapene lenge må seipingen være dyp. Grandtrek har det, samme med blizzak. Jeg var mest fornøyd med grandtrek. Yokohama har grunn seiping. Alle nevnte beholder den myke gummien år etter år.

 

michelin, som har vært testvinner, fikk hard gummi allerede etter to år.

 

Jeg ville kjøpt grandtrek på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nær min konklusjon. Det har vært gode dekk. (Blizzak/Dueller var mine tidligere favoritter på flere biler).

Mine Grandtrek er ikke helt utslitt, men ett er vesentlig bedre pga en punktering. Hvor kritisk er si 5mm forskjell med tanke på 4wd - og primært på samme aksel? Kjip som jeg er vurderer jeg å kjøpe ett nytt - alternativt tre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yokohama. Har kjørt med disse på innlands føre, kystføre og Bergensføre. De mestrer de fleste av utfordringene som måtte komme. Også når en har en biltralle på slep.

Jeg har til informasjon gått ned fra 255 til 235/55-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det tre Grandtrek på DekkOnline. Det fjerde var omtrent nytt. Det har vært gode dekk til nå. 235 blir for smalt for jeg har 16" og ingen planer om å bytte. Men 245/70 har gått fint. Skulle gjerne vært litt større, men da måtte jeg opp i 265/70 som jeg har på sommer, og det tror jeg ikke hadde vært så lurt uten pigg. Og pigg er uansett ikke aktuelt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smale eller brede vinterdekk?

Sporing er normalt ikke noe tema på vinterdekk. Derimot marktrykk. Kjører en på fast underlag (bare eller brøytede veier) kan en gjerne bruke brede dekk. Særlig om de har åpent mønster. På løst underlag som ubrøytede veier, i snøslaps og lignende veier er smalere dekk en fordel. Jeg har selv vært utsatt for planing på snøslaps med piggfrie Blizzak og det var ikke gøy. Mange piggfrie dekk har veldig tett mønster og drenerer vann dårlig. Et alternativ blir da å redusere hastigheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et lite PS.....kjører ennå på mine 6 år gamle Goodyear A/T 265/70-16 sommer. Nye vinter ligger klare, men ikke hatt tid....før i morgen. Men på glasserte grusveier har jeg dratt biler opp av grøfta, tatt med hestehenger en Subaru på pigg måtte sette igjen osv osv. Disse bilene har vinteregenskaper folk ikke fatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått på mine nye Grandtrek. Fantastisk gode dekk. Men som nevnt over - selv på sommerdekk er disse bilene fantastiske. Det har stått biler i grøfta og på jordet alle steder; de står parkert i bånn av bakker MED PIGGDEKK! Hvorfor velger folk dårlige biler når det finnes gode alternativer? Og....jada.....det finnes rimeligere alternativer enn LandRover, men en brukt Landrover er et godt alternativ i forhold til en ny vanligbil ? Diskutert dette maaaaange ganger med min nabo som trøster seg med at det "er ikke så mange ganger han ville hatt bruk for 4wd". De vet bare ikke hva det er.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...