axelot Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hei Skal bytte diverse nå på vår Discovery3 2007. Registerreim, løpehjul, oljepumpe Har byttet bakre reim. Starter er ute. Pinner i reimhjul på kam er på plass. Nå får jeg ikke inn låsepinnen på startkransen. Pinnen bommer 1cm på hullet. Jeg har ikke løsnet reimhjulene på kam eller veiv. Siden jeg skal bytte oljepumpa må reimhjulet på veiva av. Kan jeg løsne kamhjulene nå selv om veiva ikke er låst? Dreie veia slik at jeg får låst den? Deretter fortsette med oljepumpe og registerreimsbytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Det pleier å gå på andre motorer. Lag merke der veiva stod orginalt før demontering og sett alt sammen slik det var igjen. Ikke vri for mye på ting når annet står stille.Da kan ting gå i stykker. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Skal prøve forsiktig å dreie veiva litt. Retning gjør at det er strammehjulet på register som vil gi etter. Hadde det vært andre veien hadde jeg vært mer skeptisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Så lenge du ikke får plutselig ekstra motstand pleier det å gå greit. Husk å rotere motor for hånd diverse omdreininger etter skift for å sjekke at det ikke butter. Starterdrift er kraftig nok til å herpe buttende ventiler ++. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Ja skal gjøre det. Takk Gaute :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hvis jeg har forstått din problem stilling riktig, så sier nå jeg NEI. Prøv heller å rotere motoren noen runder til for å se om det blir bedre. Ikke flytt på noe som helst etter at du har tatt av reimen. Men det viktigste du kan gjøre nå er å merke 1 tann på hvert hjul og meke tilsvarende inngrep på reimen. Deretter teller du tennen på den nye reimen og merker den tilsvarende. Dobbelt kontroller flere ganger . Det skal utrolig lite til for å bomme med en tann, spesiellt siden den nye reimen er strammere en den gamle. Jeg skiftet relativt nylig regreim på en mazda med dobbelt overliggende kam, så jeg vet at å telle tenner å merke er ekstremt viktig. Den nye reimen hadde mest lyst til å stå en tann feil, så merkingen ble helt avgjørende. Lykke til. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 sett alt sammen slik det var igjen. Vi er nok ganske enige bortsett fra å vri litt. Men å rotere motoren for å sjekke om alt kommer på plass plutselig tror jeg ikke går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Bruker du riktig låseverktøy for veivaksel? det er 2 typer, har du automat, skal du bruke den med piggen i midten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Riktig verktøy for automat. Gjorde som følger. Med pinner i kam, regreim urørt, dreiet vi veiva litt og låseverktøy for svinghjulet kom på plass. Akkurat nå er låseverktøy til startkrans ferdig laget slik at veivbolt kan løsnes. Pinnene på kammene kommer til å være urørt helt til ny reim og strammehjul er på plass. De tre sett skruene på hvert kamhjul skal være løs når reima strammes. Jeg følger boka og er i følge andre vel kravstor til nøyaktighet. Jeg tenkte tidligere i dag ikke over at bevegelsen ytterst på svinghjulet er så utrolig mye større enn der pinnene til kam står. På track nå og det blir ei laaaaaang natt. Oljepumpa ikke ute enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Fort gjort. Tvi Tvi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Vær nye med den nye simringen til veiva (snakker av erfaring, jeg måtte gjøre jobben om igjen). Sjekk med en speile at leppene på simringen ligger riktig når du har fått den inn på akslingen. Jeg hadde ikke noe til hjelp første gang og det gikk dårlig. Andre gangen tredde jeg den inn på en Swix-tørrvoks som har samme diameter og ledet den fra Swix-boksen og inn på akslingen og nå ser det ut som det er tett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Godt tips å sjekke leppene med speil. Bruker ofte speil. jeg hadde tenkt å lage verktøy for å trekke simringen riktig inn. Det jeg ikke var klar over var at sump extension måtte av med en del skruing. Har sammenlignet ny og nåværende oljepumpehus. Ser stor forskjell og at det tydelig er forsterket på den jeg har kjøpt. Ting tok litt lengre tid enn beregnet og jeg har tatt kveld. Får fortsette i morgen. Hadde litt lyst til å droppe bytte av pumpehuset, men etter sammenligning er det vært det når jeg først er så langt i skruingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Det kommer jo an på hvor glad du er i å skru oppatt og oppatt. Endret 10. november 2014 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hadde litt lyst til å droppe bytte av pumpehuset, men etter sammenligning er det vært det når jeg først er så langt i skruingen. Meget klok avgjørelse, skjønner ikke at eiere tør å la være å skifte ut den svake typen oljepumpehus. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hvorfor skrur du av "sump extension"? Skal vel være 4 skruer i forkant som går opp i oljepumpen som må tas unnenfra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 I følge boka må den ned da oljerøret står tredd oppover i oljepumpehuset. Tror ikke man kan vippe den ut over veiva. Jeg trodde også at det gikk med bare de fire skruene. Har ikke prøvd uten å ta ned extension. Er det andre som har gjort det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 4 små tynne bolter fra undersiden, og boltene rundt på pumpa, ett par dask med gummihammer, og vipp den forsiktig fremmover mot radiator. Ingen rør i veien når du har fått av deksel for reg.rem. http://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11480/How_To_Change_the_Oil_Pump_Casing_to_the_New_Beefed_Up_Front_Cam_Belt_Tensioner~0.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg løsnet bar de 4 skruene og kakk, kakk, av den kom som Eyvind sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomasev Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg løsnet bar de 4 skruene og kakk, kakk, av den kom som Eyvind sier. Kan bekrefte dette, slik er det også dokumentert i verkstedmanual for bytte av oljepumpe... http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=72176&page=2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Tusen takk!! Satser på denne løsningen i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 Da ble bilen skrudd ferdig i natt. Testet bilen og jeg ble rett og slett overrasket. Etter oppstart la jeg med en gang merke til hvor fint svev det var med mindre støy og kakling. I tillegg er den sprekere. Merker tydelig turboen slå inn når en kjører fra stillestående og draget ved nedgiring føles adskillig mer kraftfullt. Jeg gjorde 2-3 forsøk med registerreima før jeg var fornøyd. Målet var at begge kampinner og veivlås skulle gå inn helt lett. Det var jo som nevnt ikke mulig tidligere. Ikke tvil om at regreima var noe unøyaktig satt opp fra fabrikken. Resultatet av det blir jo en bil som fungerer, dog ikke optimalt i forhold til økonomi og kraft. Jeg er nok noe mer nøyaktig enn jeg trenger til tider derfor vil jeg ha det helt 100% og mener jeg nå har fått det slik. Blir spennende å se på dieselforbruket da jeg har god track på det fra før. ca9,8 om sommeren og ca10,6 på vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Gratulerer med godt utført jobb . Nøyaktighet blir aldri feil.. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 10 liter på mila er vel godt å få senket noe.... Eller er dere påvirket av nermeste naboland? De måler i 100 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Er nok det siste..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Ja det er pr 100km. Kjørte nå 25 km med snittfart på 56km/t og 6,7L/100km. Riktignok ca 100 høydemeter nedover i tillegg. Uansett har jeg aldri sett det så lavt. Blir spennende? Kjører som regel flere tanker før jeg ser på reelt snitt. Endret 14. november 2014 av axelot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.