Gå til innhold

Konsevens av å kjøre med utgått PKK frist?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Har innsett at det blir umulig å få bilen gjennom PKK og tenkte at den likevel kunne brukes i nærområdet. 2'erne har ikke betydning for sikkerheten. Om jeg skulle bli stoppet og miste skiltene kunne jeg kjøre hjem på prøveskilt.

Det er iallfall det jeg har lest blir konsekvensen, man får ikke engang bot. Forutsetter selvsagt at bilen er ansvarsforsikret.

 

Nå er jeg blitt fortalt at dette ikke stemmer, om man blir avskiltet pga manglede PKK får man ikke prøveskilt, det er kun verksted som får dette.

Med andre ord, man har valget mellom å la verksted ta seg av saken, inklusive de reparasjoner som skal til for å passere PKK.

Eller få fraktet den hjem av bergingsselskap. (Har ikke mulighet for å gjøre det selv)

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte at kun verksted får prøveskilt?

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få prøveskilt menn de har dagspris og må hentes på Statensvegvesen. Trajekt og formål må oppgis og butikktur er ikke noen godkjent grunn... ;)

Opplevde selv at det ble vanskelig i Arendal å få prøveskilt for 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er heldig blir bilen avskiltet i kontroll og du må betale avskiltningsgebyr for å få tilbake skiltene når bilen er godkjent.

 

Er du uheldig klarer du ikke å stoppe for en syklist som bryter vikeplikten. Da spiller det liten eller ingen rolle om du mener feilene er bagateller; bilen er uansett ikke godkjent. Det kommer Statens Vegvesen, politiet, forsikringsselskapene og lokalavisen til å bruke for alt det er verdt.

 

Fra vegvesen.no:

 

Generelt om bruk av prøveskilt
Prøveskilt tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert, og det er førerens ansvar at kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøveskilt.
Prøveskiltene må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette, og dette er påført kjøreseddelen. Du kan bare bruke prøveskilt til følgende formål:
Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet
Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)
Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon)
Kjøring i forbindelse med registrering
Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge.

 

 

Den siste setningen der betyr ikke at du ikke kan få utlevert prøveskilt. Men har bilen 2'er-feil som du vet om, har du ikke lov til å bruke de.

Du kan heller ikke bruke bilen med prøveskilt, men du kan kjøre til verkstedet for å få det godkjent. Etter at du har reparert vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke utlevert prøveskilt etter 2 gangs prøveskilt.

 

Dvs. Har du fått prøveskilt 2 ganger, så må bilen godkjennes før du får nytt prøveskilt. Da kan man like godt få skilt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du leser den begrensningen i siste setning, WildRover.

 

Jeg har kjørt på prøveskilt maaange dager, også to sammenhengende, de siste to-tre årene med min seriebil. Ofte får jeg ikke engang spørsmål om formålet med kjøringen. Og det var 25 år siden bilen hadde skilt sist. Virker som det er forskjellig praksis ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Største risikoen er, som nevnt over, at du kan bli skyldig forsikringsselskapet veldig mye penger hvis uhellet skjer. En av § i forsikringsdokumentet ditt beskriver at bilen må være i forskriftsmessig stand for at dekningsansvaret skal gjelde. Forfallt PKK, eller ennå værre - utført PKK med mangellapp som ikke er utbedret gir selskapet all mulig grunn til å kjøre regress mot deg.

 

Neste er jo å bli stoppet i kontroll, idag leses jo skiltnr med laser direkte opp mot registeret til biltilsynet og du blir avskiltet på stedet med de ulemper det medfører. Havner du i den situasjonen, så kan du kanskje få prøveskilt for tur til verksted eller hjem - men ikke usannsynlig at du må hente bilen med henger / flak.

 

Til sist er vi jo nå unektelig litt nysgjerrig på hvilken 2 er feil det er som du sliter så med?

Lureste er nok å parkere bilen hjemme til du har fått fikset feilen, det er meget sjeldent at de kommer hjem til deg og henter skiltene, men det kan skje det også. Spørs litt hvor nidkjær og travelt det er i ditt lokalmiljø for gutta med klippetangen

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage har rett. Det er flere eksempler på at de kommer og avskilter på privat eiendom...

 

Å kjøre rundt med bil som ikke er godkjent kan vel også gi prikk(-er) i førerkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: vet du med sikkerhet dette med regress? Jeg mener det var diskutert i en annen tråd, og at de må dokumentere at uhellet skyldes den feilen som evt. er på bilen. De kan ikke "ta deg" pga andre mangler som er irrelevant for den aktuelle hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringselskaper gjør nå uansett alt de kan for å slippe å betale ut erstatning... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. regress er ikke tema, da hadde kjøring vært utelukket. Regress krever at feilen på bilen har bidratt til uhellet.

 

Er fortsatt ikke klart for meg om jeg selv kan hente prøveskilt og kjøre den hjem, eller om det kun er verksted som har lov å kjøre bil med prøveskilt. Da sannsynligvis til verkstedet.

Og da er det altså snakk om en bil som har feilet PKK tidligere og ikke kommet til ny kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: vet du med sikkerhet dette med regress? Jeg mener det var diskutert i en annen tråd, og at de må dokumentere at uhellet skyldes den feilen som evt. er på bilen. De kan ikke "ta deg" pga andre mangler som er irrelevant for den aktuelle hendelsen.

 

He he, nei jeg er ikke noen forsikrings dude. Vet ikke hvilken diskusjon du refererer til, men det er noen forskjeller ute å går her. Forfallt PKK med over 2mnd eller - ikke reparerte påpekte 2-3 er mangler, gir som sagt automatisk avskiltningsbegjæring etter en kort tid. Det betyr at det ikke er lov å bruke kjøretøyet under noen omstendighet, og gir nok helt klart regress.

Det trenger jo ikke å være noe feil med bilen i det hele tatt, bare det at du ikke har gjennomført PKK innen fristen gjør at den pr definisjon ikke er godkjent for bruk på vei.

 

Noe annet er om de finner en feil på bilen ved undersøkelse av bilen etter at et uhell har skjedd som ikke er påpekt av noen instans på forhånd, da er det nok ikke så lett for selskapet å kjøre regress.

 

Hvis du leser alle de § som står listet i dine forsikringspapirer, så sier det seg selv hvilken risiko det innebærer.

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige praksis. På Hønefoss får du prøveskilt bare du vifter med et skilt- eller ch nr.

Det er førers ansvar at kjøretøy er iorden......De vet ikke om det er noe galt. Bare at det mangler pkk.

Masse folk som låner prøveskilt for å kjøre bilen til pkk etter avskilting langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. regress er ikke tema, da hadde kjøring vært utelukket. Regress krever at feilen på bilen har bidratt til uhellet.

 

Er fortsatt ikke klart for meg om jeg selv kan hente prøveskilt og kjøre den hjem, eller om det kun er verksted som har lov å kjøre bil med prøveskilt. Da sannsynligvis til verkstedet.

Og da er det altså snakk om en bil som har feilet PKK tidligere og ikke kommet til ny kontroll.

 

Er desverre 100% sikker på at du tar feil her, som jeg skrev over her, hvis du har unlatt å møte til etterkontroll innen fristen, så vil du snart få avskilningsbegjæring på bilen. Da har den pr definisjon ikke lov til å kjøre på veien.

Spiller i forsikrings hensyn ingen rolle om feilen bidro til ulykken eller ikke for den bilen hadde ikke lov til å være i trafikken i det hele tatt, og jeg kan si med sikkerhet at de kjører full regress mot deg.

Det står i betingelsene for forsikringen at bilen skal være godkjent osv på lik linje med fører med gyldig førerkort.

 

Den biten er ikke noe å lure på engang.

 

Når det gjelder prøveskilt så forstår jeg det slik at du kan ta ut prøveskilt for å kjøre bilen til PKK etter reperasjon for eks, men sannsynligvis ikke for å flytte / kjøre bilen med ikke utbedret feil. Her er jeg nok usikker hva som gjelder.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du leser den begrensningen i siste setning, WildRover.

 

Jeg har kjørt på prøveskilt maaange dager, også to sammenhengende, de siste to-tre årene med min seriebil. Ofte får jeg ikke engang spørsmål om formålet med kjøringen. Og det var 25 år siden bilen hadde skilt sist. Virker som det er forskjellig praksis ute og går...

 

"Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; (...... ....... .... ... ) kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge."

 

En bil som har fått 2'er-feil har fått det fordi det er en feil der. Jo da, verkstedet kan ha bedømt feil, men da er det jo bare å kjøre til et annet verksted og få det godkjent. Hvis ingen verksteder vil godkjenne bilen, velger jeg å tro at den ikke kan godkjennes i Norge. Altså er bilen et "kjøretøy som aldri vil kunne bli godkjent og registrert i Norge". Reparer feilen, så kan du få den godkjent.

Men ja da, det er godt mulig jeg tolker dette feil. Selv hadde jeg sikkert satt på prøveskiltene og kjørt. Hvis jeg skulle fått trøbbel med det hadde jeg prøvd å spille uvitende. Men å oppfordre andre til å gjøre det samme, det vil jeg ikke gjøre.

 

At de tar skiltene på din egen gårdsplass er nok godt mulig ja. Har vært borti at politiet har fulgt etter en bil som var på vei til EU-kontroll. De tok skiltene rett utenfor kontrollhallen. En halvtime senere var bilen godkjent og eieren måtte på biltilsynet for å få igjen skiltene. Men han var vel flere måneder for sent ute til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov til å bruke prøveskilt hvis man VET det er feil på bilen. Men menigmann leier prøveskilter for å flytte bilen.Den er ikke avskiltet pga feil og mangler, men mangende PKK......

 

Er enig med deg sånn generellt sett, men i trådstarters tilfelle så har han unlatt å møte til PKK etterkontroll med en eller flere påviste 2- er feil, da stiller saken seg litt annerledes. etter reglene for prøveskilt mener jeg han kun kan ta ut prøveskilt for å flytte bilen etter reperasjonene er utført.. men tror ikke de sjekker det så veldig.

 

Spørsmålet var jo opprinnelig " hva er konsekvensen " Vel når du vet den, så får man gjøre som man vil etterpå, men man må stå for de valgene / risikoene man tar, og gjøre opp for seg uten å grine hvis man plutselig står til knærne i skit..

for å si det sånn ;)

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har, i for meg kjente tilfelle,vært slik at du som anklaget må tilbakebevise påstandene om at feilen(e) ikke bidro til/forårsaket eller økte uhellets omfang pga feil og mangler på bil og utrustning.Og det kan være tøft å få til da menigmann vanligvis ikke har dokumentert ekspertise lett tilgjengelig.

Forsikringsselskap og øvrig myndighet har mange å vifte med.

Men det går an å slåss og vinne hvis du har en god sak.

Det kostet mye tid og penger for min venn å få lappen tilbake og slettet kravet på nesten en halv mill.den gang.

Så mitt råd er å fikse bilen eller la være å kjøre.

 

PS

Skilt plukkes på gårdsplass,i garasjer og i kjeller hvis du er så uheldig å være hjemme.

Jeg har erfart.....

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov til å bruke prøveskilt hvis man VET det er feil på bilen.

 

Det høres fornuftig ut, forutsatt at man anser feilene å gjøre bilen trafikkfarlig.

Sikkert ikke bare meg som har kjørt nyinnkjøpt seriebil hjem på prøveskilt, til tross for mistanke om at den ikke vil passere PKK sånn uten videre..

Noen som har 1. hånds erfaring i å bli stoppet med 2'ere og avskiltingsbegjæring? Kan man hente prøveskilt for å kjøre bilen hjem?

(Forutsetter at forsikringen er i orden.)

 

Er desverre 100% sikker på at du tar feil her

 

Må også beklage, for det du skriver er ikke korrekt. ;)

Eksempel: Om du har 2'er fordi setebeltet på passasjersiden er defekt, og du er alene i bilen og kjører inn i en bil bakfra, vil forsikringen gjelde.

 

En annen sak er at 2'er ikke innebærer at bilen er direkte trafikkfarlig, da får man 3'er.

Man kan kjøre helt lovlig inntil 6 måneder med 2'ere hvis bilen har vært kontrollert 4 måneder før fristen.

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil med manglende godkjenning, og tro meg, det er ikke noe gøy i det hele tatt.. Du klarer ikke å nyte en tur i seriebil hvis du skal frykte for biltilsynet rett rundt svingen hele tiden.. ;) Jeg får ikke sendt 88`n min på kontrollen den snart må inn på pga den står i deler. Jeg kommer garantert til å teste den noen turer på bygda før jeg sender den på kontroll, men gjør mitt beste for å holde meg på sideveier/grusveier da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...