Gå til innhold

One ton - hva nå da :-)


Åge

Anbefalte innlegg

Normale bolter er ikke varmebestandig på linje med manifold bolter.
Bolt og mutter, kontra pinnebolt og mutter vil ha en forskjell i hvordan de utvider seg/ trekker seg sammen ved varmepåvirkning.
Dette vil kunne resultere i ujevnt moment på de forskjellige boltene, og manifolden vil kunne lekke/ slå seg.

 

Når du bytter bolter på manifold, vil det alltid være en fordel å bytte alle bolter, nettopp på grunn av forskjell i materialtretthet/ hardehet
på gamle og nye bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Åge.

 

Jeg har et spm ift ventiljustering på 6ern.

 

Fikk du justert inlet valves uten å ha visuell tilgang til eksosventilene?

 

Jeg har ryddet meg vei til begge ventildekslene på min, og driver research for å sikre at jeg gjør det riktig når jeg først setter igang. Jeg har sett på "rule of nine" for 4-sylindra motorer, og hvis jeg har forstått den riktig, så skal inlet på sylinder x justeres når eksos på sylinder y er åpen/nede... Er 6ern annerledes i så måte? Jeg spør av ren nysgjerrighet!

 

mvh Svein Ivar

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå ble jeg litt svett jeg. Har jeg gjort feil.

 

MEN, i følge den store tykke grønne boka skal man justere insugsventilene, uten tilgang til eksossiden. Dvs man justerer ventil 6 når en er lukket, og motsatt. Så fortsetter man med ventil 2 og 5, 3 og 4.

 

Deretter samme prosedyre på eksossiden.

 

Jeg skal ta kopi/bilde av siden i grønn boka, og legge ut her.

 

/Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Se om du klarer å lese dette. Som jeg tolker det så justerer man først innsugsventilsiden, uten å gjøre noe med eksossiden. Deretter eksossiden for seg.

 

Er du enig ?

 

/Åge

 

IMG_0916 (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Det ble prøvestart i dag, men det ble med prøven. Fikk ikke start.

Den får bensin, men det fantes ikke gnist på plugg 1 som jeg tok ut å la på blokka.

 

Skal nok skifte fordelerlokk, stift og pluggledninger også...

 

Skal motoren forresten ha super 98 med blytilsetning, eller ?

Forsøkte uten blytilsetning nå.

 

/Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Super 98, evt blyfri 98 med tilsetning.

 

Hadde du gnist på de andre pluggene?

 

Skal bytte tenningsdeler på min i morgen - alt fra og med coil og til og med plugger. I workshop-manualen beskrives det hvordan tenninga kan justeres ut fra merke på veivskiva og åpning på stiften, så det skal jeg gjøre i samme slengen.

 

mvh Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ikke de andre pluggene. Kontakten i ledningen fra coilen til fordeleren var delvis brukket, så jeg tror nok den har godt av å bli byttet. Fra fordeleren var kontaktpunktet for en av pluggledningene fylt med noe hvitt pulver. Sikkert irr av noe slag. Virket også som om stiften lå på hele tiden ..? Uansett hvor mye jeg dreide motoren, men der er jeg høyst usikker. Rotoren gikk rundt ihvertfall :-)

Skal sjekke om EWS på Lierskogen har de nødvendige delene.

 

Veldig spent på å høre hvordan justeringen ut fra merke på veivskiva fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fordelerlokk, stift og kondensator fra unneberg bil i tønsberg. Pakken ble sendt fra dem samme dag som jeg bestilte. Triumph og MGC brukte mye av de samme delene.

 

Justering av tenning etter stift er vel å sammenligne med lampe som lyser. Når stiften åpner fyres det jo på en av sylindrene. Jeg skal i alle fall bruke det for å sjekke hvordan tenninga står i dag. De som virkelig kan dette tar vel høyde for oktan-tall på bensina, også.. Tror oktantall nevnes i håndboka, men at det ikke gikk så høyt opp som 98?

 

Ja ja, litt å røre med har vi i alle fall :)

 

mvh SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig om den gamle konstruksjon skal ha 98 oktan? Om den kan kjøres på 87 høres mer riktig ut, med tilsetning..

den sprekeste har 7.8 : 1 kompresjon. Weslake head, De var det ikke mange av, de gikk til Nord Amerika. Den andre med 7:1 komp ble brukt i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsmerket stemmer ikke alltid helt med hva motoren går best med,

så ikke bli motløs,men prøv deg litt frem til motoren går godt på alle turtall.

 

Men husk at er stiften feil justert blir alt annet feil.

 

Kontaktpunktene på stiften må rengjøres for konserveringsmiddel først.

Knastaksel må også rengjøres.

Sett så stiften på plass og juster riktig ved full åpning.

Så drypper man kun 2 dråper olje ned i akselhullet under rotoren.

Har stiften filtsleper skal den ha en dråpe eller to også.

Har den ikke filt må knastaksel få et tørk med fett.

Smøres ikke knastakselen vil bakelitten/plasten på hammerdelen av stiften slites raskt ned med mindre og mindre stiftåpning som resultat.

Til slutt går det ikke lenger men først begynner bilen gjerne å bli tregstartet.

Juster så for og ettertenning.Her kan du måtte prøve deg litt fram i verste fall.

Når tenningen er 100 gjenstår å justere forgasseren.

Mange hopper over finjustering av forgasser og klager over alt fra ytelse til forbruk etterpå.....

Noen er heldige og det blir likevel bra.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig... før, når 95 blyfri kom, var 98 full av blytilsetninger enda. Det er sikkert årsaken til at den ble kjørt på 98 oktan.

 

I boka, owners instruction manual, står det at man bør justere tenningstidspunktet, slightly retarding to avoid pinking :) hvis oktantaller er under 80 oktan.

Ellers er 80 oktan regnet som " good brand "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at man kan kjøre på 95 blyfri, og tilsette blyerstatning ?

 

Jeg har hatt 5 liter 98 oktan uten blytilsetning på den nå, men regner ikke med at det er et problem å fylle opp med 95 og tilsette bly om det er det som gjelder ?

 

Regner med å dra til EWS på Lierskogen i morgen torsdag for å handle inn flere tenningsdeler. Så er det klart for ny prøvestart :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da har jeg byttet coil, fordelerlokk, stift, kondensator og pluggledninger, og får fortsatt ikke start dessverre.

 

Jeg tok ut plugg en og to, la de på blokka, men ser ingen gnist. Burde jo det om det skal starte..

 

Coilen kjennes litt varm ut, er det et tegn på at noe skjer i den ?

 

Jeg har målt på minuspunktet på coilen, der ledningen fra tenningen er koblet på. Der får jeg ca 12V med tenningen på. På plusspunktet der en ledning er koblet på, som går til fordeleren måler jeg ingen spenning. Dette er altså ikke den tykke ledningen som er koblet på toppen av coilen til toppen av fordeleren.

 

Spørsmål:

- er det noen måte jeg kan måle om det virkelig kommer strøm frem til fordeleren?

- legger ved et bilde her. Den blanke dingsen, der ledningen fra coilen ender. Hva er det, og kan det være årsaken til ingen start?

- andre tips ?

 

Åge

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Ledningen fra tenningen har jeg inn på minus siden av coilen. På pluss siden av coilen går den tynne ledningen til fordeleren. Er det kanske dette som er feil ?

 

Bilen har negativ jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fordeleren skal du måle 0v. når stiftene er lukket og 12v. når stiftene står åpnet hvis alt er riktig.

+ skal inn på + på coilen og -skal til fordeleren, men det fungerer begge veier.

Endret av Ø.Trovum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bilen har forresten gått som brannbil i Bykle kommune. Noen som har mer historie kanskje.

 

 

Litt. Bilen ble solgt fra Bykle Kommune helt seint på 1980-tallet. Den ble solgt på åpen auksjon, og både pris og km.st var under 10 000. Som brannbil var den i bygda berømt for ikke å klare å redde Bykle Hotel da det brant. En flott ærverdig trebygning som sto ikke langt fra Bykle Kirke. Det fortelles at da brannbilen ankom hotellet, hvor brannen alt var i gang, og de koblet til slangene og fikk fart på motor og brannpumpe, så kom det en flau kort stråle ut av munnstykket som ikke rakk mer en halvannen meter fra slangen.

Så det var ingen i bygda som gråt da den gikk ut av tjeneste eller forlot bygda. Bilen ble først solgt til en som jobber i kommunen. Han fikk tatt av brannutstyret og brannpumpe og satt på winchen og pick-up kassen. Brannpumpa ble byttet mot hydraulisk Warn Winch med en kar i Telemark. Hvis jeg husker rett, så var det allerede hydraulikktank på bilen, og den var montert nokså midt i ramma under pick-up kassen, men litt høyt slik av det var en stor jobb å få kassen til å passe. Hvis det er av interesse, kan jeg skaffe navn på både han som kjøpte bilen, og han som bygget den om.

Etter noen år så jeg bilen til salgs igjen for sånn 20-25000. Da var den enda fin og hadde litt igjen av sin originale prakt. Rett i karrosseriet og skinnende brannbilrød. Etter det vet jeg ikke noe. Bortsett fra at jeg har byttet styredemper på den en gang. Men når jeg ser bildene nå, er det tydelig at den opp igjennom årene ikke har fått det stell og den omsorg en en slik bil fortjener. Det er godt å se at den bir tatt vare på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Litt. Bilen ble solgt fra Bykle Kommune helt seint på 1980-tallet. Den ble solgt på åpen auksjon, og både pris og km.st var under 10 000. Som brannbil var den i bygda berømt for ikke å klare å redde Bykle Hotel da det brant. En flott ærverdig trebygning som sto ikke langt fra Bykle Kirke. Det fortelles at da brannbilen ankom hotellet, hvor brannen alt var i gang, og de koblet til slangene og fikk fart på motor og brannpumpe, så kom det en flau kort stråle ut av munnstykket som ikke rakk mer en halvannen meter fra slangen.

Så det var ingen i bygda som gråt da den gikk ut av tjeneste eller forlot bygda. Bilen ble først solgt til en som jobber i kommunen. Han fikk tatt av brannutstyret og brannpumpe og satt på winchen og pick-up kassen. Brannpumpa ble byttet mot hydraulisk Warn Winch med en kar i Telemark. Hvis jeg husker rett, så var det allerede hydraulikktank på bilen, og den var montert nokså midt i ramma under pick-up kassen, men litt høyt slik av det var en stor jobb å få kassen til å passe. Hvis det er av interesse, kan jeg skaffe navn på både han som kjøpte bilen, og han som bygget den om.

Etter noen år så jeg bilen til salgs igjen for sånn 20-25000. Da var den enda fin og hadde litt igjen av sin originale prakt. Rett i karrosseriet og skinnende brannbilrød. Etter det vet jeg ikke noe. Bortsett fra at jeg har byttet styredemper på den en gang. Men når jeg ser bildene nå, er det tydelig at den opp igjennom årene ikke har fått det stell og den omsorg en en slik bil fortjener. Det er godt å se at den bir tatt vare på nå.

 

Artig å høre. De tidligere eierne vet jeg om. Har visst ikke vært skilt på bilen siden den forlot Bykle.

 

Det var jo en heller tragikomisk historie du hadde :-)

 

Dette med den hydrauliske winsjen er interessant. Jeg lurer jo på om den lar seg registrere med denne montert. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...