Gå til innhold

One ton - hva nå da :-)


Åge

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Hei, og god jul og nyttår. 

 

I rekken av elementære spørsmål. 

 

Jekket opp min series 2a, slik at bakhjulene henger i luften, og satte den på støtter og stoppere foran forhjulene for sikkerhets skyld.  Bilen står i fri, transfer kassen i nøytral, håndbrekk av, skal ikke bakre mellomaksling da være mulig å snurre rundt ved å tørne på handbrekk trommelen, eller bare ved å vri akslingen med håndkraft  ?

 

 

 

Åge

Endret av Åge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, novise som man er. Når transfer kassen står i neutral så er 4x4 innkoblet. Satte den i høy og resten i fri så fikk jeg snurret rundt. 

 

Fikk av håndbremstrommelen som var det egentlige målet, og der inni var det ikke vakkert. Ihvertfall så det ut som om det var noe grease lignende inne i trommelen, og på bånda. Tømte en boks bremserens, tørket etter beste evne. Så ikke så verst ut nå.

 

Kan jeg tro at det er denne som har gått på og låst bakhjul når jeg kom opp i rundt 30 km/t ?

 

Lekker kjølevæske. Virker å være rundt vannpumpa. Får forske på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Åge skrev:

Det er slakk frem og tilbake. Kan tørne den en kvart runde eller noe sånt. 

 

Da er den fortsatt i gir av en eller annen grunn.

Hadde det ikke vært bevegelse hadde feilen ligget i trommel og brekk.

Prøv å sette girspakene i riktig posisjoner en gang til evt. røre litt rundt.

Har vært borti at skade på eller rust i et av rørene over fremre mellomaksel ikke gir utkobling av 4x4.

Men tror mer på feilstilte girspaker eller tregheter.

 

Hvis frikobling ikke virker vil man merke det på styring ved kjøring i sirkel på fast underlag.

Da vil rattet lugge og prøve på selvoppretting. Noe gynging i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bremsebånd, fjærer og simmering bestilt.

 

Den 4. av fire muttere i forkant av mellomakslingen, altså enden inn mot transferboksen, sitter som støpt, og jeg har nok rundet den allerede. Kommer ikke til med noen av de to mutterkløyverne jeg har heller.

Jeg har begynt å meisle på den, men ville høre her om det var noen gode forslag før jeg fortsetter med det, for å se om jeg til slutt får vrengt mutteren av.

 

Noen gode forslag ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Åge skrev:

Nye bremsebånd, fjærer og simmering bestilt.

 

Den 4. av fire muttere i forkant av mellomakslingen, altså enden inn mot transferboksen, sitter som støpt, og jeg har nok rundet den allerede. Kommer ikke til med noen av de to mutterkløyverne jeg har heller.

Jeg har begynt å meisle på den, men ville høre her om det var noen gode forslag før jeg fortsetter med det, for å se om jeg til slutt får vrengt mutteren av.

 

Noen gode forslag ?

 

Jeg bruker Dremel mye med liten kappeskive 
VH Mys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dremel er kanskje tingen ja. Klarer kappeskivene til denne å ta seg gjennom uten å måtte bruke ti talls skiver da ?

 

Noen som har erfaring med dette settet fra Biltema? 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-2000020870

 

 

Endret av Åge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne grei ut ? Kan ikke kjenne graderinger på den. Er en skarp skrå kant øverst ser jeg. Skal kanskje være sånn ?

 

Er altså den som går inn på akslingen bak på transfer boksen. (Men det trengte jeg sikkert ikke nevne for dere)

 

 

 

 

A4BEB2C3-BF6E-431F-BAD7-1843301B0595.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...