Gå til innhold

Fifty shades of rust


109_Stomperud

Anbefalte innlegg

Familiens sykdom :wub: startet engang på 80 tallet. Fatter’n kjøpte en sliten 88 Series II (ikke A). Det eneste originale på den bilen viste seg senere å være chassisnummeret. Den bilen ble mishandlet av oss begge i mange år, men fatter’n holder den fortsatt i live.

 

Da vi nærmet oss et nytt årtusen mente jeg at vi sammen burde ha en noe mer praktisk (større og nyere bil), og kjøpte derfor en fin ExMil. blush

 

Begge bilene ble brukt en god del, men så fikk jeg lyst på permanent 4x4 og skivebremser. Jeg fant meg i 2004 derfor en blå 2 dørs RRC fra 1978. Denne var rusten og fæl, men med litt TLC, nye fjærer, dempere, en ny diff og litt olje ble den en riktig «moro bil», selv om den var (og er) langt fra noen skjønnhet.

 

En dag jeg brukte "den blå" RRC’en til å trekke ExMil’en ut av en snøfonn kunne jeg se at fatter’n fikk nytt lys i øynene. Han ville også ha en RRC. . .

 

I 2006 dukket det opp en 1981 Montpellier Rød Metallic 2 dørs RRC til salgs på finn.no. Pris og avstand var lav. Vi dro sammen for å se på den. Den var et noe trist syn med fire flate hjul og et tak som var noe nedtrykket av snø. Det elektriske anlegget kunne vel best beskrives som «kreativt».

 

Vi så begge at bilen nok ikke var verdt forlangende. Fatters kom med et skambud på bilen. Dette som ble glatt akseptert av selger, uten noen form for betenkning. Fatter’n var derfor sur resten av dagen da han forstod at han kunne ha fått den enda billigere. . .

 

Det viste seg fort at «den røde» av litt av «bodge job». Dette var ikke tidligere eiers feil, da denne vel rett og slett var lurt til å tro at bilen var «veldig bra restaurert og utrustet» etc. etc. Bilen var nok en gang i tiden overfladisk og kosmetisk satt i nogelunde salgbar stand og påsatt en del bling som K&N filter, SS sportseksos, el-vifte, oppgraderte fjærer, nye SS bremseslanger og av alle ting en Fairey Overdrive(!).

 

Det styggeste var vel frontakslingen som var skrudd fast fem cm ute av senter og de halvhjertede forsøkene på «rustbehandling» (sveising?, ja med spørsmåltegn) her og der og der osv., osv.

 

Med litt TLC fikk fatter’n bilen til å gå. Etter en del god del kjøring våknet også motoren flott til live etter at mange av hestene tydeligvis hadde vært på beite et helt annet sted enn under panseret.

 

Bilen ble så i noen år (vel/mis)-brukt til å frakte ting og tang, som f.eks. når (ikke hvis) en maskin gikk til h… langt inne i skogen. Dette skapte vel fortsatt gode forhold for den brune marken . . .

 

Vinteren 2012/13 kjøpte jeg åtte RRC originale felger, for like mange tusen. «Problemet» var at det fulgte med en hel RRC 85, 4 dørs med automat. Jeg satt dette igjen hos foreldrene mine for å plukke av deler senere. Fatters forstod ikke helt hva jeg ville og tok den derfor til PKK. Etter å ha byttet en lyspære gikk den igjennom.

 

Det var jo noe rust her og der, men gubben var steinhard på at jeg skulle pusse den opp. Etter masse om og men ble det avtalt tid og sted. Det var derfor på tide å få på skilter på den hvite RRC 85’en for å få kjørt den dit den skulle.

 

Det viste seg da at del 2 av vognkort for «den hvite» var vekk. Den som sist hadde skilter på bilen var ikke å finne. Da ingen av oss hadde vært borte i denne situasjonen før og ikke viste hvor enkelt dette kunne løses, ble det i hui og hast bestemt å heller starte med «den røde».

 

Vi viste jo at denne var en større jobb, men kanskje ikke helt hvor stor den skulle bli . . . .

 

Tanken var å skille karosseri fra ramme og så starte med å kutte ut dritt, samt å sveise inn nytt. Som en vil se av bildene under var det en idé som ble kuttet ut så fort matter og tidligere forsøk på å skjule hvor dårlig bilen var ble fjernet (grøss).

 

. . . . . ., men, nei, dette er ikke starten på en tråd om et oppgitt prosjekt. Snart vil det komme en post som viser det ferdige resultatet. (Teaser: Bonatti Grey metallic lakk og interiør i mørkebrunt skinn!) B)

 

 

Gam start.jpg

Gam fører fot.jpg

Gam fører pedal.jpg

Gam nuff said.jpg

Gam o jul med din glede.jpg

Gam pass bag rom.jpg

Gam pass fot bronn.jpg

Gam pass hjul bag.jpg

Endret av 109_Stomperud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet. Lo meg gjennom innlegget. Gleder meg hver gang noen redder en RRC, uansett om det er original renovering eller ikke.

Disse flotte bilene fortjener å være på veien uansett om de er orginale eller tilpasset personlige behov. :DB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke fra Sørum. Brukernavnet 109_Stomperud stammer fra da jeg kun hadde en ExMil med det som viste seg å være helt ubrukelige dempere og utslitte bladfjører. ;)

 

Det er dessverre ikke vår garasje. Omfanget :( ble for stort til at vi hadde mulighet/ork/lyst/evner til å ta det selv.

 

Det blir dessverre få «work in progress» bilder. Bilen er nå tilnærmet «ferdig» restaurert. Jeg vil poste flere bilder av resultatet, tatt med et OK kamera, når jeg får tid og godt vær/lys en helg. (Jeg jobber for litt mye om dagen og mørketiden er jo dessverre på god vei.)

 

 

Så, tilbake til RRC prosjektet og noen av de tankene vi hadde før galskapen startet. . . .

 

Jeg har flere ganger hørt at fedre og sønner har en tendens til å ha et litt ulikt syn på ting. Fatter’n og jeg er i alle fall enige om flere ting. Noen av disse kan oppsummeres slik;

  • Datamaskiner og elektronikk kan være kjempegøy, men ikke i en bil vi skal skru på.
  • Begge mener at «den andre av oss» er ganske dårlig på sveising.
  • Junior er veldig opptatt av detaljer, måle for mange ganger prinsippet og «å gjøre det riktig og ordentlig med en gang»
  • Senior bør absolutt ikke fikse noe som helst elektrisk på egenhånd.
  • Begge mener at «den andre av oss» kan ha litt sær smak og noen fikse idéer.
  • Junior er helt grei på lakkering av deler og mindre flater.
  • Begge mener at «den andre av oss» bør holde seg unna panelbanking.
  • Det aller meste mekanisk, fra radiator til eksos skal vi fikse selv.

 

Etter litt «frem og tilbake» har vi vel kommet fram til noe som kan ligne en felles idé eller filosofi for våre biler.

 

Vi liker yngre veteranbiler. Primært fordi disse har lave avgifter og forsikring, samtidig som det ikke er helt umulig å finne nesten alt av deler.

 

Biler skal kunne brukes eller så må de settes på et museum. Vi driver p.t. ikke museum.

 

Bruksbiler kan se flotte ut, men må ikke å ha «matching numbers» og 200% årsriktige detaljer. På en Land Rover bør en helst bruke Land Rover deler, men det er ikke ulovlig å bruke nyere deler når gamle ikke lenger finnes/kan oppdrives for en fornuftig sum.

 

Dvs. det er ingen av oss som får anfall eller åndenød av et par 80-talls baklykter på en 70-talls RRC, eller vil si «jammen hærregud, det er jo feil grill i forhold til årsmodellen!».

 

Dette derimot :blink: , http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52901639, er vel å ta det «litt» for langt, selv for oss, men fargen er jo fin da . . . .

 

(Idéen om å lakke bilen i Bonatti Grey kom fra meg. Ja, ingen RRC ble noen gang ble levert fra Solihull i den fargen, men jeg ble vel forelsket i fargekombo’en grå/sort/alu da jeg så en Defender Tomb Rider LE første gang, så det er i det minste en Land Rover farge blush )

 

Vel, som tidligere nevnt er vi for dårlige (ræva) på sveising. Ingen av oss har heller god nok plass og utstyr til en full nedpussing og lakkering.

 

Beslutningen ble derfor at bilen skulle dra i østerled i slutten av mai (i år).

Vi fikk den tilbake nå i september.

 

Hva synes folket etter en overfladisk titt? :unsure:

WIP Rear.jpg

Endret av 109_Stomperud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snadder...

 

Kan jeg spørre om hvem som gjorde sveise og lakkeringsarbeidet for dere?

Jeg spør fordi jeg står foran et lignende prosjekt selv.

 

Sveis, retting, lakkering, salmaker-jobb og renovering av felger ble foretatt i nærheten av Międzyzdroje.

Nei, de har dessverre ikke tid til et prosjekt til akkurat nå. Min feil. Har sendt av sted en bil til, dvs. den som fulgte med felgene . . . . . . . . blush

Jeg planlegger å legge ut status på det prosjektet her på et senere tidspunkt.

 

Dette ser litt kjent ut ;)

synd du ble ferdig så fort da :(

Jeg likte fargen du har på bilen :D

Har du flere bilder på lur ?, eller er det noe som har skjedd som kommer senere i tråden du er litt redd for å vise :P:lol:

 

Vel, vi har jo etter mange år heldigvis innsette noen av våre egne begrensninger.

Beslutningen ble derfor tatt; «Rensk bilen for brukbare deler og vrak resten, eller få noen til å gjøre det vi aldri ville blitt ferdige med»

Heller fort og bra, enn seint og gælit . . . . . blush

 

Som sagt, flere bilder kommer når vær og lysforhold tillater . . .

 

. . . .ja, og jeg håper at det også kommer noen bilder i denne tråden av hva som skjer med en 4 dørs RRC 85 automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten.

 

Kjempebra. Håper å se denne på fjellet til påske eller sommer'n. Ser fram til noen gode historier..... Om du skulle trenge et par sånne runde interiørlys som er festet i taket mener jeg at jeg har et par glass liggende.

 

Sigbjørn

Endret av siglis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå startet med å renovere en bil som ser ut som denne;

e-groups12.jpg

 

Min har riktig nok ikke ku-fanger og "lyktegrill".

 

Er det noen som vet om dette er riktig; "It is unusual to find a carburettor Vogue in Arctic white. Very few were produced. The optional Green side stripes and badging from new- this was only available on the 1985 Vogue's"

 

(Dette har jo litt å si for hvilken farge den skal få) . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da har jeg endelig fått somlet meg til å ta noen flere bilder av det første prosjektet hvor vi "tok den helt ut":

 

17125631505_ff9425407b_o.jpg

 

16503194424_49cb2a3c3c_o.jpg

 

16918238997_326a70f62e_o.jpg

 

16938083450_89ba88b829_o.jpg

 

17099684946_129abb0e9d_o.jpg

 

16505477653_9f9080931e_o.jpg

 

Håper å ha prosjekt #2 (det som en gang var en 85 Vogue in Arctic white) såpass klart at jeg kan legge ut noen bilder og en beskrivelse i løpet av uke 20 . . . .?! Må "bare" ha litt "voksenhjelp" først med en ¤#"%%¤ Chrysler TorqueFlite automat/transferkasse som ikke vil i lav . . .

 

Som alltid er det jo "noe småtteri" som må gjøres med ex-mil´en og Limahl ("Never ending story"/78 to dørs RRC), så vi får se hva det blir tid/vær til. :unsure:

Endret av 109_Stomperud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...