Gå til innhold

D3: hva er beste batteri i dag som går umodifisert inn i motorrommet?


grenness

Anbefalte innlegg

Da ble det den kreative måten ;-)

 

Sarte sjeler får kanskje se bort fra skjermen, men dette ble altså den midlertidige løsningen for å få bilen på veien med Odyssey 2150S-batteriet montert.

Jeg tok av igjen polhettene som fulgte med batteriet, og tredde kabelskoene ned på de gjengede pinnene på hver pol.

Dette var de mm som skulle til for at også jord-kabelen rakk fram.

Det var ikke mulig å skru på muttere på toppen av pinnene for å feste kabelskoene, så jeg brukte i stedet slangeklemmer og dro hardt til. Jeg klarer å framprovosere ørlite bevegelse, men det virker å sitte bra.

 

Når det gjaldt batteridekselet, så er svaret at Nei, det fikk jeg ikke ordentlig på, men jeg fikk det nesten på - og med den klaringen/fleksibiliteten som er i filtmatta på undersiden av panseret så gikk panseret ned uten særlig protest over batteridekselet (jeg gjorde det forsiktig og fulgte godt med), og dermed er både batteridekselet, og også batteriet, nokså greit presset ned.

 

Nei, jeg vet at dette nok ikke er i henhold til "boka", men dette får duge inntil jeg har bedre tid og en bedre løsning på gang.

Jeg har kjøpt inn 60cm med 70mm2 jordingskabel, så det kan være at jeg som et større prosjekt ser på å bytte jordingskabelen.

En rask titt i Haynes-boka var dessverre resultatløst når det gjaldt dette, så jeg må nesten vente og se om jeg finner noen som har gjort dette tidligere på en D3 og kan guide meg litt.

I tillegg burde selvsagt batteriet stått noen cm lavere, så å ta ut hele "batterikrybben" og eventuelt erstatte med noe annet som bygger lavere bør også antakelig gjøres. Samt en festeanordning, men det kan vel holde med noe rembasert.

 

Men rent kreativitetsmessig synes jeg at jeg fikset dette bra, nå slipper jeg å kjøre svigerfars Audi A6 med null oversikt over trafikken og null respekt fra med(mot?)trafikanter...

:-)

 

 

DSC_0092.JPG

DSC_0093.JPG

DSC_0094.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TricoNor i Oslo og tilsvarende firmaer kan lage nye batterikabler i den konfigurasjonen en skulle behøve. Jeg skal ha et 2150 batteri i minP38 og der er nye kabler eller en annen form for forlengelse helt nødvendig. Og det skal brukes ringkabelsko i stedet for vanlige batteriterminaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet mitt batteri i dag, i en RRS, men den er vel temmelig lik som D3 i motorrommet, og når jeg hadde batteriet ute var det enkelt å følge minuskabelen - den går rett i overkant av sikringsholderen og er festet i chassis rett ved venstre overkant av sikringsholderen. Ikke noe problem å komme til med en skralle og løsne den når batteriet er ute, jeg kunne ta hånda helt bort til chassi og kjenne på festepunktet. Kabelen er kort, kanskje 30cm lang - med andre ord, relativ enkel å bytte ut!

 

batteri.png

 

Endret av RichardR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...