Gå til innhold

D3: hva er beste batteri i dag som går umodifisert inn i motorrommet?


grenness

Anbefalte innlegg

Gammelt tema, men nå som en ny vinter står for tur så kanskje det har skjedd noe på batterimarkedet det siste året?

 

Jeg tenkte jeg skulle spandere på meg et nytt batteri til min 2007 D3.

Jeg vil helst veldig gjerne unngå modifiseringer av noen art, altså ser jeg etter et batteri som i størrelse og med poler går rett ned i original-batterikassa uten noe om og men.

 

Jeg vil ha det beste money can buy, og det jeg først og fremst tenker på er Cold Cranking Amps, altså mest mulig sprut til startøyeblikket.

I garasjen har jeg en relativt kraftig Ctek-lader, og jeg har en fiffig løsning med en hurtigkobling som går fra batteriet og ender opp i grillen, så det er raskt å koble til laderen for å toppe opp batteriet over en natt eller en helg, noe jeg gjør en gang i måneden - eller oftere nå som vinteren setter inn.

 

Hvorvidt det er AGM-teknologi eller mer tradisjonelle løsninger man bør gå for, det er jeg usikker på og det er her jeg ber om kjøpsråd :-)

 

Så, hva er det heftigste som gjelder for en D3 som skal gå i norsk vinterklima, anno oktober/november 2014?

 

-Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odessey skal vist vær bra, kjører selv med et Banner Power Bull batteri, aldri klaget for lite strøm selv om jeg kjører nesten bare småkjøring og bruker mye webasto og landstrøm hører båtverden til ;) Sån sett så er jeg fornøyd med batteriet. Sønnak har jeg personlig litt dårlig erfaring med.

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble Sønnak på meg for noen mnd siden. Da det 2 år gamle Varta batteriet takket for seg.

Mest pga prisen eg fikk :-)

 

Har ikke behov, enda, for noe extreme batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteri Disco3


Dette er oversikten jeg har kommet fram til, og på bakgrunn av den har jeg nå bestilt meg et Oddysey PC2150S fra powerpack.no

Om det er flere alternativer der ute som folk kjenner til av 'high-end' batterier til D3 så fyll gjerne på i tråden.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn i vår 3de vinter nå med Biltema batteri. Har kjøpt biltema batteri til 3 forskjellige biler og har vært veldig godt fornøyd. Lader aldri, bruker ofte webasto og alltid setevarme. Korteste kjøreturene er under 10 min til jobb. Temperaturer på vinteren her ligger ned mot 15-20 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører i 7 min til jobb. Bruker webasto 30 min før jeg reiser, setevarmeren å varme i rutene står ofte på (vist de er frossne) og jeg har aldri ladet batteriet annet en det dynamoen gjør og jeg har heller aldri slete med batterispenningen. Kjører litt utenom også men det er mye start og stopp og alt funker supert. Det er båter som bruker å ligge med landstrøm ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad og fornøyd skulle jeg i kveld raskt(...) bytte fra gammelt batteri til flunkende nytt Oddysey PC2150S.

Skuffelse og litt frustrasjon, dels over meg selv som den amatøren jeg er, men dels også over batteriet som jeg trodde skulle gå rett inn uten mods, kom gradvis da jeg først ikke fikk festet batteriet med original-festet og -skruene (antakelig ingen stor sak, må bare skaffe lengre skruer eller så må jeg få festet på annet vis), deretter da pluss-kabelen trengte vel mye slagkraft for å træ seg ned på plusspolen (men fortsatt syntes jeg dette gikk nogenlunde greit), men så stoppet alt opp da jeg ikke klarer å få minus-kabelen bort og over minus-polen, det virker rett og slett å være for langt bort.

Er dette en kjent sak med en kjent løsning? Hvor hardt kan jeg dra i jordkabelen, har den noe slakk noe sted som det går an å 'hente ut'?

 

...Var jeg for kjapp med å velge Oddyssey-batteriet da jeg selv jo har ført opp i tabellen lenger opp at den er noen mm høyere enn de andre? Jeg mener likevel det har vært nevnt før at dette er et bra batteri-alternativ for D3?

 

Sånn ser pluss-polen ut nå (den lille kabelen er koblet til Ctek-pluggen min i grillen)
Man ser jo også at batteriet m/poler står litt høyt, jeg håper jeg får på dekselet når jeg forhåpentligvis blir ferdig...

DSC_0088.JPG

DSC_0087.JPG

 

Her har jeg dratt minus-kabelen så langt jeg tør (jeg drar nokså hardt her), men klarer likevel ikke å få den lirket over minus-polen:

DSC_0086.JPG

 

Jeg har altså skrudd på noen "pol-hetter" (bronsefarget) som fulgte med batteriet, jeg regnet med at jeg måtte det for å kunne feste kablene riktig.

 

Help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må/kan jeg mekke en løsning f. eks. basert på 35mm2 batterikabler fra Biltema?

Jeg innser vel nå at morgendagens barnehagelevering må skje med lånt bil, ikke f... om jeg orker å løfte Oddysey-en ut igjen.

Så da blir det også å handle inn det som trengs for å få dette løst.

Vil Biltema-kablene kunne brukes som forlengere eller er det en dårlig deal?

Å bytte hele jordingskabelen, der den forsvinner bak sikringsboksen, virker på meg som litt vel omfattende for min svært begrensede mekke-kapasitet, eller....?

 

Biltema:

2000016594.jpg

 

 

Edit: jeg ser også Biltema har kabler med diameter 70mm2, lengde 35cm [35180], er dette bedre eller er jeg på feil spor?

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå si at jo større kvadrat, jo bedre er det. 70mm2 hadde jeg glatt bytta til, om man først må

gå til det steget. Ser jo ut som at en litt lengre minus kabel løser problemet ditt i dette tilfelle.

 

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå si at jo større kvadrat, jo bedre er det. 70mm2 hadde jeg glatt bytta til, om man først må

gå til det steget. Ser jo ut som at en litt lengre minus kabel løser problemet ditt i dette tilfelle.

 

Har du eller andre peiling på diameter på original-kabelen?

Og jeg tenkte først på å skjøte, men en bedre og mer varig løsning er vel å bytte heile skiten, altså hele jordkabelen med en som er noen cm lengre men også gjerne tjukkere/bedre (har vært nevnt i andre tråder her at å bytte kabler både jord til gods men også til dynamo etc. kan være lurt).

Ut i fra dette bildet virker det som at originalkabelen (14303A står det på bildet, men fant ikke så mye treff på dette på de vanlige delepusherne på øya EDIT: riktig delenr tror jeg er YTB500300) er festet til torpedoveggen, noen som har byttet og kan si noe om jobben?

12128_1180178560.jpg

Noen som har tips om hva jeg skal handle, og hvor?

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å sette på batteriklemmene/polskoene uten å sette på de løse polhettene? Hvis ikke skruen for å feste polskoen er lang nok er vel det fordi åpningen er for stor, polskoen lukker ikke ordentlig. Det skal ikke være nødvendig å banke polskoene på, de skal du kunne vri greit nedpå.

 

De separate polhettene brukes sikkert hvis du har polsko med større åpning (jeg vet i hvertfall om to ulike størrelser, 15-35mm og 50-70mm).

 

Ellers kommer kanskje LANDreas med et svar til deg her etter hvert, han vet sikkert hva som må til med dette batteriet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten de bronsefargede messing-polhettene som jeg har skrudd ned på batteripolene, så ville koblingen på kablene være altfor store.

Mens nå med med bronsefargede hettene så er det litt for tight. Hadde jeg hatt noen flere messing-polhetter å velge mellom kunne jeg valgt noen som var akkurat litt tynnere i omkrets, da ville nok pluss-pol-kabelen gli fint nedpå.

 

LANDreas jobber med saken, han hadde ikke førstehånds kjennskap til 2150 i D3 selv, dessverre, og trodde i utgangspunktet dette skulle være uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenkte først på å skjøte, men en bedre og mer varig løsning er vel å bytte heile skiten, altså hele jordkabelen med en som er noen cm lengre men også gjerne tjukkere/bedre (har vært nevnt i andre tråder her at å bytte kabler både jord til gods men også til dynamo etc. kan være lurt).

Ut i fra dette bildet virker det som at originalkabelen (14303A står det på bildet, men fant ikke så mye treff på dette på de vanlige delepusherne på øya EDIT: riktig delenr tror jeg er YTB500300) er festet til torpedoveggen, noen som har byttet og kan si noe om jobben?

 

Finner ikke noe særlig med beskrivelser verken i form av tekst eller videoer når det gjelder bytte av jordingskabel.

Skal sjekke Haynes-boka når jeg kommer hjem, men tar gjerne i mot tips fra noen som har byttet...

 

Men i første omgang, for å få bilen på veien igjen, så tror jeg at jeg satser på en skjøteløsning av noe slag (tips her også er velkomment!), og så tar jeg heller bytte av jordingskabel, og eventuelt også fra dynamo, til startmotor, etc. senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å sette på batteriklemmene/polskoene uten å sette på de løse polhettene? Hvis ikke skruen for å feste polskoen er lang nok er vel det fordi åpningen er for stor, polskoen lukker ikke ordentlig. Det skal ikke være nødvendig å banke polskoene på, de skal du kunne vri greit nedpå.

 

De separate polhettene brukes sikkert hvis du har polsko med større åpning (jeg vet i hvertfall om to ulike størrelser, 15-35mm og 50-70mm).

 

Jeg har ikke klart å søke meg fram til utvendig diameter på de løse polhettene som fulgte med batteriet og som jeg skrudde på;

613SIrIg4ZL._SL1500_.jpg

Men av en eller annen (teit) grunn er de altså litt tjukkere enn batteripolene på Sønnak-batteriet jeg hadde i bilen og litt for tjukke til at kabelskoen på kablene (fikk jo bare testet pluss-kabelen) gled greit nedpå.

 

Uten disse polhettene står det to relativt tynne, gjengede 'pinner' opp på hver pol, kan jeg bruke disse på noe fornuftig vis?

31-pc2150-original.jpg

Om jeg husker riktig fulgte det også med noen muttere, antar disse passer på disse pinnene slik at jeg kan klemme ned 'noe' rett på pinnen, men da må jeg vel bygge om enden på kablene i bilen... Urk.

 

Skal låne bil og ta en tur hyllelangs på Biltema i kveld og se om jeg blir inspirert til å finne på noe lurt, tar gjerne i mot tips!

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du får på dekselet?

 

Nei, det er på en måte mitt minste problem... ;-)

 

Det kan se ut som at batteriet står vel høyt, men dekselet er jo også litt hevet noen steder, så kanskje det går...

 

Men først og fremst er jeg nå veldig interessert i å få koblet batteriet til pluss- og jordkabelen i bilen så jeg slipper å låne svigerfar sin A6! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...