Gå til innhold

System engine fault - D3 2008


Andreas Tvedt

Anbefalte innlegg

Min kjære disco har i den siste tiden (ca. 3 mnd) oppført seg kranglete.

Om bilen er kald og kjøres i noen minutter for så og stoppe noen minutter. F.eks kjøre i butikken.

Når den da skal startes igjen kommer den fine meldinga system engine fault og det blir gult motorsymbol i instrumentpanelet.

Og den går i en safemodus som gjør at det går voldsomt sakte og oppdraget er så og si fraværende.

 

Om den så står over natta f.eks er meldingen borte. Problemet også - om jeg da ikke drar på en kort tur igjen. Da er samme problemer,

 

Hva kan det være? EGR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy strømforbruk ved kaldt start ? varmeseter på og kort kjøreturer så burde du også vurdere batteri / lade system sin tilstand.

Endret av Kaldevass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig EGR, Min 08 har gått 136.000km så fikk jeg samme mld og nødmodus..bilen blir jo helt ukjørbar.. Hadde 2 feilmeldinger om High/low flow på EGR..

Bytter nå begge EGR ventilene. £125 stykke fra Famous Four..

 

 

Hvor stor jobb er det å bytte EGR-ventiler? Hva koster det å få et verksted til å fikse dette dersom man bestiller deler selv? (Ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2-4 timers jobb sies det, ligger noen videoer på det på youtube. Jeg kunne sikkert klart det selv, men valgte å sette dette bort å i stedet for å plundre 2 kvelder i garasjen.

Fra UK betaler du ca 3800kr ink mva og frakt for delene også fikk jeg jobben gjort for stort sett den samme summen, så 8000kr totalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2-4 timers jobb sies det, ligger noen videoer på det på youtube. Jeg kunne sikkert klart det selv, men valgte å sette dette bort å i stedet for å plundre 2 kvelder i garasjen.

Fra UK betaler du ca 3800kr ink mva og frakt for delene også fikk jeg jobben gjort for stort sett den samme summen, så 8000kr totalt.

 

Ja det er såpass..! Jeg kjøper en bil nå som har gått 130 000,- og tror ikke det er byttet på den. men hadde den på NAF-test nå som var uten feil. Ellers er servicehistorikk komplett. Håper å måtte ta dette med det første, men det er vel en overveiende sannsynlighet for at jeg kanskje må det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forrige helg gikk bilen i total hinkemodus på E6 ved Råde.

Etter 6-7 km i 40 km/h i 100-sona, og Moss by nærmet seg, så ble det en tur innom BilButikk 1. Mandag morgen ringte de og kunne fortelle at det viste seg å være EGR som var synderen. Begge ventiler er nå byttet. Og forhåpentligvis er den klar for nye 150' 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...