Gå til innhold

Påhengsmotor som mangler kontrollstråle


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Tok båten på land for noen uker siden. Motoren har hatt god vannstråle på motoren da vi brukte den i sommer. Da jeg skulle spyle gjennom den med ferskvann (i tønne) et par uker senere så kom det ikke vannstråle.

Noen som har ideer? Jeg antar det kan være saltavleiring som har løsnet? Flere gode ideer til å finne ut av feilen?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan også være at det er tett i systemet. Prøv først å stake litt i utløpet av kontrollstrålen. Det kan være avleiringer har satt seg i kanalen.

 

Hvis du mener impelleren er i orden kan du også kjøre den med systemrens i bøtta for å løsne opp avleiringer innvendig i motoren. Da må du ihvertfall regne med å stake litt i utløpet til kontrollstrålen i etterkant etterhvert som avleiringene skal ut.

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impeller ble skiftet i 2014 (ifg selger) da jeg kjøpte den i sommer. Hvis dette stemmer så er det vel rart at den skal være dårlig? Likevel så er det vel logisk å begynne med den, siden motoren ikke bør gå for mange sekundene uten kjøling. Kommer vel et rør opp fra impeller, så kan jeg vel se om det kommer vann fra den... Får sjekke opp i slangene..

 

Utløpet for kontrollstrålen var det første jeg sjekket i forgårs da jeg kjørte den i ferskvann. Den var åpen.

 

Systemrens bør vel prøves ut. Takker for alle forslag som kommer.

 

Er regntid her, så jeg skal ta en økt med den motoren også når det blir litt opphold i været. LR-motoren er likevel artigere å skru på :)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk og/eller bytt alltid impeller, uavhengig av hva selger har sagt. Det blir så fryktelig dyrt hvis den ryker, uavhengig av om selger har ment eller ikke ment å si feil.

 

Kommer kjølevannet ut sammen med eksosen da? Hvis den gjør det, så er det jo kun kontrollstrålen, da er det nok lettere å feilsøke. Kjøp evt. spyledyse og sjekk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...