Gå til innhold

Litt mange xtra lykter...


Hans Chr

Anbefalte innlegg

Noen (les. Statens Vegvesen) kan jo finne på å mene at man...kanskje har litt mange lykter på taket eller i grillen eller liknende... B)

Plutselig måtte de bort desverre :blink:

 

Men nå som pulsen har lagt seg...er det slik at man kan ha lyktene der, men dekke dem til med slike plastdeksler og at det da er lovlig igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er koblet opp riktig og lurt med egen bryter, men det kan jeg love at de på SV brydde seg mindre om!

De bare pekte opp på taket og ristet på hodet og tellte opp til over 100 i grillen og ristet på hodet da og :(

 

Sikkert noen voksne her inne som vet om man er "home safe" med slike deksler over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deklser forran så går det bra. Da er de bare for offroad bruk liksom.

 

Alle ekstralys sett må ha egen bryter når koblet med fjernlys.

 

Maks belysning forran er 100 til sammen, resten må blendes med deksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel bilen til Jabra fra gjøvik? Hadde ikke han lagt en fin kontakt i snorkelen så du kan ta av takgrinda og vips så er 4 lykter borte? Trenger vel ikke å vise den med takgrind?

 

Korrekt! Men litt vel pes å ta av og på takgrinden alt etter som om jeg ønsker å bruke lysene på taket ;)

 

Deklser forran så går det bra. Da er de bare for offroad bruk liksom.

 

Alle ekstralys sett må ha egen bryter når koblet med fjernlys.

 

Maks belysning forran er 100 til sammen, resten må blendes med deksler.

Herlig! Da er det bare å finne frem plastidippingen. Har deksler med de er klare, så da kan jeg bare plastidippe dekslene så er jeg i mål :) Fint for deg også dette Tiopet, så slipper jeg å lyse opp inni stua de på vei ned fra Venabygd B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kan du vel ha hvor mange langlys som helst, men de skal ikke overstige 100 til sammen og ikke flere enn fire kan lyse samtidig inklusive hovedlyktene. Du kan også kutte ut hovedlyktene til fordel for to andre lykter. Lys på taket skal stå på "fremre del" av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lys skal være tilkoblet strøm. Dekor er ikke tillatt. Kjøretøyforskriften er håpløs lang og innviklet. Du kan ha to ekstralys. De trenger heller ikke ha egen bryter. Arbeidslys skal ha egen bryter og skal kunne lett justeres hit og dit. Det hjelper lite å bare ta på noen deksler for å tro at de godtar det. Ordne deg hurtigkontakter for å lett ta av to for visning. Vanntette kontakter er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lys skal være tilkoblet strøm. Dekor er ikke tillatt. Kjøretøyforskriften er håpløs lang og innviklet. Du kan ha to ekstralys. De trenger heller ikke ha egen bryter. Arbeidslys skal ha egen bryter og skal kunne lett justeres hit og dit. Det hjelper lite å bare ta på noen deksler for å tro at de godtar det. Ordne deg hurtigkontakter for å lett ta av to for visning. Vanntette kontakter er å foretrekke.

Er du sikker på det med deksler??? Hvis de ikke slipper gjennom lys, så tror jeg kanskje det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lys skal være tilkoblet strøm. Dekor er ikke tillatt. Kjøretøyforskriften er håpløs lang og innviklet. Du kan ha to ekstralys. De trenger heller ikke ha egen bryter. Arbeidslys skal ha egen bryter og skal kunne lett justeres hit og dit. Det hjelper lite å bare ta på noen deksler for å tro at de godtar det. Ordne deg hurtigkontakter for å lett ta av to for visning. Vanntette kontakter er å foretrekke.

 

tja... noen mener dekor er tillatt.... http://www.tungt.no/transportmagasinet/article924443.ece

 

B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble forklart regelverket slik en gang jeg ble stoppet av BT.

Alt lys på bilen skal virke og regnes med.(Deksler,manglende strøm,etc.,spiller ingen rolle.

Og så har vi begrensning i antall,farge, styrke og tilkobling.

Men jeg slapp unna mangellapp da gutta ble litt uenige i tolkning av regelverk mht lys på tak på snutebil kontra bulldog.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke "de" klarer å ha samme tolkning om regelverket som omhandler lysbruk på PKK. Må vel finnes et rundskriv som oppklarer sprikende vurderinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Gaute her. Statens vegvesen som stoppet meg sa at lys skal virke. Uansett er det ikke dekor om pæreholdere står i lykter. Har lest mye på forskriften og det er til å gremmes over. Overmakta kan "ta oss" på det meste hvis lysene lyser samtidig med fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg klipper inn noe her fra ekstralys.no:

 

"Toppmarkeringslys

Kjøretøyer med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys.

Kjøretøyer med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøyer med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys.

Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent."

 

Desverre så er vel Defenderen 179cm i oppgitt bredde, RRp38 derimot er 185cm uten speil, 222cm med speil. Så uten noe ekstra lys i grillen, så kan jeg vel kline 4 ekstra lys på en takgrind på min RR uten å måtte krangle for mye. Hvis jeg har lyst til det...

 

Mvh Brage

 

edit: Når vi først er inne på tema, 1 stk led bar på 1 meter, er det å regne som ett lys? For lysene skal jo være i partall har jeg skjønt..men det er jo litt spesiellt når bar`n krysser hele taket eks.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom en sånn runde med satans vegvesen og sønn for ett par uker siden.

alle lys montert på bilen skal virke. Max 4 skal lyse samtidig. Du kan ha fler enn 4 hvis du har en vekselbryter som gjør at det kun er mulig at 4 lyser samtidig. Og max 100 i referansetall til sammen da.

 

Hvis man har en lett synlig kontakt til de som er festa på takstativ kan du jo egentlig ha så mange du vil. Hvis de ikke er tilkoblet med ledning så er de ikke montert på bilen. De kan ikke nekte folk å frakte ekstralysene sine hvis de er forsvarlig montert på takstativet.

var sånn jeg forsto det hvertfall

 

og vanlige fjernlys kan ikke brukes som arbeids lys. Det er merket på glasset hva lyset er til. Kun de som er merket som arbeidslys kan kalles arbeidslys.

Endret av Ragnar T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Men litt vel pes å ta av og på takgrinden alt etter som om jeg ønsker å bruke lysene på taket ;)

 

Herlig! Da er det bare å finne frem plastidippingen. Har deksler med de er klare, så da kan jeg bare plastidippe dekslene så er jeg i mål :) Fint for deg også dette Tiopet, så slipper jeg å lyse opp inni stua de på vei ned fra Venabygd B)

 

He he he nettop :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppmarkeringslys er å oppfatte som parklys og ikke en tusenmeter.

 

Jeg tenkte på det de skrev her da Laftis

"Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent."

 

Men ser at oppsummert så er det nok en orntli labyrint av regelverk på dette feltet, heldigvis er jo ekstra lykter lette å ta av og på. Så her er det vel bare å kline til å håpe på det beste. Bare passe på at det ikke er UP du møter med full fyr i juletreet for de har da mulighet til å gi deg en saftig bot.

 

Også kanskje minne på en av de legendariske kommentarene fra den ene nattsafari kolonen, som gikk noe sånt som dette:

- Ser at noen har investert alle pengene i ekstra lys, men ikke noe igjen til CB radio.... :D

 

Forklarer seg selv

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet?

 

Alt er koblet opp riktig og lurt med egen bryter, men det kan jeg love at de på SV brydde seg mindre om!

De bare pekte opp på taket og ristet på hodet og tellte opp til over 100 i grillen og ristet på hodet da og :(

 

 

Tja, det var vel dette da, som var problemet....Prøve å gjøre Statens Vegvesen fornøyd samtidig som man ønsker heftig mye lys på takgrinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...