Gå til innhold

Luftfjær / Antisladd / Bremsesystem lyser gult. Hjelp?


TomHaug

Anbefalte innlegg

Forhistorien: Hengeren på bilen datt av i sommer. Det hele gikk bra, men kontakten på bilen til hengeren mistet det lille runde plast-dekselet som er inne i kontakten og skiller alle kontaktene fra hverandre. Jeg bruker en overgang fra den nye kontakten på bilen til den gamle kontakten på hengeren.

 

På hengeren røk kun det hvite lyset i autovernet på høyre side som er fremme på hengeren og lyser fremover. Jeg byttet lyset, koblet på ledninger og satte inn lyspære. Det virket ikke, men fant ut at halvparten av sikringene som er bak i bilen hadde gått. Jeg satte inn nye. Startet bilen. en sikring gikk og det virket ikke. Den andre siden på hengeren har virket hele tiden.

 

MEN inne bilen skjedde dette i dashbordet

 

Luftfjær symbolet lyser gult. (Symbol med bilsen bakfra og piler til venstre/høyre og opp og ned)

 

Antisladdsystem lampen lyser gult. (Symbolet DSC og ETC. Runding med pil til venstre og utropstegn inne i varseltrekant.)

 

Bremssystem lampen lyser fult. (Symbolet EBA med utropstegn inne i en sirkel med parentes utenfor sirkelen)

 

 

Jeg driter i hengeren. Men hva gjør jeg med bilen???

 

Jeg trenger råd og hjelp....

 

:(

 

Det er en Discovery 3, 2006.

 

 

Hilsen Tom

900 93 500

 

Feil.jpg

Endret av TomHaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke systemet i D3, men du har nok fått en kortslutning i systemet. Sjekk om det er kortslutting i kontakten. Hva går sikringa til som ryker? sjekk om (+) ut på sikringa er kortslutta, bare å sette prøve lampa imot pluggen, (-) lendinga til Lampa til (+) batteri og (+) lendinga til lampa i sikringsholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det ikke er noe kortslutninger i hengerkontakten. Spenningsfall er kjent for å gi diverse feilmeldinger. Har vært skrevet en del om kontakt i hengerfeste omkring dette, så søk på forum. Også på det engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, problemet mitt er ikke hengerkontakten. Alle sikringene er tatt ut.

Problemet er at som vist på bildet over, at luftfjær-, antisladd- og bremssysteml-advaselampene lyser i dashbordet.

 

Hvordan skal jeg få de til å slukke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok trenge å slette de feilkodene som oppstod når det hele kortsluttet. Da blir det nok bra skal du se. Jeg har hatt samme feil i forbindelse med hengerkontakt. Du trenger et diagnoseapparat, IIDTOOL bruker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIDTool er vel oftest låst til en bestemt bil.

Det er noen som har åpne verktøy, ellers må du vel innom et verksted.

 

Mulig at disse feilkodene slettes av seg selv etter noen timer - eventuelt kan man jo forsøke å koble av batteriet og jorde plusskabelen. Det sies at det skal nullstille noen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...