Gå til innhold

XD-registrerte everksbiler


IvariValdres

Anbefalte innlegg

Ser andre har slengt seg på selv om de ikke har XD registrert, så jeg gjør det samme.
Her er bilde av min 109 SIIa 1962 mod. som har vert i tjeneste for Notodden El.verk.

IMG_0273.jpg


Har en del historikk på tidligere eiere.
Den startet sitt liv i norske register den 10/9-62 med reg. nr. H-40895 i Gransherad, men fikk allerede nytt reg. nr. PA 12723 i det første vognkortet på samme dato kan det se ut som?
Har en kopi av vognkortet. Kan H-40895 være ett "prøvekjennemerke" som forhandler har brukt?
Den 9/8-63 blir bilen registrert på Notodden El.verk.

Den blir så registrert på Gvepseborg Kafe på Rjukan den 7/9-76.
Etter det er det 5 andre eiere før jeg kjøper bilen i 2009 i Sogndal.

Bilen er nå delvis demontert, og blir restaurert når garasjen er ferdig. Motor ble byttet til 5 lagret i 1995 av Roy Sandmo Bilservice.
Har kvittering på jobben som ble utført. Hold dere fast, den lyder på 50 779,-. De var da en god slump penger på den tid.
Noen som vet litt mer om bilen eller har bilder. Originalfargen er grå, mest sannsynlig Mid Grey.

Dagens reg. nr. S 1162 fikk den i 2002

Endret av Mikal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står visst ein XD-registrert elverksbil her og. På ein måte...

 

Eg har ein s1 som var kjøpt av Nordtrøndelag elektrisitetsverk i Steinkjer 28. mars 1955 og registrert på V-17968 4. april.

 

Seinare fekk bilen nytt reg.nummer, XD 23715, men har no fått tilbake det opprinnelege.

 

Bilen vart seld til ein kar i Levanger 28. mars 1968, etter det eg kan sjå av papira er han den som har kjøpt bilen av elverket og då har den vore registrert på dei i nøyaktig 13 år.

Sidan kjennemerke med to bokstavar ikkje kom før 1. april 1971 hadde nok ikkje denne bilen nokontid XD-skilta medan han var elverksbil, så det kan diskuterast om han høyrer heime i denne tråden.

 

Eg hadde tidlegare og ein s2 (Lynet) som hadde fortida si i elverket her i bygda, så det kan virke som at svært mange seriebilar kom via elverka rundtom i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

radovan:Hvilken bygd er det du bor i, radovan? Historien blir jo stadig tykkere. Det kan synes som vi har mye å takke elverkene for ja, ikke bare i Nord-Trøndelag. V-17968 passer jo pent inn i en etter hvert kjent NT-serie. At den også har opptrådt under navnet XD 23715 gjør det jo bare enda morsommere.Bilde!!!!!!!

Mikal:.Morsomt å få historien til enda en bil fra Notodden Elverk, S1162. Ikke minst imponert over kostnaden for å skifte motor! Håper du deler med oss når du starter jobben for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bor i Hornindal, nord i Sogn og Fjordane. Ein del detaljar om Lynet skal vere mogeleg å finne igjen om eg leitar skulle nokon ha interesse av det i vidare detektivarbeid vedrørande gamle landbyggarbilar. :)

Veit ikkje kvar den bilen er no, men Joar2004 eller kva nicket no var hadde han for nokre år sidan.

 

 

Her er iallfall ein ekte Nordtrønder:

 

S6301331.JPG

 

S6301234.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! En bråkjekk trønder som sikkert har bidratt med sin del av stolping og kabeltrekking!

Denne Lynet som altså har vokst opp i Hornindal, nord i Sogn og Fjordane, hvilket elverk jobbet han for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo en hel historie for seg selv.

Mange,mange år siden Dagfinn fortalte den.

Synes å huske den ble funnet i en bekk.

Jeg burde egentlig gjort mer for å dokumentere Brumle, fra bekken til artikkelen i Sandefjords Blad fra minnesamværet etter begravelsen.

 

Kjenner adm.dir i Notodden Everk, de lette i arkivet men fant ingen bilder.

 

Er det bare å ringe BT så får jeg registreringshistorikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Min everksbil fra 1970. Visstnok fra Lillehammer. Solgt til Vadsø i 1978 og bodde der til jeg kjøpte den i 2008.

 

Kjøpt usett. Jeg i sør, bilen i nord: Zoooom ut hvis det ser rart ut.

 

WP_000834.jpg

 

 

 

Broren til denne står rett i nærheten. Mitt rammenummer slutter på 542G, den andre har 547G. Den er I-registrert, og tilhørte Televerket i Arendal. En kollega av meg brukte den da han jobbet der i sin tid. Verden er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med nye Everk på banen. Skien og Lillehammer altså. Blir jo bare bedre og bedre denne dokumentasjonen av hva Land Rover har betydd for det elektriske Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den gamle min gamle grå 110 fra 1986 som ble brukt av Tyssefaldene:

 

gallery_247_5_408297.jpg

 

Her er en 1984 110 som også ble benyttet av Tyssefaldene:

 

img4c699a5feab05.jpg

 

Den er min den grønne ja :) Tarjei, har du flere bilder og/eller historie fra før du eide og når du eide den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide den grå på det øverste bildet. Jeg traff tidligere eier av den grønne noen ganger, men har aldri eid den. Det eneste jeg vet om den er at den i en periode hadde en motor fra en Nissan Cabstar og seter fra en Toyota tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...