Gå til innhold

XD-registrerte everksbiler


IvariValdres

Anbefalte innlegg

Herlig tråd! Min har nå S2 1968, siden det er en Serie 2 fra 1968. Før het den XD 29301. Navnet Litjkar'n kommer av de nord-trønderske røttene, og at D2'n da kunne bli Storkar'n, siden han er litt mer fjong.

 

Det litt vittige, i sammenheng med denne tråden, er jo at D3'n har fått navnet Kraftkar'n. Burde kanskje omrokkere litt på navnene internt i familien her? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et praktfullt intervju med Magne Reitan på blokka som jeg skal få ut her etter hvert. Han tar endel på husken. Men tror det skal være mulig å få ut detaljert info fra elverket og fra butikken som solgte alle bilene. Moro dette! Særlig sånn info om hvordan de vinsjet og bygde landet som du sier så treffende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavatur.jpg

 

Overskriften på denne tråden bør kanskje endres til E-verks- seriebiler ?

 

Her er vår. Den gikk på anlegg for Oslo Lysverker. Muligens på anlegg i Numedal eller i Hallingdal. Dessverre hadde lysverkene nettopp kastet all info da jeg undersøkte saken for en 10-20 års tid siden.

 

Bilen fikk disse skiltene først flere år senere enn den kom ned fra fjellet og via Ulvik Servicesenter til neste registrerte eier på postnr.3643. Opprinnelig, og da vi fikk den hadde den 3 seter foran og 8 bak, men dessverre ble den bare registrert som 3seter da den fikk skilt (A 2812) på Kongsberg for første gang og nå vil ikke biltilsynet godkjenne den med benker bak.

 

Etter mange års bruk på Island og i England med rusten ramme og diverse døde gjenopplivede og modifiserte bremser, motorer og girkasser gjennom årene lever den fortsatt et nyttig liv, men nå med pickuptopp og uten stasjonsvogntopp og benker.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Andreas . Det blir litt feil å ha en bil som heter kraftkaren som ikke har bidratt til kraftforsyningen mens du har en annen kar som har dratt kabler og heter littjkaren som vel spiller på helt andre ting enn kabler? Litt respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om høna eller egget kom først vet jeg ikke, men språket var garantert før obskønitetene. Han er liten ift. de to andre, og med trønderske aner. Så får alle andre holde de skitne tankene og grisepraten for seg selv.

 

Så skal jeg holde Litjkar'n for meg selv.

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brumle begynte sin yrkekarriere i -72 for Notodden Energi. De har lett i arkivet etter bilder fra den tiden, man fant ikke noe. Da Dagfinn kjøpte bilen på 90-tallet, hadde den logoen til Notodden Energi på dørene.

Elvedalen mai 12 Brumle møkkete.jpg

Endret av MrAnders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "bilene som bygde landet" har vært brukt her inne. Tydeligvis treffende flere steder enn i Trøndelag. Der det altså er skarpt frem tre nye XD-biler i dag? Kommer det bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen kraftverksbiler.

 

To av dem er fra Nordtrøndelag kraftverk. En av disse er i deler (1965 modell som har hatt reg. nr. V-44477) og en 1958 modell, som er i full aktivitet, med reg. nr V-5440. Begge disse er korte biler, fra tiden før XD skiltene ble innført.

 

Så har jeg også en fra Tyssefallene. Det er 109´ buss/stasjonsvogn, som er under restaurering. Her gjenstår lakk og montering av karrosseri. Kanskeje ferdig til et seriebiltreff?

 

Jeg har også restaurert en 1970 modell 88´ fra Nordtrøndelag kraftverk. Den er solgt, og brukes her i distriktet "når været tillater det".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ante jeg at min trang til å få meg en klassisk Land Rover skulle gjøre meg interessert i norsk krafthistorie. Men jeg blir mer og mer nysgjerrig for hver bil som nå dokumenteres. Det kan ikke være mange andre bilmodeller, om noen, som har blitt brukt til så tøffe oppdrag, med slik systematikk, over så lang tid. Det ligger mye stoff her og venter på den som har tid til å skrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge meg på jeg også da, selv om det er feil fylke.

 

Kuliekspressen er også E-verksbil. Rullet av båndet som pickup i 1960 og bygget om til Crew cab med forlenget plan for tjeneste som montørbil for Vest-Agder Elektrisitetsverk (nå en del av Agder Energi).

 

Bilen hadde da en solid takgrind skrudd i taket og en diger vinsj foran. Begge deler finnes i dag. Etter en tid som montørbil ble bilen byttet ut med lettere kjøretøy og satt på heia. Hver mandag i over 20 år rodde de inn over et vann, startet Kuliekspressen og kjørte de 3 km inn til Kuli kraftstasjon og inspiserte. Derav navnet. Når den ble satt på heia leverte de inn skiltene, og det var et lite styr å få den på skilt igjen nesten 30 år senere, men nå har den sitt originalnummer K-19585.

 

Kjartans iPhone 03042014 1771.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt en rask oppsummering: Vi har nå fått presentert biler fra syv forskjellige elverk. Kommer tilbake til dette. Men først det jeg begynte med, altså biler som har vært i Nord-Trøndelag Everks tjeneste. Vi har sett ett bilde av en gammel LR fra everkets eget arkiv, med regnr V 17971. I tillegg har TLT fortalt at han har to i stt eie med regnr V 44477 og V5440. Disse er ikke vist frem her inne ennå. Vi venter!

Av XD-biler har vi nå:

XD 13002, Lorden

XD 21755, Odd Arne

XD 28844,Egge museum

XD 28855 RaymonD

XD 29120 Ivarivaldres

XD 29121 Jermundpr

XD 29301(nå omdøpt til S21968) Landreas

 

Øvrige Everksbiler:

U50201, eid av Bamsebra, gått for Dombås Everk

DA 33297, eid av Paul Hofseth, gått for Oslo Lysverker

? eid av MrAnders, gått for Notodden Energi

AR30630, eid av harmen, gått for Telemark energi

TS 17815 eid av Tarjei, gått for Tyssefaldene

? eid av Kulien, gått for Vest-Agder Elektrisitetsverk

Den som åpenbart vet mest og eier flest biler av interesse for denne tråden er Lafterolf. Han har ikke fått frem bilder ennå, men vi vet vi har mye godt i vente!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnr på Kuliekspressen er K-19585. Pt uten skilt dessverre.

 

Kan snart stille i egen klasse på seriebiltreff: E-verksbiler. Større klasse enn Exmil snart jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he! Der står min kjære tøffing ja, slik han gjerne gjør når jeg er på jobben. Har kjørt Land Rover til og fra Fagernes hver dag problemfritt siden den kom i mitt eie. Vintergarasjen venter, men det blir sårt. Hender jeg må ut i lunsjen bare for å kjøre en liten runde og nyte følelsen, lukta og lyden. Ellers var det en fantastisk rakfiskhelg. Sto på stand for avisa og møtte tusenvis av blide folk! neste gang må du gi deg til kjenne og hilse på LR-vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...