Gå til innhold

XD-registrerte everksbiler


IvariValdres

Anbefalte innlegg

På oppfordring startes her en ny tråd der jeg skal forsøke å samle informasjon om bilene som kommer fra elverket i Nord Trøndelag. Jeg har selv kjøpt en XD-registrert bil med historie fra e-verket. Det er blitt forklart for meg at vi er mange som eier slike biler. Og at det ligger mye spennende historie bak. Historie som delvis er dokumentert i både tekst og bilder. Jeg har kontakt med dagens ledelse ved elverket som synes det er morsomt med vår interesse. Også tidligere ansatte mekanikere som har skrudd på våre LR i arbeidstida i årevis kan være med og kaste lys over historien. En nær slektning av min bil er fullt restaurert av frivillige ved Egge museum, og er i stadig bruk. Bilder ligger litt hulter til bilder på min tråd "hopper ut av gir". Skal få dem inn på denne tråden, og lover mer info etter hvert. Hadde vært moro å se bilder av andre XD-registrerte her inne, med info om hva dere vet om elverkshistorien.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro. Du har virkelig fått sving på sakene. Jeg tror ikke rødfargen er fra elverket. Har snakket lenge med sjefen på verkstedet deres gjennom veeeeldig mange år nå i kveld. Han forteller at alle bilene uansett førfarge ble slipt og malt i deres egen gulaktige farge som vist på bildene på tråden "hopper ut av gir". Han hadde mye annen artig info også som kommer her om kort tid. Han er helt sikker på at han er den i Norge som har skrudd mest Land Rover. På verksted og ute i felt under åpen himmel. Fargerik prat!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en bror til. Denne er vel verd å studere for alle oss som har XD-biler som vi tror eller vet har jobbet og slitt for Nord Trøndelag Everk. Bilen er restaurert av tidligere ansatte på verkets verksted. Den har samme fargen som alle bilene fikk når de var innkjøpt, den har riktig logo og nummer. Hver eneste bil hadde en egen ID som fortalte sjefen sjøl om hvor i fylket bilen hørte hjemme. Bilen står på Egge museum. Og har en henger som har sin helt egne historie. Den historien kommer jeg tilbake til!

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg hver dag til å se om nye XD-biler har funnet veien inn. Raymon, bilen din må jo være i veldig nær slekt med museumsbilen på Egge. Vi snakker XD28855 og XD28844. Kom frem med din også Andreas.Med eller uten nye klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen jeg også. Mulig det er tre av dem fra NTE.

 

Jeg tror serie 2 bare var naturlig grå, det var de som gikk her i bygda, men når serie 3 kom fikk de shjuttubrunfarge.

Min kones onkel var bestyrer på det lokale E-verket. Skal høre om det finnes noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi lokalkunnskap her, Lafterolf! Hvor nøyaktig er "her i bygda"? Jeg har lagt ut bilde på "hopper ut av gir" av en tidlig LR, det er vel en serie 2 ", som er vanlig grå. Det er nok som du sier at de hadde noen enkeltstående rovere først, samtidig med en flåte av Ford-biler, en mellomting av personbil og lastebil, etter hva jeg har forstått. Så satset de for fullt på LR, og da nesten utelukkende 88, og alle ble lakkert i samme farge. Gleder meg til å se flere bilder! Og til deg Andreas: Kul bil, har mye til felles med min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av hardtarbeidende Land Rovere i NTEs tjeneste: Disse ble kjørt knalltøft, og måtte ofte repareres utenfor vei. Da kom mekanikeren kjørende med en fullt reparert bil og tok med seg den havarerte hjem til verkstredet. Det kunne bli kjøreturer uten 1.og 2.gear. Eller uten bremser. Og uten lys. Om nødvendig skrudde mekanikeren på den defekte bilen ute i felt, inntil det gikk an å få havaristem hjem. Sjefmekanikeren var ikke ekstremt imponert over kvaliteten på bilene våre, det er bare å ta innover seg folkens. Mer kommer.


Legg merke til tilhengeren med tønna. Den er altså spesiallaget av mekanikerne lokalt på NTE. Med landroverhjul og en design som passer bilen. Disse hengerne ble laget for å kunne frakte lange stolper, og har en eller annen teleskopløsning.

landrover4.jpg

landrover.jpg

landrover2.JPG

landrover3.jpg

landrover5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang legger jeg ut noen flere bilder av min egen bil. Tar veldig gjerne imot forslag til forbedringer. Jeg er sylfersk som LR-eier og ser ikke selv hva jeg burde ønske meg.

IMG_1252.jpg

IMG_1253.jpg

IMG_1254.jpg

IMG_1255.jpg

IMG_1252.jpg

IMG_1257.jpg

IMG_1258.jpg

motor.JPG

IMG_1256.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik uttrekkbar henger. Platten er borte, men resten fungerer utmerket. Har kjørt mye tømmer med den. Den ble laget i 1954 og har 1400kg totalvekt, og er uten bremser.

 

De bilene som ble brukt av linjemontører hadde vendbar krok, de som innstallasjonsmontører brukte hadde ofte bare vanlig 50mm kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf: Bra detaljinfo og spennende at du har en slik henger i bruk. Hadde vært moro å sett bilde av hengeren! Hva var forskjellen på linjemontør og installasjonsmontør?

Lorden: Moro med hver nye exeverk-bil.

Spørs om ikke lafterolf må invitere til treff i hjemtraktene før eller siden med besøk på elverket og på museet. Burde skje før Magne Reitan(se bildet) blir for gammel. Han var sjefen på verkstedet i mange år, er full av historie om bilene og hvordan de ble brukt og hva som måtte repareres og er uoffisiell norgesmester i LR-skruing. Han burde vært hedret av en kortesje med folk som kjører bilene han holdt i orden.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt forslag :) en konvoi til Egge museum.

 

Linjemontørene reiste alle linjene, dvs stolper og kabler.

En pansjonist i Rissa som er innom av og til med seriebilen sin, fortalte at de kjørte seriebilen opp på toppene, og derfra vinsjet de fram stolpene. Capstanvinsjen kunne dra stolper en kilometer om det sto på. Når de reiste stolpene lå de dem mot bilen og kjørte den opp. Det ble umulig når de gikk over til L300 i 83.

Dette må være bilene som bygde landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan telle så er vi nå syv i XD-familien.

XD 29120(Ivar)

XD 29121(Jermund)

XD 28844(Egge museum)

XD 28855(Raymond)

XD?????(Lorden)

XD ?????(lafterolf)

S29168(Tidligere XD som har fått nytt nr?)(Andreas)

Dessuten en dokumentert everksbil med V17971(gammelt bilde)

Samt en"onkel"fra Dombås elverk med U50201(Bamse-bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...