Gå til innhold

XD-registrerte everksbiler


IvariValdres

Anbefalte innlegg

Nissan motor står fortsatt i, blir en 200tdi inn i den i løpet av neste år. Og Toyota/mitsubichi seter er fortsatt inni, blir også bytta ut i løpet av neste år.

 

Det er ganske spennende og vite hvor bilen kommer fra og hva den ble brukt til for 30 år siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har en 1961 mod Serie 2 Pickup som skal ha tilhørt Notodden Elverk. Det jeg hørte om bilen var at den hadde en lang tjeneste i Elverket før den ble av skiltet i 87. Siden har det vært gårdsbil, mest brukt til hent elg fra skogen. Bilen ble solgt til Bergen men han ga opp prosjektet. Så nå står den i deler i min garasje i Tønsberg. Jobber litt på den når jeg har lyst, fint prosjekt å ha. Regnr. NN 10192 Håper jeg får den på veien igjen om et eller to år ;)

87_753517282_xl.jpg

20150104_123831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt flaut å skrive et innlegg her igjen, siden Greengrass ikke har fått spesielt mye oppmerksomhet siden han kom i mitt eie for 3,5 år siden. Han står fremdeles i garasjen, ganske nedplukket og venter på litt rustsveising i ramma og en god del nye deler. Mange nye deler ligger klare, men tidsklemma med små barn i hus samtidig som det er noen andre prosjekter knyttet opp mot hus og eiendom som har høyere prioritet har medført at det har skjedd lite. Greengrass er en Serie 2 SWB fra 1961 som startet sitt liv hos Øvre Sandsvær kommunale e-verk den første september 1961. For de av oss som ikke er lokalkjent i Buskerud så ble Øvre Sandsvær kommune slått sammen med flere andre i 1964 og det nye navnet ble da Kongsberg kommune. (Takk Wikipedia). Han var først registrert med nummer F 21182 og det ser ut til at han ble avskiltet 17. januar 1970, så ble skiltene levert ut igjen 11. februar 1970, sikkert til en ny eier. Ut fra håndskrevet tekst som finnes på vognkortet jeg har fått kopi av så ser det ut til at den nye eieren var Nore & Uvdal Bil service, noe som stemmer godt med det selger sa til meg da jeg kjøpte han. I 1975 fikk han nytt skiltnummer av mer koderne karakter. Jeg er ikke kjent med noen detaljer rundt hans arbeid for e-verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

xd.jpgNå ligger det ute for salg en nydelig serie 3. Selger har lagt ut et bilde av bilen i selskap med en del andre fine seriebiler, deriblant en XD 40230. Altså en kjekkas som hører hjemme i dette selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grå på siden av den igjen er en S2A og har rammenummer som slutter på 547G, min slutter på 542G :)

 

547G har vært Televerksbil i Arendal

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kjøpte også en Serie 1 , tror det var en 57 modell, av E-verket på Steinkjer. Dette må ha vært rundt 1968-69.

Land Rover´n hadde en bred blå stripe langsetter på begge sider og var ellers orginal med den gulbrune fargen. Bilen hadde vi oppe i Lierne hvor far min kjørte i legebesøk under tæleløsing på vårparten. Min mor var med som co-pilot. Det var kun grusveier på den tiden, og til tider var det mere gjørmehull og potetåker enn vei.

 

Taxisjåfør Jonke Bruce var en bra kar, og han fikk så bilen av min far , sånn rund ca 1973 antagelig. Bilen hadde stoppet halvt nedsenket i Laksjøen hvor de hold på å kjøre materialer til en hytte . Den ble reparert, og Jonke ga etter hvert bilen vidre til en halvsvenske som han jaktet elg sammen med. Sønnen til halvsvensken overtok bilen og han bodde en tid på Gäddede, like over svenskegrensen.

Jeg drev litt detektivarbeide for å finne igjen bilen, men sporet gikk kaldt et stykke inne i Sverige...

 

Har bilder et sted av bilen på tur på ufremkommelige veier.., skal se om jeg finner noen. Det var tider det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XD-nummer er fremdeles populært på 4x4 biler. Siste nå er at eiere av nye BMW med 4x4 velger XD-skilter. En venn av meg viste meg sin helt nye BMW X4 idag, og den hadde XD-skilter selv om han bor langt unna både Nord-Trøndelag og E-verket der. XD=xDrive. Så da så. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket ytterligere beviser det mange av oss vet fra før. Du får ikke noe tøffere enn en XD-registrert Land Rover som har slitt ut deler i kampen for å føre frem kraften i Nord-Trøndelag. Det blir ikke helt det samme å kjøre tysk panser-komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Her kommer en til XD registrert LR serie 3 - 1976. Denne har gått under navnet Olderviken og kom til meg i august 2014 med behov for litt arbeid. Har ikke hatt skilter på seg siden 2003 så det ble feiring når den fikk de tilbake forrige uke etter 12 år :D

Lorden har også gjort litt jobb på denne. Måtte desverre rulle over den gamle fargen. Bilen går bra, men er veldig tungstartet når den er kald, mistenker dieseldyser eller høytrykkspumpe.. gode råd og tips mottas med takk!

Tusen takk til alle velvllige her på forumet som har svart på spørsmål i forbindelse med jobben på min første LR

bilder før og etter... legg merke til passasjer på siste bilde ;)

 

før_1.JPG

før_2.JPG

etter_1.jpg

Etter_2.jpg

Etter_3.jpg

Etter_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kommentar ang skiltnummer i et tidligere innlegg; Skilter med to bokstaver og 5 siffer ble ikke innført før i 1971.

Så at den har både førstegangsreg. med datidens veteranskilt A-12345 og samme regdato med et AB 12345-nr er ikke riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som flere av e-verksbilene i så fall har skiftet reg.nr. Min er 68-modell, men hadde XD før jeg skiftet.

 

Kan de ha hatt svarte eller grønne skilt, som gjorde at de måtte omregistreres for gatebruk? :huh:

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Lysverker hadde kastet hele sitt arkivmateriale (neppe helt lovlig idag), så de kunne ikke gi detaljer om vår.

 

En bilhistorisk godbit jeg fikk muntlig fra dem var at biler som bare kjørte folk og utstyr på fjellanlegg ikke trengte skilt for offentlig vei (OL 10 og lignende var visstnok brukt).

 

Biltilsynet tror fortsatt ikke på at vår LR (tidligere A 2812) hadde 11sitteplasser. VI kastet dessverre ut to benker med tilsammen 8 plasser for å få bedre soveplass på en Islandsekspedisjon. Senere satte vi på pickuptak, men jeg har enda ikke gitt opp å få tillatelse til å ha inntil 8 ombord.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vekker denne til live igjen da det er spennende med historien til bilene våre. Jeg har nylig tatt over S-21968 og er i ferd med å bli ordentlig kjent med den. Hadde vært kjempemoro om noen hadde hatt gamle fotografier av disse bilene.

 

 

IMG_4230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...