Gå til innhold

Skifte bærekule D2?


Monty

Anbefalte innlegg

Godtfolk, var nettopp på PKK; og fikk 2´r-feil på bærekuler foran, på begge sider. Det er delene under det er snakk om, markert 2 og 3.

 

  • B03.025 STEERING KNUCKLE
  • JOINT-BALL-LOWER FRONT SUSPENSION
  • Part number: FTC3571
  • JOINT-BALL-UPPER FRONT SUSPENSION
  • Part number: FTC3570

 

Jeg lurer på om det er noen som har gjort dette selv før, om det opplevdes som overkommelig, eller om det bare ble løst med spesialverktøy, mye banning, et pra kjente med gode mekkekunnskaper og sprit som trøst? Om det ble for gæli, har dere et verksted i Østlandsområdet som dere kan anbefale, og hva er i så fall deres erfaringer med tanke på pris, antall medgåtte arbeidstimer og hvilket verksted som bør brukes?

 

B.M. "Avventer svar";-)

Skjermbilde 2014-10-21 kl. 15.05.20.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen værtfall en dag arbeid! Hub og stikaksler ut med alt som tilhører av arbeid. Også må du ha verktøy for å presse løs selve huset ! Også spesialverktøy for å presse ut kulene.

Det er en på forum som har verktøy for dette. Husker ikke kem. Hørt rykter at det koster 15-20 lapper på verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst en dags arbeid ja...! Huff og huff, og spesialverktøy og det hele. Tror jeg skal ta å sjekke med Strømmen bil som LANDreas sier + litt annet her og der! Takker for at du tok vare på sixpencen! Jeg lurte på hvor den ble av! Jeg kommer innom en dag og henter! Takker for generelle råd ellers, Jan Oskar!

 

Geir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av dette ser ut som det er akkurat som på min jeep. Disse kan sitte ganske så bra, men med riktig verktøy så er dette en helt overkommelig jobb.

 

Lån en ball joint remover eller kjøp en fra ebay eller annen nettbutikk. denne kan også benyttes til andre ting som f.eks bytte kryss osv..

 

link til verktøy:

f_IMG0488i_2b3em_49409de2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er gull, og det ser mer overkommelig ut....! Kontaktinfo til Andreas, anyone? Denne har gått meg hus forbi...! C-tvingen bør da gå, men har fra informert hold at det er visstnok er opp mot 2-3 tonns press på det her. Ville vært stas å fikse dette sjøl også...Men ellers, takker for flotte innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du gjøre jobben og benytte c-tvingen så strammer du den så mye du klarer så gir du stålet som holder bærekulene et rapp med 2kg hammeren.. Du tar greit 2-3t på den måten. Sitter de skikkelig så er det heller ikke noe i veien med å bruke litt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som demotivering altså! Bare mente at den KAN sitte noe inni he""#¤=)!!

Det lar seg gjöre hjemme også.

 

Smejan, bytte fremaksel :D

 

Er det kanskje lettere å gjøre jobben på en løs aksel og så bytte hele på én gang? Får jo bedre tid, da. Hmm.. Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæggern - her byr det seg muligheter. Litt mer research på meg nå, så skal jeg se hva jeg havner på. Har henta inn anbud, litt sånn for moro skyld, fra Schweden, Danmark og Østlandet. Konklusjon så langt: Billigst i Norge for rundt 7000, litt dyrere i Danmark (tenkte å ta med Sweethearten til København under dekke av kjærestetur og familiebesøk) til rundt 9000, Tanumshede og Gøteborg for 11000 og 16000, mens dyrest i Bærum til 26845. Sendte identiske mailer til rundt 12-13 verksted, har fått svar fra halvparten sånn røffli.

 

Okke som, dette burde være helt overkommelig å fikse selv trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Skal til å skifte nedre ledd på min, men får ikke demontert 'klaven' som øvre og nedre foring/ledd er festet til.

Det sitter fast på det nedre leddet.

På det nedre leddet, sitter det ei hylse som er skrudd i godset, nr 4 på tegning lenger opp i tråden.

Skal denne skrus ut?

På you-tube ser jeg ikke at de gjør det, og den sitter noe hinsides...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...