Gå til innhold

D2 - automatkasse girer rart


leisimon

Anbefalte innlegg

Automatkassa har begynt å oppføre seg rart. Ved middels rolig gasspådrag skjer giring seint. På de tidlige girene helt oppe i 3500 rpm. KAn delvis kompensres ved å slippe opp iltt på gassen for å få lirke frem et girskift. Når jeg ligger i et passe gir og skal gi på litt girer den rakst ned og mye raskere enn den gjorde før. Ved litt oppoverbakken og litt ekstra gasspådrag blir det fort til at den girer ned to hakk. Da blir det bare turtall og ikke noe kraft fra motor til hjul.

 

Noen som har noen tips til hva som kan være galt?

 

Er det noe som heter kick down cable på denne girkassen? Jeg har lest et sted en diagnose på for slakk/stram kabel av denne typen, men vet ikke det er en sånn kabel i en D2 auto.

 

Til info:

XYZ-bryter byttet tidligere i sommer.

Olje på giskasse byttet ihht serviceintervaller. Ikke flushet, bare byttet de ca 5 literne var vanlig bytte.

Se også her for forhistorie. Girkassa har ikke vært i vanlig form siden det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i trådene dine og ikke lett å stille noen fjerndiagnose :( Tror jeg ville gjort som lafterolf antyder og sjekket om motor virker som den skal slik at du kan konsentrere feilsøking på girkasse eller motor. Hvis du setter den i et gir virker det som motoren drar riktig? Hvis en intercooler slange eller en av slangene til waste gate modulatoren hopper av så vil du som regel få dårligere trekk-kraft spesielt når turbo slår inn og giringen kan bli litt anderledes (du vil også høre en plystrelyd). Elektronisk feil på xyz bryter eller kablene til girkassen vil som regel forårsake andre typer feil tror jeg; i.e. m+s lampene og limp home modus.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje det at eg trur du har same problemet som eg hadde, men sjekk at motoren kjem seg over 3500 o/min når kassa står i fri. Det gjorde ikkje min og det viste seg å vere tankpumpa som var gåen. Hadde liknande symptom på giringa og trudde det var kassa som var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har hart bilen på verksted tidligere, og de hadde fylt en halv liter for mye, så ville jeg ringt ZF Norge eller RATS og spurt hvordan det kan påvirke kassa. Så ville jeg kjørt en reklamasjonssak mot verkstedet. Husk også at det sitter noen sensorer i girkassa, mener noen her inne har byttet før.

 

Sjekk også kabelgjennomføringen til girkassa, tror det er Sfinx som har omtalt det før. Kablene går gjennom en "ring", og den er ofte i gnagerfamilien.

 

Søk her: LRF søkemaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er stall-test kjørt. Kom like under 2500 rpm. I følge pkt 4 i skjemaet over skulle det vært over 2600 så her kan det være en indikajons på redusert motorkraft. Full gass i nøytral gir over 4000 rpm så det helt gåen er nok ikke dieselpumpene. Avventer litt med videre feilsøking dersom det ikke kommer opp noen smarte ting her. Nytt besøk på verksted med D2-erfaring er antagelig neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er stall-test kjørt. Kom like under 2500 rpm. I følge pkt 4 i skjemaet over skulle det vært over 2600 så her kan det være en indikajons på redusert motorkraft. Full gass i nøytral gir over 4000 rpm så det helt gåen er nok ikke dieselpumpene. Avventer litt med videre feilsøking dersom det ikke kommer opp noen smarte ting her. Nytt besøk på verksted med D2-erfaring er antagelig neste steg.

Skal ikkje terpe på dette med dieselpumpa, men eg vil berre vere sikker på at du er obs på at det var slik med min bil og, og likevel var det pumpa som ikkje fungerte skikkeleg. Ny pumpe kurerte dette 100%.

 

Det einaste eg er usikker på er kor høgt maxturtalet skal vere på ein frisk bil. På min kunne eg ikkje merke noko feil på turtalet i starten, men etterkvart som eg feilsøkte og prøvde alt mogeleg vart det tydlegare at det var noko feil der og.

 

Då eg sjekka det skikkeleg stoppa min bil på ca 3400 o/min. Men om eg hadde gjort det den dagen problemet oppstod hadde det sikkert vore noko høgare.

Etter at eg hadde bestemt meg for å prøve ny pumpe, svikta den gamle heilt og det var nesten ikkje mogeleg å starte motoren.

 

 

Slik, då har eg sagt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Statusoppdatering


Feilen er som før. Lite motorkraft og sen/rar giring (antagelig som følge av at det må gis mye gass for å få motor opp i turtall - dermed feil signaler ifm girskift).



Men noe interessant har skjedd. For ca to uker siden fikk jeg endelig en feilmelding. To grønne tannhjul i instrumentpanelet blinket. I tillegg blinket rødt lite lys ved autogirspaken. Bilen gik over i "limp home modus". Jeg slettet feilmeldingen og lykke over alle lykkelige ting - motoren ble som ny. Masse kraft fra tidlig i gasspådraget og fin giring til rett tid. Det kjedelige var at dette ebbet ut etter kort tid og etter en uke var motorkraft og giring tilbake til sitt gamle syke problem. Like kjedelig er var det også at jeg ikke noterte hva det sto på feilmeldingen. Men det sto noe om CAN eller CON. Jeg forsto det som at det var noe feil med kontakten mellom enheter.



Etter dette har jeg tatt mot til meg og tatt ut ECU. Her var det olje helt frem til rød plugg. Rensing her hjalp ikke. Etter mye diagnose og testkjøring på verksted ble det ikke funnet feil. Heller ikke test av en annen ECU som man vet virker på annen D2 førte til at bilen oppførte seg annerledes.



I denne tråden er det jo pekt på mange ting som an være feil så jeg lister her opp følgende ting som er sjekket/byttet:



  • Dieselpumpe - byttet - ingen bedring
  • Dieselfilter - byttet - ingen bedring

  • Waste gate modulator - byttet - ingen bedring

  • Waste gate - sjekket OK

  • Injector Harness - Byttet - ingen bedring

  • MAF-sensor - Sjekket OK

  • MAP/IAT-sensor - Sjekket OK


Min vurdering nå er at det kan være en feil i selve hovedledningssystemet mellom ECU og øvrige sensorer/styringer (Engine Harness) som ikke gir utsalg i feilkoder. Enten olje eller annen slitasje. Siden feilen oppsto i forbindelse med bytte av topp på motoren kan bevegelse eller klem/press ha utløst problemet. Jeg har nå derfor følgende slagplan:


  1. Inspiser ledningsnett (Engine Harness) for fysisk skade. Hvis ikke feil funnet -

  2. vurder å bytte Engne Harness dersom det er en overkommelig jobb for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg inne på et området hvor jeg ikke har kompetanse..
men...

er dette hele tiden eller mer vanlig når motor/kasse er kald?

Har du vurdert en flushing av kassa, min hang litt før den slapp over, særlig når den var kaldt, men ble fin etter at jeg kjørte litt rens i kassa..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flushet kassa, men det er nok heller ikke problemet siden fungere fint etter sletting av nevnte feilmelding.

 

I annen tråd har jeg spurt om råd ifm bytte av hovedledningsnett. Skal være en rett frem jobb selv om det er plundrete/trangt. Tror nok jeg går for dette dersom ikke andre smarte ting kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flushet kassa, men det er nok heller ikke problemet siden fungere fint etter sletting av nevnte feilmelding.

 

I annen tråd har jeg spurt om råd ifm bytte av hovedledningsnett. Skal være en rett frem jobb selv om det er plundrete/trangt. Tror nok jeg går for dette dersom ikke andre smarte ting kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke glem å test i revers også....

 

 

Appropo revers, på min D2 td5 så blir motor veldig svak, og nekter å øke turtall mye når bilen står i revers. Står jeg mot en grøftekant eller snøskavel, blir jeg nødt til og legge inn lavserie for og rygge over. Har alltid vert slik, trodde kanskje det var programert inn en slags sikkerhet i revers/høyserie.

Må også nevne at i lavserie er den normalt sterk i revers.

Så spørsmålet mitt er, skal det vere slik?

Endret av RR-CLASSIC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket kabler til girkassen? Siden du fikk feilmelding på denne vil jeg tro det er der feilen ligger. Sjekk særlig der kabel går gjennom en ring e.l., der kan isolasjonen være gnagd av.

 

Skiftet du filter på girkassen da du byttet olje? Hvis ikke kan jo ny olje ha løsnet litt slagg. Men har mer tro på el.feil.

 

Og du er heeelt sikker på at det er nok olje på kassa? Alle gir ble dratt igjennom og det ble etterfylt med motoren i gang?

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo revers, på min D2 td5 så blir motor veldig svak, og nekter å øke turtall mye når bilen står i revers. Står jeg mot en grøftekant eller snøskavel, blir jeg nødt til og legge inn lavserie for og rygge over. Har alltid vert slik, trodde kanskje det var programert inn en slags sikkerhet i revers/høyserie.

Må også nevne at i lavserie er den normalt sterk i revers.

Så spørsmålet mitt er, skal det vere slik?

 

Dette er også en feil jeg har hatt. Det skyltes feil i lavtrykksdelen av dieselpumpa i tanken. For meg førte det også til svært forsinket gassrespons når jeg tråkket gassen i bunn når jeg kjørte fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket kabler til girkassen? Siden du fikk feilmelding på denne vil jeg tro det er der feilen ligger. Sjekk særlig der kabel går gjennom en ring e.l., der kan isolasjonen være gnagd av.

 

Skiftet du filter på girkassen da du byttet olje? Hvis ikke kan jo ny olje ha løsnet litt slagg. Men har mer tro på el.feil.

 

Og du er heeelt sikker på at det er nok olje på kassa? Alle gir ble dratt igjennom og det ble etterfylt med motoren i gang?

 

Kabler til girkasse gjennstår, men xyz-bryter er nylig byttet på verksted. Er de ikke ledningene en del av dette? Jeg har bare forutsatt at dette er i orden, men vil også sjekke det.

 

Hvordan sjekker jeg disse ledningene? Løsne ting rundt girvelger og gå ned derfra eller kan jeg sjekke dette fra under bilen?

 

Helt sikker på at det er nok olje i girkassa. Det bekreftet også verksted da de sjekket hva som kunne være feil. Filter girkasse ikke bytte siste gang da det ikke sto på skjema, men ikke noe forskjell før eller etter oljebytte så det er nok ikke utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...