oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei Noen som har gjort dette, og har noen tips. Finner ikke så mye på google egentlig. Får man ut driv akslingen uten å demontere bremseskiver, etc, etc ? Skal bytte den innerste mansjetten. Om det går da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Her har du en grei beskrivelse på det: http://www.disco3.co.uk/forum/topic54694.html?highlight=cv+boot+change Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Takk for den, bare man har rette benevning, ordner det seg :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Får man ut driv akslingen uten å demontere bremseskiver, etc, etc ? Ja, løsner du knoken fra øverste arm får du nok plass til å ta akslingen ut av hub. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Så det blir en liten kvelds økt med kaffi koppen da :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Mye slark der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Bare mansjett bytte, Best å bytte før detblir for gale, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Ok, har tenkt på å bytte hele akslingen snart... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Eg begynner kanskje ikveld, el tidlig imorgen. Må bare skaffe noe grease og gearolje. Ser ut til at man må tappe ned diff. Før akslingen taes ut. Lithium og grafit grease. Fulgte seff ikke med i settet fra UK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg byttet på min for en måneds tid siden, og brukte biltema sin som er splittet, slik at man slipper å ut med akslingen. Den limes med medfølgende lim. Var ment som en nødrep, men holder enda. eneste som jeg måtte gjøre i tillegg var å bruke den innerste delen av den gamle da akselen ikke er rund, men har "spor". Funket greit for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Ikke dra akslingen ut av difrensialen. Ta heller av slangeklemma og dra stikkaksingen ut av pokalen som du lar stå igjen på bilen. Da sparer du tid og du slipper ny tetning og oljeskift på diffrensialen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hvis du jekker opp så er det lite son renner ut. Var med og skiftet på en bekjent sin sport. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Takker for alle innspill :-) Gode tips er ikke å forakte :-) Ikke dra akslingen ut av difrensialen. Ta heller av slangeklemma og dra stikkaksingen ut av pokalen som du lar stå igjen på bilen. Da sparer du tid og du slipper ny tetning og oljeskift på diffrensialen. Henger den på noe slags split ring el. lignende? Eller kommer den lett, bare klemmen er løsnet på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Den henger ikke i annet en gummimansjetten. Bruk en avbiter og fjern slangeklemma rundt pokalen så er det bare å dra hele stikkakslingen ut. Heg har byttet på begge sider på min. Du trenger ikke ta av hjullager som jeg har gjort men du ser pokalen sitter igjen baki der. Akslingen sitter som f*** så du ett tips er å gjøre slik eller som på neste bilde: Avdrager trenger du uansett for å kunne dra av de tre lagerhjula på enden av stikkakslingen. Du kan skifte indre og ytre gummimansjett ved å dra de av på ene siden så slipper du å demontere CV leddet. Edit: Bremseskive må selvfølgelig av for at metoden på bilde 2 skal virke. Endret 20. oktober 2014 av Larsframars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Eg bare klippet klemmen innrst, og dro akslingen av, mens skålen ble igjen. De 3 lagrene henger på en seger ring, Av med enden, av med gammel mansjett, på med ny, inn med grease. Og smukk på plass.... Mao, man slipper egentlig å løsne så veldig mer enn senter mutter, og øvre bære arm. Fulgte heller ikke med ny mutter, så må kasnkje redde meg, med Loctite gjengelås. Grease, fulgte forresten med i settet. Var bare øgene som ikke så dem. Men sliter med den innerste klem ringen. Har ikke rette verktøyet for den. Og den var ikke bare klemme på, med en vanlig tang, som den ytterste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) For den innerste ringen så får du den på med vannpumpetang. Du må bare tre den nogenlunde og klemme sammen ringen ved å bruke de utstansa hakkene. Så er det bare å dytte enden over hempa når du har fått strammet nok. Du trenger nok ett par forsøk, banneord og plaster i etterkant. Blir det for knotete så går en rørklemme som skrus på helt fint. Det er ikke rare rotasjonshastigheten der så ubalanse er ikke ett tema. Edit, ny senterbolt er anbefalt men den koster mindre enn en halvliter på Land Rover. Den kan du også bytte ved å ta vekk senterkoppen i felgen mens bilen står på bakken med hjula på så det er en smal sak i etterkant. Samme metoden er også best når du skal stramme bolten etter endt arbeid da hjulet tar imot kreftene i stedet for al verdens knot med brekkstang for å holde igjen. Endret 21. oktober 2014 av Larsframars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Takker for innspill, kjøper nok ny senterbolt, når man er i nærheten av Sandven el noe... :-) Da er det bare P- bremsene etc bak igjen før PKK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hvordan vet man at det er på tide å bytte CV-ledd eller evt. hele drivakselen? Holder de helt til mansjetten sprekker opp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Tar man tak i drivaksel og vrir frem og tilbake skal du ikke ha slakk mellom aksel og knuter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 Dags for å vekke til live igjen tråden. Oppdaget hinn dagen at Nå er det sprukket mansjett, yttre ledd v side.... Så man får bare kjøre på. Blir en fin frokost økt tenker eg. Får eg ånden over meg, prøver eg meg kanskje på den minste/ korteste turbo slangen også. Den blir nok noe mere knot å få bytta. MIstenker at det kommer litt olje derfra....... hm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Den korteste turboslangen kan du lage en wiki på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 Ja..... om eg går for den nå... he he. Blir ihvertfall tatt masse bilder da.... Skrev visst feil, det var indre mansjett denne gangen også.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 Så var det disse klemmene da . Husker aldri kjøpe inn rett verktøy .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Man kan vel til nød benytte en gammelkdags hovtang når du har hele akslingen ute? Byttet indre mansjett mens den sto på bil - da var det litt mer knot å få plass til tang, hender, fingre, armer, hode, lys mens man forsøkte å holde mansjett, låsering og tang på rett plass. Fant ut at jeg egentlig ikke trengte lyset. Språkbruken lyste godt opp etter noen forsøk, kink i nakken og krampe i skulderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Eg tok ikke ut skålen, så det ble knot. Har kjørt på med en tie rap i rustfritt. Ikke kul om eg greier klemme den klemmen nok sammen til at den låser seg. Ikke greide eg skli den over heller.... så det får bli en 2 mans jobb på et senere tidspunkt. Ikke får eg inn på noe tang til å klemme den inn på klipsen heller.... hm. Endret 19. mars 2018 av oggioffshore Bilde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.