Gå til innhold

D3: Fremre drivaksel mansjett bytte.


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har gjort dette, og har noen tips.

Finner ikke så mye på google egentlig.

 

Får man ut driv akslingen uten å demontere bremseskiver, etc, etc ?

 

Skal bytte den innerste mansjetten. Om det går da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, bare man har rette benevning, ordner det seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir en liten kvelds økt med kaffi koppen da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mansjett bytte,

Best å bytte før detblir for gale,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg begynner kanskje ikveld, el tidlig imorgen.

 

Må bare skaffe noe grease og gearolje. Ser ut til at man må tappe ned diff.

Før akslingen taes ut.

 

Lithium og grafit grease.

 

Fulgte seff ikke med i settet fra UK.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet på min for en måneds tid siden, og brukte biltema sin som er splittet, slik at man slipper å ut med akslingen. Den limes med medfølgende lim. Var ment som en nødrep, men holder enda. :) eneste som jeg måtte gjøre i tillegg var å bruke den innerste delen av den gamle da akselen ikke er rund, men har "spor". Funket greit for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill :-)

 

Gode tips er ikke å forakte

 

:-)


Ikke dra akslingen ut av difrensialen. Ta heller av slangeklemma og dra stikkaksingen ut av pokalen som du lar stå igjen på bilen. Da sparer du tid og du slipper ny tetning og oljeskift på diffrensialen.

 

Henger den på noe slags split ring el. lignende?

Eller kommer den lett, bare klemmen er løsnet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den henger ikke i annet en gummimansjetten. Bruk en avbiter og fjern slangeklemma rundt pokalen så er det bare å dra hele stikkakslingen ut.

 

Heg har byttet på begge sider på min. Du trenger ikke ta av hjullager som jeg har gjort men du ser pokalen sitter igjen baki der.

 

 

1278927_10153208562330247_116986104_o.jp

Akslingen sitter som f*** så du ett tips er å gjøre slik eller som på neste bilde:

1094732_10153208561890247_1900032174_o.j1172542_10153208561865247_170288691_o.jp

Avdrager trenger du uansett for å kunne dra av de tre lagerhjula på enden av stikkakslingen. Du kan skifte indre og ytre gummimansjett ved å dra de av på ene siden så slipper du å demontere CV leddet.

 

Edit: Bremseskive må selvfølgelig av for at metoden på bilde 2 skal virke.

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bare klippet klemmen innrst, og dro akslingen av, mens skålen ble igjen.

De 3 lagrene henger på en seger ring,

Av med enden, av med gammel mansjett, på med ny, inn med grease.

Og smukk på plass....

 

Mao, man slipper egentlig å løsne så veldig mer enn senter mutter, og øvre bære arm.

Fulgte heller ikke med ny mutter, så må kasnkje redde meg, med Loctite gjengelås.

 

Grease, fulgte forresten med i settet. Var bare øgene som ikke så dem.

 

Men sliter med den innerste klem ringen. Har ikke rette verktøyet for den.

Og den var ikke bare klemme på, med en vanlig tang, som den ytterste.

 

 

DSC_2790.JPG

DSC_2791.JPG

DSC_2792.JPG

DSC_2793.JPG

DSC_2795.JPG

DSC_2796.JPG

DSC_2797.JPG

DSC_2798.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den innerste ringen så får du den på med vannpumpetang.

Du må bare tre den nogenlunde og klemme sammen ringen ved å bruke de utstansa hakkene. Så er det bare å dytte enden over hempa når du har fått strammet nok. Du trenger nok ett par forsøk, banneord og plaster i etterkant.

Blir det for knotete så går en rørklemme som skrus på helt fint. Det er ikke rare rotasjonshastigheten der så ubalanse er ikke ett tema.

 

Edit, ny senterbolt er anbefalt men den koster mindre enn en halvliter på Land Rover. Den kan du også bytte ved å ta vekk senterkoppen i felgen mens bilen står på bakken med hjula på så det er en smal sak i etterkant. Samme metoden er også best når du skal stramme bolten etter endt arbeid da hjulet tar imot kreftene i stedet for al verdens knot med brekkstang for å holde igjen.

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, kjøper nok ny senterbolt, når man er i nærheten av Sandven el noe... :-)

 

Da er det bare P- bremsene etc bak igjen før PKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...

Dags for å vekke til live igjen tråden. 

 

Oppdaget hinn dagen at Nå er det sprukket mansjett, yttre ledd v side.... 

Så man får bare kjøre på. Blir en fin frokost økt tenker eg. 

 

Får eg ånden over meg, prøver eg meg kanskje på den minste/ korteste  turbo slangen også. 

Den blir nok noe mere knot å få bytta. MIstenker at det kommer litt olje derfra....... hm. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..... om eg går for den nå... he he. 

Blir ihvertfall tatt masse bilder da....

 

Skrev visst feil, det var indre mansjett denne gangen også.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det disse klemmene da .

Husker aldri kjøpe inn rett verktøy ..

DSC_8722.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel til nød benytte en gammelkdags hovtang når du har hele akslingen ute?

 

Byttet indre mansjett mens den sto på bil - da var det litt mer knot å få plass til tang, hender, fingre, armer, hode, lys mens man forsøkte å holde mansjett, låsering og tang på rett plass. :D

Fant ut at jeg egentlig ikke trengte lyset. Språkbruken lyste godt opp etter noen forsøk, kink i nakken og krampe i skulderen. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok ikke ut skålen, så det ble knot. 

Har kjørt på med en  tie rap i rustfritt. 

Ikke kul om eg greier klemme den klemmen nok sammen til at den låser seg. 

Ikke greide eg skli den over heller.... så det får bli en 2 mans jobb på et senere tidspunkt.

Ikke får eg inn på noe tang til å klemme den inn på klipsen heller.... hm. 

 

 

DSC_8724.JPG

DSC_8723.JPG

DSC_8722.JPG

Endret av oggioffshore
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...