Gå til innhold

Sjoseth 2003 D2


sjoseth

Anbefalte innlegg

Skal ha det i bakhodet.

 

I dag kom posten med pakke fra paddocks på døren. Endelig ny støtdemper høyre bak også :)

 

Litt forskjell

DSC01579.JPG

 

Som dere ser på bildet så se det ut til at det er lite slakk på bremseslangene, den blir ganske så stram om man ikke har jekk under. Er det slik at jeg burde investere i 2" plus slanger når jeg bare har hevet 40mm ? Tror iallefall jeg må bestille de slik at jeg har liggende i spare (for nattesøvnen sin del).

DSC01581.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank i dashbordet, så har det aldri vært lekkasje eller skader. Bremserørene bak på ramma er en helt annen historie. Disse bør alle sjekke!

 

Jeg har så vidt jeg husker justert slangene litt i klips etc., for å få mest mulig vandring, men det er det. Nå bekymrer det meg i hvert fall ikke, ettersom Storkar'n trillet ut porten her for en times tid siden. For godt. Snufs! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører de lærde strides, tror jeg bestiller et sett så får vi se hvor lang tid det tar før de blir montert ^^

Det var jo trist å høre, men du får se på det sånn at nå er det noen andre som får glede seg av Storkar´n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

På overtid med en oppdatering her, for mange baller i luften.

 

Noen i nærmiljøet som solgte så si ubrukte Marshall Road Venture MT dekk i 245/75r16 til 2000,- så måtte slå til samt bestille meg 16x8" felger fra paddock som jeg mottok i dag :)

IMG_0904.JPG

 

 

Måtte ut å leke litt

IMG_0906.JPG

IMG_0907.JPG

 

For et grep i skogen! Stort glis helt til jeg greide å bøy paralellstaget atter en gang. Så nå ventes det på 2 stk parelellstag fra paddock.

IMG_0912.JPG

IMG_0914.JPG

 

 

Noen av dere vise her inne som har noe erfaring med å rette ut staget slik at bilen kan brukes til og fra butikken?

Har dere noe beskyttelse under deres stag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra tirsdag:

 

Demonterte bøyd stag og rettet det med hyd. presse på jobben hos en kompis. Resultatet ble overaskende bra, hadde det ikke vært for at det var litt lakk som var chippet av etter steinen så hadde paralellstaget sett nytt ut :)

 

Oljeskift med bytte av oljefilter og rotorfilter, laget meg ny "innerskjerm" med syrefast plate venstre bak slik at jeg fikk montert skvettlapp/list igjen (den forige var rustet og knekket i innfesting til skvettlapp).

 

Vasket bilen innvendig og utvendig (1år siden sist) samt lett motorvask grunnet mye oljesøl. (Prøv å fyll olje på bilen med 10L kanne, uten trakt^^ )

 

IMG_0924.jpg

IMG_0926.jpg

IMG_0930.jpg

IMG_0935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med litt utforsking :)

 

 

Mandag:

Ny ekspidisjon på gamle traktorveier.

DSC02045.JPG

DSC02041.JPG

DSC02035.JPG

DSC02033.JPG

 

En liten video fra seansen, med to stk Toyota og en disco:

Passord til videoen er: asus

 

 

Tirsdag:

Telttur på fjellet med familien og hund, fullpakket bil. Bilen har krympet litt så blir vel nødt til å få grind på taket eller større bil om man skal legge ut på bilferie.

DSC02063.JPG

 

Onsdag:

Skulle bytte foring til antiroll bar, men paddocks hadde sendt meg feil foring, så den gamle ble montert igjen.

 

Demontert plastfanger. Har en kompis som skal prøve å plastsveise den da det er sprukket, så skulle hjørnene vært lakkert opp igjen.

 

Demonterte også støtfanger, "recovery point", og den baren nederst (se bilde), gikk fort over og fjernet rustflekker samt lakkert alt med plastidip. Så sånn ser bilen ut nå fram til jeg får fikset plasten:

IMG_0959.JPG

IMG_0956.JPG

IMG_0958.JPG

(får satse på at ikke vegvesenet stopper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 7 år senere...

Da har jeg overtatt denne. ^_^ så nå befinner den seg i sør. Snakket med sjoseth etter en ringerunde til tidligere eiere. Forrige eier før meg var en eldre kar. Han solgte den da revers plutselig ikke virket lenger.  De etter fylte 3 l olje på verksted, så virket revers en periode, før den sluttet å virke igjen.

 

Mulig det kanskje var xyz, men sjekket det. Mulig f clutch i girkasse. (Har en egen tråd på det.) Veldig fin for rust. Skal legge ut bilde senere. Ser ut som originalfelger og fanger ikke følger med bilen. Usikker på hva slags fanger som sitter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det konstantert at girkasse måtte byttes. Forsøkte det meste selv, samt et oljeskift som et desperat siste forsøk. Oljen så ikke helt frisk ut. Byttet bare olje, ikke filter. 

 

Fikk kjøpt en overhalt girkasse som ble satt inn på et verksted i Østfold. Germania Performance. Et prosjekt i seg selv å få bilen dit med nye stress på en dag med praktisk som måtte fikses. Prøveskilter, uforutsette hendelser og full pakke.

 

Det viste seg at lufteskrue til kjøleslange var knekt før avreise, og resten sitter fast nedi slangen. Det ble noe tape og jalla løsning for å komme seg avgårde.

 

Det ble en mer omfattende jobb en planlagt og avtalt på forhånd. Da bilen blant annet bestemte seg for å dumpe all kjølevæsken foran verkstedet. blush Det var visst en bøyd brakett som gnisset på en kjølevæskeslange. Forlot åstedet i hui og hast for å rekke toget hjem og siste ferge. Hadde det skjedd på motorveien hadde det vært kjørt. 

 

Det kan se ut som kassen har vært ute før på et tidspunkt, med avrundede bolter og litt snacks, bøyde oljerør og en manglende o-ring på ett av rørene, med påfølgende lekkasje som resultat. Mulig dette kan ha vært årsak til at de som eide bilen før meg fikk problemer med manglende revers etterhvert. Det ble etterfylt 3 liter olje på verksted tidligere, og da virket revers i en periode før den kuttet helt. 

 

Da girkassen ble tatt ut for bytte ble det konstantert mye spon i olje. Oljekjøler ble spylt gjennom og demontert. Ny girkasse ble satt inn, det ble fikset på en led ung til girkassen, den ble nullstilt, og og nå skal den fungere helt perfekt. Oljefilter til motor ble etterstrammet da det lakk litt. Så nå er jeg spent på å prøve den. Mangler bare EU kontroll nå og litt småfiks.

 

Neste jeg må undersøke er om boltene til manifold er brekt eller om de mangler. Så at det manglet to og at det er litt sot der. Sikkert det som lager plustrelyd ved litt turtall. ^_^

IMG_20230831_202622.jpg

IMG_20230831_202640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Girkasse satt inn og kjørt hjem. So far so good. Da jeg kom hjem så jeg det jeg trodde var rød olje som dryppet ned fra fordelerkassen. Rimelig skuffet. Tok en motorvask og avtalte å kjøre tilbake til verkstedet Germania Performance. Vel fremme var det ikke noe rød olje å se, men et par andre lekkasjer. 

 

Den ene er fra litt lenger opp på transfer kassen, og den andre er fra fuel pressure regulator. Så dette må fikses. 

 

Videre må jeg også få ut knekte bolter til eksosmanifold da det er en plystrelyd ved pådrag, noe som betyr at eksos lekker mellom Manifold og motor. 

IMG20230908190848.jpg

IMG20230908190827.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
sjoseth skrev (På 23.10.2014 den 21.54):

Da ble det litt vedlikehold her om dagen, byttet pakningene til FPR i håp om å slippe å bytte hele regulatoren, men lekker framdeles... Ved nermere inspeksjon viser det seg og komme fra det litte huset i selve FPR så bestilt ny sånn og pakninger å se om det hjelper :)

 

Noen år senere: lekkasje i fpr, litt usikkert fra hvor, men med bilen på bukk kunne man se drypping fra huset. Det var også en skadet o-ring på ene røret. Overhales og byttes med nytt.

 

Trodde først girkassen lakk etter bytte av girkasse da jeg så rød girkasseolje som dryppet, men det er nok dieselsøl som har sprutet overalt i fart og dratt med seg gamle rester.

 

Det lekker også litt fra transfer som også har dratt med seg litt gammelt søl. Dette skal undersøkes nærmere.

 

IMG20231105150341.jpg

IMG20231105150456.jpg

IMG20231105150515.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

EU ok med null feil. 😁Krøp litt under og tørket litt. Så veldig greit ut.

 

Neste på lista er

 

Fukt i hjørner av tak fremme

Takluke motor virker ikke. 

Planslipe manifold. Må først få ut bolter. Gruer meg litt til det. 

Mye vinterdekk muligens. Har de gamle dekkene fra lenger opp i tråden her 245/75/16 med pigger på, men vet ikke helt hvor gode de er på is og glatta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...