Gå til innhold

Kjøpsråd - Sport


Marius FM

Anbefalte innlegg

 

Jeg har en kompis som er ute etter en best mulig Sport med maksimal pris på 300.000. Hva bør han se etter og hvilke fallgruber bør man tenke på? Selv har jeg kun Disco og Defender erfaring, så jeg har ikke mye å rutte med, dessverre. Kan VBF hjelpe? Hans ønsker er HSE, diesel og en bil til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRS 2006 og nyere er solide og det er generelt veldig lite feil med disse. Etter at P38 hadde så jømla mye feil fikk de fiksa kvaliteten og RRS dro nytte av dette. Hadde selv en RRS 2006 modell som desverre ble solgt, det var den største feilen jeg har gjort hittil. Har hatt mange biler av forskjellig størrelse og motorytelse og har prøvd X5, Cayenne, GL you name it. Det er ingenting som kommer opp mot RRSen, ikke for meg ihvertfall. Er selv på jakt igjen og kjøper en om det rette objektet dukker opp, kanskje en med V8 denne gangen :-)

 

Men, noen ting å se etter er:

 

Dekkdimensjon over 19" - styr unna, det tyder på en som liker modifisering og bilene skal ikke ha større enn 19" originalt.

Så få eiere som mulig, en er best :-)

Sjekk om skinnet i setene er tørre, i tilfelle tyder på dårlig vedlikehold

Webastoen kan fuske om den ikke har hatt service

Reg reim + vannpumpe MÅ være skiftet, helst klosser foran og bak også

Sjekk at kompressoren fungerer ved å heise bilen opp og ned samt at det ikke er ulyder fra denne ved kjøring

Sjekk lakken og at det ikke er flekket over krasjskader

Forstillinga er nesten garantert out of whack så få den sjekka og fiksa

Hør etter bankelyder under bilen når du kjører (og svinger) - normalt sett ikke et bra tegn...

Lyser noen lys som ikke skal lyse? Spør gjerne en på forumet som har diagnoseverktøy om de kan bli med å ta en scan av bilen.

Det må være fullt servicehefte og helst litt til.

 

Du ser fort om bilen er velholdt eller brukt som "bling" bil :-)

 

Just my2cents anyway - Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRS 2006 og nyere er solide og det er generelt veldig lite feil med disse. Etter at P38 hadde så jømla mye feil fikk de fiksa kvaliteten og RRS dro nytte av dette. Hadde selv en RRS 2006 modell som desverre ble solgt, det var den største feilen jeg har gjort hittil. Har hatt mange biler av forskjellig størrelse og motorytelse og har prøvd X5, Cayenne, GL you name it. Det er ingenting som kommer opp mot RRSen, ikke for meg ihvertfall. Er selv på jakt igjen og kjøper en om det rette objektet dukker opp, kanskje en med V8 denne gangen :-)

 

Men, noen ting å se etter er:

 

Dekkdimensjon over 19" - styr unna, det tyder på en som liker modifisering og bilene skal ikke ha større enn 19" originalt.

Så få eiere som mulig, en er best :-)

Sjekk om skinnet i setene er tørre, i tilfelle tyder på dårlig vedlikehold

Webastoen kan fuske om den ikke har hatt service

Reg reim + vannpumpe MÅ være skiftet, helst klosser foran og bak også

Sjekk at kompressoren fungerer ved å heise bilen opp og ned samt at det ikke er ulyder fra denne ved kjøring

Sjekk lakken og at det ikke er flekket over krasjskader

Forstillinga er nesten garantert out of whack så få den sjekka og fiksa

Hør etter bankelyder under bilen når du kjører (og svinger) - normalt sett ikke et bra tegn...

Lyser noen lys som ikke skal lyse? Spør gjerne en på forumet som har diagnoseverktøy om de kan bli med å ta en scan av bilen.

Det må være fullt servicehefte og helst litt til.

 

Du ser fort om bilen er velholdt eller brukt som "bling" bil :-)

 

Just my2cents anyway - Lykke til :-)

 

Da fant jeg veien hit, noe som betyr enda et forum å lese :) Som dere skjønner er det jeg som er på jakt etter ny familiebil. Riktig nok er jeg godt kjent med fastnøkler og andre bilrelaterte verktøy da jeg har en BMW-banebil (med skilt) og er langt i fra original. Likevel, det aller, aller kjedeligste jeg vet, er å skru på en bruksbil. Derfor er det godt å høre at bilene er solide og har lite feil (kanskje ikke her man får den hele sannhet, men skit au), men jeg kjenner det kniper litt inne i meg når jeg ser jeg kan få en 2013 modell bil for samme pris. Nok om det.

 

At man ikke skal kjøpe første årsmodell, i dette tilfelle 2005 er alltid lurt, men er det gjort noen kjente forbedringer fra 2006?

Reg. og vannpumpe, hva er intervalene her - og hva koster det å fikse?

Så lenge bilen heves og senkes uten problem så er kompressor OK?

Hva pleier å ryke i forstillingen, bærekuler, endeledd? er det lett å oppdage åpenbare feil her, f.eks sporing?

Bankelyder under, snakker vi ofte fordelingskasse og drivknuter?

 

Videre, hva må jeg forvente å koste på av servicer på en slik bil hvert år, og hvor utføres dette i Oslo-område - jeg bor like ved insignia, men disse er sikkert dyre.

 

og til slutt, er det noen gode kandidater på finn nå?

 

Takker for svar på alle mine spørsmål .)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kjøps tips om D3, identiske biler med unntak av utseende mer eller mindre.

 

Vanlig service hver 24' km koster mellom 5-7000 kr. Stor service noe mer...... Noen anbefaler oljeservice på ca 12' i tilegg. Olje/filter motor ca 2000,- tror jeg det var. Men regn med noen kostnader. Hatt min D3 i ettoghalvt år, dynamo ca 5000,- bremser bak ca 5000,- hjullager forqn ca 5000,-. Sommerdekk 8000,-....

 

Reg.rem skal være skiftet på 7 år eller 159' hvis jeg ikke husker feil....4hjulskontroll kan du regne med, og foringer osv slites på alle så gamle og tunge biler. Prøv mange, stor forskjell på de som finnes. Hvis du er på jakt etter familiebil, prøv D3 også....:-)

 

Kjører 30' km i året, og har gjort ovennevnte på lokalt verksted. Skrudd/skiftet litt selv også, kke noe hokuspokus bil å skru på. Men er blitt for "gammel" til å skru på "bruksbil", så jeg setter det bort......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kjøps tips om D3, identiske biler med unntak av utseende mer eller mindre.

 

Vanlig service hver 24' km koster mellom 5-7000 kr. Stor service noe mer...... Noen anbefaler oljeservice på ca 12' i tilegg. Olje/filter motor ca 2000,- tror jeg det var. Men regn med noen kostnader. Hatt min D3 i ettoghalvt år, dynamo ca 5000,- bremser bak ca 5000,- hjullager forqn ca 5000,-. Sommerdekk 8000,-....

 

Reg.rem skal være skiftet på 7 år eller 159' hvis jeg ikke husker feil....4hjulskontroll kan du regne med, og foringer osv slites på alle så gamle og tunge biler. Prøv mange, stor forskjell på de som finnes. Hvis du er på jakt etter familiebil, prøv D3 også....:-)

 

Kjører 30' km i året, og har gjort ovennevnte på lokalt verksted. Skrudd/skiftet litt selv også, kke noe hokuspokus bil å skru på. Men er blitt for "gammel" til å skru på "bruksbil", så jeg setter det bort......

Takker. Oljeskift hver 12k på en såppas ny bil høres jo veldig hyppig ut, var dette interval fra fabrikk, eller er det en " aksjon" og anbefaling fra LR i ettertid? Antar du har brukt merkeuavhengig verksted, hvordan er det der med sw oppdateringer osv? Er det f.eks mulig å resete service indikator selv?

 

Skal sjekke ut discoforumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med oljeskift på 12' er ikke noe påkrevet, såvidt jeg vet. Service intervaller er 24'. Han jeg bruker har diagnose apparat som gjør det meste. Jeg har ikke kjøpt det......enda, men mange på forumet har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en test av bilen, må partene avtale dette. Hvem som skal betale og hvem som frakter bilen til test.

 

Testet bilen min før kjøp på en NAF stasjon på andre siden av landet. Selger kjørte bilen til test, betalte, og sendte test til meg. Testen var ok, og det ble kjøp.

Sparte turen til vestlandet for å se på bilen, og det kunne vært bomtur... Kjøper aldri bil uten test. Man blir "blind " på den flotte bilen, skummelt, dyrt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Brennkammeret til webasto må renses eller byttes pga soting over tid. Er vel ikke verre på disse enn på andre biler med Webasto. Bytta brenner på min i vinter. Grei jobb å gjøre selv.

 

Ellers har jeg min D3 2005mod på andre året nå. Knall bil og lite trøbbel med min. Skifter olje og filter selv vår og høst.

 

RRS er også knall biler, men endel mindre plass enn D3/D4. Men kikker stadig på noen selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 20 tusen for skifte av regreim hos sandven/Bergen.

Men da tok dei div løpehjul og reima i bakkant av motor og,viktig at alt dette blir gjort.

Angående webasto så er det lurt å ikke kjøre bilen så langt ned på drivstofftanken.

For er det lite diesel på tanken så kan webasto suge luft og da vil den ikke starte.

Da må den låsest opp på nytt,et vanlige problem på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref Webasto få beskjed at bilen har lav drifstoffs niva og vil ikke starter, 3 x slik melding og gå den i lås, må enten lås opp med diagnose utstyr eller annet type utstyr.

 

Sjekk at bryter på begge luke fungere, sjekk at GPS fungere, ikke uvannlig at mottakker feiler.

 

Føring er nevnt, men skiver og klosser slittes siden du har en tung bil.

 

sjekk tilstand på batteri er det original fra 2006 er det over modern for utskiftning, bilen er krevende på strøm.

 

Endret av Kaldevass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRS 2006 og nyere er solide og det er generelt veldig lite feil med disse. Etter at P38 hadde så jømla mye feil fikk de fiksa kvaliteten og RRS dro nytte av dette. Hadde selv en RRS 2006 modell som desverre ble solgt, det var den største feilen jeg har gjort hittil. Har hatt mange biler av forskjellig størrelse og motorytelse og har prøvd X5, Cayenne, GL you name it. Det er ingenting som kommer opp mot RRSen, ikke for meg ihvertfall. Er selv på jakt igjen og kjøper en om det rette objektet dukker opp, kanskje en med V8 denne gangen :-)

Men, noen ting å se etter er:

Dekkdimensjon over 19" - styr unna, det tyder på en som liker modifisering og bilene skal ikke ha større enn 19" originalt.

Så få eiere som mulig, en er best :-)

Sjekk om skinnet i setene er tørre, i tilfelle tyder på dårlig vedlikehold

Webastoen kan fuske om den ikke har hatt service

Reg reim + vannpumpe MÅ være skiftet, helst klosser foran og bak også

Sjekk at kompressoren fungerer ved å heise bilen opp og ned samt at det ikke er ulyder fra denne ved kjøring

Sjekk lakken og at det ikke er flekket over krasjskader

Forstillinga er nesten garantert out of whack så få den sjekka og fiksa

Hør etter bankelyder under bilen når du kjører (og svinger) - normalt sett ikke et bra tegn...

Lyser noen lys som ikke skal lyse? Spør gjerne en på forumet som har diagnoseverktøy om de kan bli med å ta en scan av bilen.

Det må være fullt servicehefte og helst litt til.

Du ser fort om bilen er velholdt eller brukt som "bling" bil :-)

Just my2cents anyway - Lykke til :-)

HMM.. P38 hadde vel ikke så jømla??? mye feil,?...... luftfjæring var en gjenganger dog! Har du erfaring?? eller tar du saker for "gitt" etter å ha lest noe,, noen useriøse tenker og tror på bakgrunn av gml historie..?..Meningsløst! OK dette var ikke temaet her.

Når D gjelder RRS: Dekkdimensjon!! UNDER 20" - styr unna!(Alle SC og noen få HSE er utstyrt med Dynamic Responce og Brembobremser) da er de levert med 20" originalt!! OG disse 20" originalfelgene er for meg helt magiske i forhold til de 19" som omtales her!! Putter gladelig på 22" og aldri 19" - uff!! Skal sies at bilen er mer komfortabel med 20" kontra 22",, men ingen sporingstendenser som jag hadde på P38 med 18"...

---Forstillinga er nesten garantert out of whack--- ??

Hvorfor er den det? JA hvorfor??

---Webastoen kan fuske om den ikke har hatt service---

Feil konklusjon, men rett at den fusker.., for lite drivstoff osv gjør at den fusker..

Grei og rimelig løsning på dette. En av sponsorene her...!

Bankelyder??? Hæ? Dette er tunge/store biler, foringer må skiftes..

Jeg har hatt min RRS i 3 år, ingen store påkost!

Lykke til i leiting til trådstarter!

Mvh, Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...