Gå til innhold

Serie 1 88" 1957 mod. My first Land Rover, Hjelp!


Ole J.

Anbefalte innlegg

Hei!

For 11 år siden kjøpte jeg meg en Serie1 1957 modell som var trilla 3000 mil. Den så ut som et takras, men var hel. Den hadde stått i en barnehage, der barna hadde fått utfolde seg fritt med maling (mange farger). Før dette hadde den visstnok blitt brukt på Kjevik flyplass. Tenkte den kunne bli et morro offroadprosjekt, kanskje med en V8 klump oppi. Begynte å rengjøre og fant ut at bilen var i bedre stand enn forventet. Motoren (2L) hadde en eksosmanifold som så ut som et puslespill. Den datt bokstavelig talt i fra hverandre. Lagde meg en ny manifold og skrudde denne på. Fikk nytt eksosanlegg (feilbestilt til Colt) av et lokalt bilverksted. Litt mekk og mikk så passet dette. Alt av ledninger var revet fra hverandre, men da jeg fikk koblet dette sammen igjen fungerte til min store overraskelse at alt fungerte! Blinklys, lys, 11A dynamo og også etter en grundig rens; den tøffe tuta! Hjula så bra ut, men så morkne og harde (kunne ikke merke at de manglet luft), så jeg fikk kjøpt fire nye felger og dekk fra en kompis som ville ha noe grommere på den nye Defenderen. Nå hadde jeg slått fra meg tankene om motor-modifisering og greier....Motoren startet utrolig nok veldig greit! Nå ville jeg ha skilt på bilen. Det viste seg å være en tung prosess, siden enka etter siste eier var dement. Fikk da skilt på den til slutt, malte den grønn, fikk en form form bremsevirkning etter løsning av fastrusta hjulsylindere og var klar for søndagsturer.

Luftige turer for en si, i mangel av tak eller kalesje (ser at det heter canvas på LR). Av alt ondsinnet tøv jeg hadde hørt om variabel kvalitet, driftsikkerhet og tvilsomt elektrisk anlegg var nå som feid for solen! Folk smilte bare da de så bilen og hørte tøff-tøff lyden. Denna bilen var jo fabelaktig! Hvis jeg skulle gi karakter etter første prøvekjøring: Kjøreglede, karakter 10, kjørekomfort og ergonomi, karakter 1. Skulle tro konstruktøren av denne bilen var 150 cm høy!!

Men så kom det uunngåelige som "alle" fortalte om: Den første ulyden. En hard bankelyd fra bakakselen som følger hjulhastigheten til bilen. Kunne ikke merke noe annet enn denne bankelyden, men i frykt av at akselen skulle låse seg i fart, ble bilen parkert. Den har nå stått i 10 år, og jeg er klar for mekk og fiks, samt sommerbil i 2015.

 

Har surfet mye rundt på forumet her og blitt mye klokere, men er litt forvirra. Så nå frir jeg til dere med spørsmål og tips:

 

1. Ser at nettsider og her i forumet snakker om deler til 88". Betyr det bare serie 2 og 3, eller inkluderer det også serie1?

2. Bør jeg se meg om etter en ny aksel, og i så fall fra hvilke modeller passer? Eller bør jeg overhale den gamle? Deler?

3. Passer bremsesylindere fra andre modeller? Hvor kjøpe?

4. Hvilke andre deler (drivlinje) kan jeg bruke fra andre modeller?

 

Når det gjelder fjæring, er den totalt fraværende. Bladfjærene er temmelig rusta, men hele (11blader!) Bilen virker også litt lav (subber litt med Defenderhjul)

 

5.Kan jeg redde fjærene ved å olje de godt? Passer fjærer fra andre seriebiler? Nye?

6. Vil gjerne på sikt ha tak (ikke pick-up) eller canvas. Brukt eller nytt?

7. Vil gjerne ha med unger i bilen: Finnes der sikkerhetseler til Serie1?

 

Hilsen en som har fått tilbake gløden for gammel bil.

 

Ole J.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forum og gratulerer med eh.. ny giv!

 

I utgangspunktet er det vel omtrent bare akselavstand og boltsirkel som er lik på S1 og S2. (lamper også?)

Likevel sitter jo ikke bakakselen i noe annet enn fjærfestene, og disse passer over fra S2.

Så kommer du over en bakaksel fra S2 med fjærer passer dette på din. Ikke sikker på om S2 aksel passer på S1 fjærer.

Dine pedaler går ned i gulvet, S2'en sine henger ned fra taket i fotbrønnen. Det er masse forskjellig, men masse som også passer over eller kan brukes likevel.

Bilder skader ingen! Lag en prosjekttråd, så har vi noe å kose oss med i vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk valvolainen!

Ser nå på vognkortet at det står Modell/type "86". Kan dette stemme? Jeg mente å ha lest at 1957 modell var 88"?

Registreringsnummer er K-1742. Rammenummer er 114704218. Er det noen som kan finne det ut, eller må jeg ut og måle :)


Demonter bakaksel og se hva som er feil før du løper og kjøper noe.

Sikkert lurt det ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • A nine digit digit numbering system

     

    The first digit indicates the type:

    • 1 = Land Rover
    The second digit indicates the model:
    • 7 = Land Rover
    The third digit indicates the destination:
    • 0 = Home market

      3 = LHD export

      4 = LHD CKD

      6 = RHD export

      7 = RHD CKD

    The fourth digit indicates service period:
    • 6 = late 1955 for service
    The remaining five digits start at 00001 and indicate the serial number.

1956 - 1961

  • A nine digit numbering system.

     

    The first digit on all models = 1

    The second and third digits are in pairs in the following sequence indicating:

    • 11-35 = Series I models

      41-71 = Series II models

    The fourth digit indicates the year:
    • 6 = 1956

      7 = 1957

      8 = 1958

      9 = 1959

      0 = 1960

      1 = 1961

    The remaining five digits starting with 00001 indicate the serial number.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har surfet mye rundt på forumet her og blitt mye klokere, men er litt forvirra. Så nå frir jeg til dere med spørsmål og tips:

 

1. Ser at nettsider og her i forumet snakker om deler til 88". Betyr det bare serie 2 og 3, eller inkluderer det også serie1?

2. Bør jeg se meg om etter en ny aksel, og i så fall fra hvilke modeller passer? Eller bør jeg overhale den gamle? Deler?

3. Passer bremsesylindere fra andre modeller? Hvor kjøpe?

4. Hvilke andre deler (drivlinje) kan jeg bruke fra andre modeller?

 

Når det gjelder fjæring, er den totalt fraværende. Bladfjærene er temmelig rusta, men hele (11blader!) Bilen virker også litt lav (subber litt med Defenderhjul)

 

5.Kan jeg redde fjærene ved å olje de godt? Passer fjærer fra andre seriebiler? Nye?

6. Vil gjerne på sikt ha tak (ikke pick-up) eller canvas. Brukt eller nytt?

7. Vil gjerne ha med unger i bilen: Finnes der sikkerhetseler til Serie1?

 

Hilsen en som har fått tilbake gløden for gammel bil.

 

Ole J.

 

 

 

Flott at du er i gang med serie1ern, og at bil-mekk-gløden er der. Det tyder godt :)

Jeg er ingen ekspert på det du spør om, bare så det er sagt. Holder på med en serie1 54 modell 86" selv og driver med forskning på mye av det samme du etterspør selv.

1. 88 tommer serie1, 2 og 3 har mye forskjellige deler. Når det refereres 88" så er det nok i hovedsak serie 2 og 3 det snakkes om. Serie1 88" er vel en relativt sjelden bil her..tror eg.

2. Er jo det kjekkeste om du greier å beholde akselen som står der originalt, men det er en ganske annen oppbygning av serie 1 aksler enn 2 og 3. Aksler fra serie 2 og 3 passer, er litt bredere men mange har konvertert til disse pga stresset med 1er akslene.

3. Mener at det går om hverandre på bremsesylindere. Jeg kjøpte ett sett tilhørende serie2. Vet ikke p.t at det funker/bremser, men de passet i hullene og i bakplata generelt.

4.-

5. Kanskje fjærene lar seg olje opp, det må du nesten vurdere ut i fra stand. På 88" serie1 så mener jeg at fjærer til serie 2 og 3 passer. Paddocks og GB-Spring m.fl har. GB har også til serie1 80", som er smalere bak i alle fall. Vurder parabolske fjærer dersom du må bytte. Men om de er bedre/mer komfortable er en åpen diskusjon. Du går i så fall bort fra originalitet og får nok en bil som er noe høyere enn originale nye fjærer, ca 1" på GB sine

6. Brukt canvas og bøyler til serie1 88" er vel ikke samme som på 88" serie 2 og 3 og like sjelden som hønsetenner. Nye, sjekk Exmoor trim, All Weel Trim og Undercover Covers.

7.Sikkerhetsseler må nok mekkes på et vis selv. De er statiske belter som er originalt, og bare magebelter bak. Om det er OK i vanlig trafikk er vel en diskusjon for seg :(

 

Tar jeg feil på noen av påstandene så er det fint om noen korrigerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hyggelig å høre om en "ny serie 1" bil som skal tilbake på veien.

I følge boken:The original Land-Rover Series1 av James Taylor er serienummer 1147-00001 til 1147-04526, alle er 1957 modeller, 88", LHD, bensin motor.

Jeg har selv en 1148...... Bil, den ble registrert første gang i Norge i november 1957, men siden Land-Rover skiftet årsmodellbetegnelser på sommeren, er min bil en 1958 model, altså en av de siste serie 1 som ble laget.

Håper at du kan få bilen i stand og at du kan komme på Seriebiltreffet neste mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dessverre ikke.

Jeg har hatt 2 biler hvor den eldste var S1-88 og den yngste S1-86 utfra vognkort med førstegangsreg./årsmodell

og kontrollmåling.

Hvordan det gikk til vet jeg ikke.Kanskje overligger fra fabrikk eller importør?

Oppdaget dette da jeg skulle bytte mellomaksel foran. blush

86n var delebil for 88n.

Synes å huske den ble solgt til en kar med hytte nordpå og med en lang traktorvei innover.

Taket ble igjen pga lav garasje ved hovedveien og ble senere solgt .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 86" tak uten vinduer, har vinduene løse men mangler pakning, taket har en mindre skade oppå men med litt fingerferdighet og tålmodighet lar det seg fikse :) Kommer ikke til å bruke dette på Pensjonisten så det gies vekk :) befinner seg i Bergen

 

Ser slik ut,

 

10325740_10152411245065803_5703355899511852915_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endring fra 86"/107" til 88"/109" skjedde i 1957 da Land Rover lanserte den første dieselmotoren.

 

Tak på en 88" og en 86" mener jeg er like lange, det er som nevnt tidligere i tråden framskjermene som er 2" lengre.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som kjeder seg hjemme med ekkel hoste og verking i kroppen <_<, får spilt litt vinylplater ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...