Gå til innhold

Bytte flens på transferkasse forover - hvordan?


Hans Chr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal montere dobbletleddet mellomakslet foran på bilen.

Har ny DiscoII-type mellomaksel klar og ny DiscoII-type flens.

 

Før jeg begynner jobben med å bytte, hvordan tar jeg av den gamle flensen?

Skjønner at jeg må av med mutteren, men er det da bare å trekke flensen ut, eller er det noen triks her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben gikk fint som snus, men mutteren som holder flensen inne, satt sinnsykt hardt...greit å ha ett ordentlig mothold på boltene på flensen. Jeg brukte en 24mm fastnøkkel i spenn mot girkassa. Dobbeltakslet mellomakslet foran kan anbefales på det varmeste, fullstendig vibrasjonsfri drivlinje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet flensen bakover og simmerring på D2´n i går. Mutteren på min satt helt løst, uvisst av hvilken grunn. Synes jobben var grei, men skulle gjerne hatt en bukk.

 

Ellers gikk det hele akkurat passe smertefullt... :D

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukk ja...det er drømmen! Hadde vært heltubeskrivelig digg, og spesiellt da jeg lå under og tok av midtseksjonen på eksosanlegget i går...det er litt tråklete greier med kutting av rustne bolter og slikt...men det gikk jo :) Byttet fra rakrør til potte, men hørte ikke forskjell desverre... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Skal montere dobbletleddet mellomakslet foran på bilen.

Har ny DiscoII-type mellomaksel klar og ny DiscoII-type flens.

 

Før jeg begynner jobben med å bytte, hvordan tar jeg av den gamle flensen?

Skjønner at jeg må av med mutteren, men er det da bare å trekke flensen ut, eller er det noen triks her?

 

 

Hvorfor skifter du mellomaksel? Har du hevet bilen så du får større vinkel på leddene?

Jeg har også fått noen vibrasjoner jeg ikke finner ut av. Kan ikke merke noen slakk eller andre ting som skulle tilsi dette. Er det nødvendig med aksling med dobbeltkryss uten at bilen er hevet?

Jeg har en 2001 90 TD5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor skifter du mellomaksel? Har du hevet bilen så du får større vinkel på leddene?

Jeg har også fått noen vibrasjoner jeg ikke finner ut av. Kan ikke merke noen slakk eller andre ting som skulle tilsi dette. Er det nødvendig med aksling med dobbeltkryss uten at bilen er hevet?

Jeg har en 2001 90 TD5.

 

Nei ikke noe heving her. Hadde bare litt vibrasjoner rundt 60km/t når jeg slapp gassen, har isolert det ned til at det kunne være mellomaselen eller ett av UJ-ene i den, og da tenkte jeg at når jeg først skulle bestille ny mellomaksel, så kunne jeg likegodt bestille en dobbeltleddet da disse fikk mye skryt på forum/nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...