Gå til innhold

Nå tror jeg tida er inne..


safaripaul

Anbefalte innlegg

Det finnes flere innlegg om dette. Men nå tror jeg tida er inne for meg å sette inn bakseter og omregistrere med 2006 defender til 9-seter. Jeg har lest meg opp på vegvesenets sider at jeg må søke tollvesenet og betale inn avgift. Deretter kan jeg sette inn setene og bestille time for visning hos biltilsynet.

 

Det jeg lurer på er denne COC dokumentasjon. Videre leser jeg hos biltilsynet at 2014 er siste år det er mulig å sette inn orginal setene, stemmer dette?

 

Jeg har original seter og det er et E-merke på tagen på "bremse pumpa"

 

Kan dette gå bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint. Jeg skal sette inn setene til neste år i min 2005-modell. Jeg har ikke tenkt å betale for noen dokument fra importør som sier at bilen er typegodkjent med bakseter. Hører at noen gjør dette. Dette skal Trafikkstasjonen ha på dataen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du søker til Tolluvesenet at det går på dagsdato for registring.

Altså er bilen reg. 31.10.08, ikke søk før denne datoen, men etter. Det blir pløtslig

'et år' dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er registrert februar 2006. Vurderer å vente litt. Jeg finner ikke igjen lovteksten jeg leste om at typegodkjenning kun gjelder så lenge bil typen er i produksjon. Nå er det vel slutt for defender slik vi kjenner den fra 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledning til

Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil 20. juni 2013

KAPITTEL 4

Avgiftsklassifisering (kl. 1 og 2), varebil med en og to seterader

Eksisterende nasjonale typegodkjenninger (før 29. april 2013):

Eksisterende nasjonale typegodkjenninger for N1 opprettholdes fram til 29. april 2013. Endring av disse utføres til nevnte dato så lenge biltypen går videre. Dette gjelder både M1 konvertert til N1, og N1 med flere seterader ombygd til en seterad. Etter denne dato er de nasjonale typegodkjenningene ikke lenger gyldige.

 

 

 

 

 

Fant det ?

Endret av safaripaul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det kan jeg ikke vente. Tviler på at eu regler godtar seter uten nakkestøtte og sidevendte seter, samt magebelter.

 

Stemmer dette er dette et varsel til andre som går med samme planer om ombygging. ?

Endret av safaripaul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regler det refereres til gjelder varebiler registrert etter 2014, eller tar jeg feil?

 

Jeg mener at du kan omregistrere din bil med de antall seter den ble typegodkjent med når den ble førstegangsregistrert i Norge.

 

Det er svært uvanlig at lovendringer i Norge har tilbakevirkende kraft. Noen påstår det er ulovlig, men jeg begrenser meg til å si at det er uvanlig.

 

Det ville være svært irrasjonelt om regelverket ikke var slik håndlafteren redegjør for.

 

Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledning til

Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil 20. juni 2013

KAPITTEL 4

Avgiftsklassifisering (kl. 1 og 2), varebil med en og to seterader

Eksisterende nasjonale typegodkjenninger (før 29. april 2013):

Eksisterende nasjonale typegodkjenninger for N1 opprettholdes fram til 29. april 2013. Endring av disse utføres til nevnte dato så lenge biltypen går videre. Dette gjelder både M1 konvertert til N1, og N1 med flere seterader ombygd til en seterad. Etter denne dato er de nasjonale typegodkjenningene ikke lenger gyldige.

 

 

 

 

 

Fant det ?

 

 

Lengre nede i samme dokument:

 

Endring av registrerte kjøretøy
Ombygging av varebil (N1) til personbil (M1)
- M1 kjøretøy som er bygd til N1, trenger kun en bekreftelse, f.eks. en COC, på at
opprinnelig har vært et M1 kjøretøy.
- Opprinnelig typegodkjent N1 kjøretøy, kan ombygges til M1 så sant det tilfredsstiller
og dokumenteres de til enhver tids gjeldende tekniske krav til M1.
- Krav til innbetaling av engangsavgift er fortsatt iht. «Forskrift om engangsavgift på
motorvogner». Dette finner dere på www.toll.no
- Det må presiseres at en eventuell fjerning av seteinnfesting for andre eller tredje
seterad, ikke automatisk ugyldiggjør en EF-typegodkjenning. Det må vurderes av
kontrollør om bærende konstruksjoner er blitt berørt. Ved tvilstilfeller skal det
dokumenteres at konstruksjonen ikke er berørt/endret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å søke. Da bilen ble tatt inn til landet var den egentlig en bil full av seter.¨Deretter ble den lagd til varebil av LR Norge.

Bilen ble typegodkjent med sidevendte seter og magebelte, så du trenger bare dokumentasjon på at det var slik.

Jeg trengte 2 dokumenter. COC samt et skriv om at setene var av slik karakter.

Jeg kontaktet Glenn hos Land Rover(gkl@landrover.no), så ordnet han papirene. Tok ei god uke. Super hyggelig fyr.

Før du gjør noen endringer i bilen, må du ha bestilt time hos BT.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt på svar fra tollvesnet, har ventet en uke. Har noen erfaringer på hvor lang tid det kan ta. Det er lett å bli litt utolmodig når enn først er i gang. Har sendt en mail til Glenn (linken over), men ikke noe svar der heller. vente......vente.......Og det er slik jeg forstår det litt ventetid på time hos BT også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bekreftelse på at regelen om ombygging til personbil ikke har tilbakevirkende kraft....og at jeg må ha med bekreftelse på at bilen er typegodkjent med sidevendte seter. Hvorfor i alle dager kan de ikke finne slikt selv? Det må jo ligge i systemet et sted?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en mail til Glenn (linken over), men ikke noe svar der heller.

Mailadressen nå er glk@jaguarlandrover.no :) Mulig den gamle fungerer fortsatt. Han måtte til England for å prøve å finne COC, for så å finne riktig nasjonale typegodkjenningsnummer. Flott system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bekreftelse på at regelen om ombygging til personbil ikke har tilbakevirkende kraft....og at jeg må ha med bekreftelse på at bilen er typegodkjent med sidevendte seter. Hvorfor i alle dager kan de ikke finne slikt selv? Det må jo ligge i systemet et sted?

 

 

 

Svar:

 

Hei

Grunnen er nok at det er en lukket typegodkjenning som importør eier, derfor tar de betalt for bruk av denne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg valgt selv og vente til bilen fyller år ? jeg måtte ringe lokale tollvesnet, de hadde glemt bort søknaden min og den var fortsatt ikke behandlet. Dette kunne de gjøre med det samme, tollvesnet har vært veldig hyggelig å snakke med. Venter jeg tre mnd til sparer jeg 14 k. Selv tollvesnet mente det var lurt. Setter pengene på landrover budsjettet. Trenger stadig noe til seriebilen ?

 

Med andre ord legger jeg prosjektet på is til 10. Februar 2015. Og håper det går bra has BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er prosjektet i gang igjen. Søknad er innvilget hos tollvesnet og betalt. Time hos BT er fredag 13. kl 13. ( det var ikke gode tall :( ) Hvite skilter er bestillt. Jeg har lest en annen tråd her at alt har gått knirkefritt hos BT.

 

gallery_2960_618_471879.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

 

Hvis bilen din er fra 2006 og den er korrekt importert, som det skal lite til for at den ikke er, så går alt nok veldig bra.

De vil sikkert sjekke chassisnummeret ditt, som skal være på chassis høyre side. Det holder ikke med plate i motorrommet eller en slik som ligger bak dashboard på høyre side (evt.). Grunnen er nok at de vet at bilene kan bygges som lego og ingenting i løpet av 10 år trenger være samme bil.

 

Min ble godkjent med rad 2 uten nakkestøtter og sidevendte benkeseter, samt magebelter. Selvsagt er det ingen som anbefaler å kollidere med slikt som magebelter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebil ikke førstegangs registret i Norge (import), har ikke oppgitt CO2 utslipp hos vegvesenet.

Avgifter ved omregistrering til personbil utregnes da som DIESEL BIL eller etter antatt CO2 utslipp.

Det kan skille en del i avgiften mellom diesel og CO2 . Sjekk begge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...