Gå til innhold

Magnuspagnus

Anbefalte innlegg

Etter kort tid med min Discovery 4 fant jeg en del småtteri jeg egentlig forventet at Motorpol ville finne en løsning på. Blant annet vibrasjon på ratt spesielt ved svak bremsing (varslet et kvarter etter overtakelse)

 

I tillegg til dette har jeg forsøkt og klage på at vinterdekkene jeg fikk levert bilen med er produsert uke 11 i 2008. Faktisk 2,5 år før første gangs registrering. Så dekkene er veldig harde.

 

Utover dette en del småtteri som noen løse lister. Ødelagt nakkestøtte da de hadde lagt vinterhjul i bilen på en nakkestøtte. Lav spenning på batteri som de mener er på nøkkel, selv om begge nøklene har nye batterier. Jeg har heller ikke fått webasto til og virke.

 

Varslet Motorpol mer eller mindre umiddelbart etter jeg kom hjem med bilen etter overtakelse.

 

Motorpol svarer at jeg har fått bilen til en god pris, halv pris av nypris. Og ikke kan forvente mer.

 

Dette er en 2010 modell registrert første gang for fire år siden som har gått 70 tusen km. Jeg betalte kr 635 000,- og dette inkl. 12 mnd bruktbilgaranti.

 

Hva synes dere om svaret til Motorpol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Norsk og det total motsatte av det jeg har opplevd av å kjøpe bil fra LR forhandler.

Jeg hadde kun 3 mnd garanti. Men alt ble fikset uten så mye som å blunke.

Veldig fornøyed med service jeg fikk og anbefaller Bilpaviljongen for deres kundebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til kjøpsloven er ikke dette ett akseptabelt svar, med mindre dette er opplyst om i takst/ salgspappirene.

 

Hvis de ikke ønsker å utbedre skadene/ manglene, kan du kreve kjøpet hevet.

 

Go get them-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var du gjort oppmerksom på og ikke, og hva dekker garantien din? En bruktbil kan ha feil og mangler selv ved salg fra forhandler. Men enten er man gjort oppmerksom på det, eller så har man funnet det ut selv. Dersom garantien kun dekker motor og gir sliter du litt, da har du jo hele undersøkelsesplikten selv. Dekk er definitivt en ting man bør sjekke før man ferdigforhandler og signerer, fordi det er enkelt å sjekke, men dyrt å kjøpe.

 

Spørsmålet er selvfølgelig også hvor opptatt Motorpool er av ryktet sitt.

 

Du kan jo fortelle dem at minst småtingene skal utbedres av dem, det har man diskutert seg fram til at er realt, på LRF. Kan hende de da skjønner at å droppe utbedringene fort kan bli dyrere for dem. Regn litt på hvilke(n) feil du prioriterer høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Utover dette en del småtteri som noen løse lister. Ødelagt nakkestøtte da de hadde lagt vinterhjul i bilen på en nakkestøtte. Lav spenning på batteri som de mener er på nøkkel, selv om begge nøklene har nye batterier. Jeg har heller ikke fått webasto til og virke.

 

Har du fjernkontroll på webasto, og denne ikke virker? I såfall vil jeg tro det er batteriet i fjernkontrollen, jeg har ihvertfall byttet dette et par ganger iløpet av de siste 3 åra, og da funker webasto igjen.

 

Ellers så bør vel bremseskivene være garanti, virker på meg som det er et vanlig problem.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke imponerende av motorpool for å si det veldig forsiktig. Denslags skal dessuten dekkes av bruktbilgarantien. Et hovedargument for å kjøpe bil av forhandler er nettopp tryggheten det er å ha en garanti som gjør at småfeil som dukker opp etterhvert - det være seg på vei hjem eller en tid etterpå - blir rettet.

 

Når det gjelder vibrasjoner i bremser, så ville jeg sjekket om kampanjen for bremser har blitt utført på din bil. At det er dårlige bremseskiver på din modell er en kjent sak, og dette var i alle fall noe jeg fikk utført uten ekstra kostnad. Den lave spenningen - hva/hvor er dette? På selve batteriene? Det er også en kampanjesak på ladingen på disse bilene, så det kan være verdt å sjekke opp om denne har blitt utført også.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble solgt som meget pen og velholdt. Ble ikke gjort oppmerksom på noe av dette. Det er ingen begrensninger i bruktbilgaranti. Jeg sjekket at mønster i dekk var ok, og så ikke så nøye etter produksjonsdato da hjulene lå innpakket i bilen. Vinterfelgene var forøvrig også veldig slitte. Mye lakk er borte. Overlevering av bilen skjedde utendørs og det var ikke engang oppholdsvær så bilen var heller ikke helt ren. Da jeg fikk vasket den kom det i tillegg frem et par solide lakkskader. Alt i alt en dårlig opplevelse med Motorpol. Jeg kjøpte av forhandler for og være på den trygge siden. Ved privat handel ville jeg vært mer nøye ved overtakelse og funnet ut alt dette før handel.

 

Fjernkontrollen på webasto er i orden. Kampanje på batteri/lading er utført.

 

Ved tidligere kjøp fra forhandler har jeg aldri opplevd lignende. Jeg ble mildt sagt overrasket av tilbakemeldingen fra Motorpol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn annonse på finn og i lokalavisen der bilforhandleren holder

 

Tipper det vil gi reaksjon :)

 

Poenget er jo at man som bruktbilkjøper og faktisk en bil til godt over 600' kr, ikke skal være nødt til å gå denne veien.

Helt uakseptabel holdning fra Motorpool. Jeg hadde hevet kjøpet og bedt de ta bilen tilbake. Og deretter kjøpt bilen et annet sted. De har det tydeligvis for godt og er vandt til et klientell av kjøpere som bare tar bilene som de er og setter de på verksted for utbedring når feil oppstår.

 

Jeg kjøpte selv bruktbil fra Motorpool som skulle være i tipp topp teknisk stand. I etterkant måtte de dekke verkstedutgifter på nærmere 60 000kr for en bil som skulle være i teknisk "tipp topp stand". Hvorfor ikke bare selge bilen til en enda mer redusert pris og la kjøperen selv ta denne utgiften. Og opplyse de om det. Da blir kundeforholdet mye ryddigere og man slipper denne dialogen og alt maset frem og tilbake som man ikke ønsker når man har kjøpt ny bil.

Synes det er helt latterlig i grunn. Og blir provosert av slike forhandlere. Men igjen, de er tydelig vandt med at kjøpere kanskje ikke har så greie på bil, og bare tar kostnadene selv når de dukker opp..

 

Bilen min som skulle være i tipp topp teknisk stand ved kjøp, vil jeg påstå at etter 50 000km senere og mye egeninnsats, nå faktisk nærmere seg tipp topp stand teknisk. Personlig har jeg vært meget nøye med å bytte slitedeler og gjøre bilen skikkelig bra. Tror ikke bilen har vært så bra som nå siden kanskje bilen var rimelig ny..

 

Så, jeg mener at hvis du finner privatpersoner som har fulgt opp bilene sine godt og kanskje lagt ned en god egeninnsats, så har du et mye bedre utgangspunkt enn ved kjøp av forhandlere. Garanti eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig! En bil i denne klassen skal være teknisk 100 % ved utlevering. Småskraper osv vil jo kjøper måtte finne ut av selv før kontrakt signeres. Man kan ikke forvente at bilen skal være ny når den er 4 år gammel. Men når det gjelder alle funksjoner så skal det være 100. Veldig nyttig å høre på erfaringene deres. MP blir jo ikke neste sted jeg handler bil, det er helt sikkert.

 

Men jeg mener fremdeles at det kan være fordelaktig å kjøpe av forhandler, hvis de er seriøse. Det er mye vanskeligere å krangle med en privatperson om noe skulle skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke NAF medlem, men fikk et medlem til og stille de noen spørsmål, og de var kritisk til svaret fra Motorpol. De kan ikke hjelpe meg om jeg melder meg inn, da jeg ikke var medlem da jeg kjøpte bilen.

Vel - det kan nok lønne seg å sjekke med forbrukerrådet kanskje?

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p

 

Det lønner seg fort å skrive en klage etter malen der... om du mener du har en sterk sak (og det er noen tusen i potten) kan du velge å gå videre til en privat advokat etterpå, om et formelt brev ikke fører fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vedr vibrasjoner i rattet ved bremsing, så virker dette å være et stort problem på Disco 4 alle årsmodeller.

Kjøpte min første Disco 4 2010mod ii 2010, hadde den i 4år og byttet skiver og klosser 4 ganger. Jeg trodde det var produksjonsfeil på bilen som gjorde at skivene ble skjeve. Kjøpte ny i år 2014mod og skivene holdt 8000km. Virker som noe er underdimensjonert på skivene. Ellers så må de bytte leverandør. Jeg kjører ca 25-30.000km i året, 20 av disse er landevei.

 

Ved prøvekjøring og besiktigelse av bilen før kjøp burde mye av dette vært unngått.

Dekkene var en artig historie :-)

 

Motorpol har jeg sluttet å bruke for lenge siden, kundeservice er fremmedord

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne helt klart vært unngått hvis man hadde tatt seg bedre tid til besiktigelse og mere prøvekjøring. Men som sagt, bilen full av vinterhjul og besiktigelse utendørs i regnet. Jeg forventet at evt mangler ville bli rettet sånn som jeg har erfart ved tidligere bruktbilkjøp fra forhandler. Skulle vel aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk historie. Du kan uansett ta en test av bilen på Naf. Du kan melde deg inn og betale medlems pris eller betale litt mer for test.

Bruk den for hva den er, bruk kjøpsloven hvis de ikke vil prate garanti.. Du kjøpte en dyr bil, og hadde forventninger til den flotte bilen.

De er den profesjonelle parten, og vet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

 

Webasto, bremser og dekk. Må de bare fikse for deg for det er uakseptabelt. Du kjøper en bil som er i opplyst i god stand, da er det ljug når den ikke virker som den skal. Dekkene er jo en form for forfalskning / svindel, ingen kan forvente å få dekk som er 2 år eldre enn bilen.

Dette vinner du frem med.

 

Når det gjelder nakkestøtten så blir det litt mere tvil, var skaden der når du så bilen for første gang? Kan forrige eier ha gjort det slik? Dette er noe du faktisk kan forvente på en brukt bil, når eier er skjødesløs.

men hvis skaden ikke var der når du så bilen første gang, og det var motorpool som la inn de dekkene for deg, ja så må de fikse det og.

 

Lakk skader og løse lister kommer du ingen vei med, glem det for her var du ikke våken nok... å kjøp neste bil på en solskinnsdag ;)

 

Håper det ordner seg for deg.

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i tilsvarende situasjon da jeg kjøpte en 2011 Audi Allroad i sommer. Jeg oppdaget løst sideskjørt og innstegslist, et knekt beslag i midtarmlene og mente selv bilen ikke var i vater (luftfjæring) samt noen andre småting.

 

Uten spørsmål ble bilen tatt tilbake og de brukte to dager på å fikse ting, de fant selv et par morkne gummimansjetter. De gjorde en kjempejobb og utførte full kontroll av luftfjæring, tok firehjulskontroll mm. Mekaniker ringte og gikk gjennom på tlf det de hadde gjort og om det var noe annet som skulle gjøres før bilen ble levert ut.

 

Dette var en bil i samme prisklasse som nevnt ovenfor.

 

Det jeg opplevde hos Møller Skøyen er slik du skulle opplevd det da du kjøpte din bil.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene var ubrukte og bilen ble levert med hjula lagt på plass av selger. Skjønner jo at jeg burde være mer oppmerksom ved overtakelse i ettertid. Vet ikke om jeg skal le eller grine når de presterer og si "bilen er feilfri siden den nettopp er eu-godkjent"

 

Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg tar dette videre. Selger vil jo ikke svare på henvendelser.

 

Hadde jeg bodd i Oslo ville jeg nok kjørt dit og snakket med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt den samme opplevelsen da jeg kjøpte min bil. Jeg ba advokaten min sende et brev hvor han redegjorde for hvilke feil som var, hvordan dette brøt med kjøpsloven og mitt forslag til løsning. Tok svært kort tid før alt var dekket av forhandleren.

 

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...