johnnyb Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) God kveld! Lurte på om noen her har importert en Disco selv og ordnet med papirer og ombygging? Tenker på å hente hjem en nesten ny (2013-15) disco selv.. Så lurte på hva jeg trenger for å godkjenne dette hos SV. Vet ikke hva det koster med skillevegg, men ser at de har i Sverige til ganske greie priser. Evt. så vet jeg at noen også får gjort dette i Tyskland. Men jeg kan ikke tysk så blir litt vanskelig å Google 'skillevegg/ombygging til varebil' på tysk. Setter stor pris på svar! Ha en god kveld/natt! Endret 2. oktober 2014 av johnnyb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Skilleveggen er skrap så fort bilen er omregistrert, og det begynner å gjelde mange. Jeg solgte min for 1500... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har en til salgs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dirk Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kjøp ein brukt vegg i Norge og sett den inn. Men pass på: sjekk med vehvesenet/tollen om det lar seg gjera. Reglane blei endra slik at ein personbil ikkje kan registrerast som varebil. Sjølv om du tar ut setene og setja inn vegg. Bilens papirar må vise at den er varebil (trur det heit "N1" på fagspråket). Ein varebil (i utlandet) kan ha 2,3,5 eller 7 seter. At den berre har 2 eller 3 + vegg i Norge er ein avgiftssak. Sjekk dette nøye, elles kan du ha kjøpt ein fin D4 som du aldri får på grønne skilt... /Dirk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Er det verdt å importere bil når det er 30 år før bakseter kan monteres uten avgift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johnnyb Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har en til salgs. Ok, takk, men har ikke bestemt meg når det blir enda. Kan i så fall kontakte deg Kjøp ein brukt vegg i Norge og sett den inn. Men pass på: sjekk med vehvesenet/tollen om det lar seg gjera. Reglane blei endra slik at ein personbil ikkje kan registrerast som varebil. Sjølv om du tar ut setene og setja inn vegg. Bilens papirar må vise at den er varebil (trur det heit "N1" på fagspråket). Ein varebil (i utlandet) kan ha 2,3,5 eller 7 seter. At den berre har 2 eller 3 + vegg i Norge er ein avgiftssak. Sjekk dette nøye, elles kan du ha kjøpt ein fin D4 som du aldri får på grønne skilt... /Dirk Har du noen offisiell link du kan henvise til? Utvekslet noen mail med en fra SV som jeg ble henvist til, han sier dette bare er noe media har "hauset" opp. Og da spurte jeg om for eksempel å ta in en GL fra USA. Dette var tidligere i år.. Er det verdt å importere bil når det er 30 år før bakseter kan monteres uten avgift? Tja, hvis jeg får en 100k+ under prisen her i Norge så vil jeg være fornøyd. Sammenlign med en 9 år gammel disco3 fra finn.no 184' km 189'kr (finn-kode 49211136). hvordan får jeg limt/lagt til link? Hvertfall, ikke så mye å tape tror jeg. Eller har du andre meninger? Uansett, vet dere om SV faktisk trenger noen papirer på at bilen kan være godkjent som varebil? Altså, fra produsent eller uavhengig "lab"eller hva det nå er. Eller gjelder "en for alle" av samme biltype osv.? var ikke verre nei Skilleveggen er skrap så fort bilen er omregistrert, og det begynner å gjelde mange. Jeg solgte min for 1500... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Når bilen skal selges vil den bli tungsolgt og mindre verdt enn de som er solgt ny i Norge. Folk vil foretrekke en bil der man får bakseter inn avgiftsfritt etter 10 år, og som kan bli 7-seter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Og som har vinterpakke/Webasto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dirk Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Meinte at det fantes en deil info om dette med personbil vs. varebil på vegvesenet sine websider. Ein del biler har jo "forsvunne" som varebil, nettopp fordi fabrikken ikkje levera dei ny som anna en personbil. Det med 30 år før ein kan montera bakseter gratis gjelder ikkje berre importbiler, men alle varebiler som er solgt ny i norge etter 1.1.2014. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Det er gratis å sette in bakseter på en varebil etter 10 år fra første registreringsdato i Norge. Så en 2004 disco reg i Norge kan ha setene gratis i år. En 2004 importert i 2010 kan ha setene gratis i 2020. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Her snakkes det om å importere bil nå. Da vil de nye reglene gjelde, noe som sannsynligvis vil påvirke bruktprisen på bilen den dagen den skal selges. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) nesten ny Disco (2013-> modell) får du berre godkjent som varebil klasse 2 dersom den er typegodkjent i europa som varebil N1. Det er kun 5 setaren som er dette - ein original 7 setar har angiveleg ikkje dette i typegodkjenninga si. Etter datoen ifjor (var det 24. april eller noko ? ) så er alle nysolgte D4 varebil originale 5 setarar. Det betyr at din evt privatimporterte 2013 modell eller 2014 modell IKKJE komme til å konkurrre med mange norsksolgte 7 setarar, på forskjellen i bruktpris og attraktivitet bør ikkje blir stor. For dei som om nokre år er på jakt etter nyare D4 som 7 setar vil det i praksis vere snakk om : 1. norsksolgte varebilar med 7.setarpakke til og med 2012 - mange er årsmodellsensitive - sjå berre på D3 - virke viktigare enn tilstand ift prisbildet- 2. norsksolgte personbilar alle årgangar - neppe mange 3. importerte personbilar / importere sjølv. - vektmessig og CO2 messig har eg aldri klart å regne heim import av personbil - blir stort sett dyrare enn bilar allerede i N. Så, sidan få norske bilar er 7 setarar etter 2013, så vil det ikkje bety så masse at din importbil må ver ein 5 setar dersom det skal bil varebil. Itilleg - den nye 30års regelen - ja, det er surt å tenke når bilen er 10 år gamal at det enno er 20 år igjen før det er gratis - men år for år er det ikkje den gigantiske forskjellen. Uten å ta igjen reknestykket nøyaktig, så trur med utgangspunkt i dagens avgifter at for ein 6 år gamal 2013 D4 er det snakk om 30 eller 40´meir i avgift - ikkje noko paradigmeskifte altså. Men dyrare, ja. Og sannsynlegvis vil påslaget bli høgare med tida - skal hybridbilane og småbilane få billegare avgifter blir avgiftstrykket skrudd til enno meir på dei tyngste og tørstaste. D4 kjem dårleg ut her, sjølv om 2014 modellen med 214g (?) CO2 er eit tydeleg steg ned ift tidl modellar. Noko å tenke på ift seinare ombygging.. Endret 6. oktober 2014 av jschille Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dirk Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Sjå her for å underbygge dette med N1 klasse: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent (sjekk siste paragraf "varebil klasse 2"). Elles så er det slik at, skulle du setja inn baksetene i denne bilen, denne aldri blir personbil (klasse M1). Reint teknisk blir det varebil klasse 1 (med 5 seter) og avgift som personbil. /Dirk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral von Schneider Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Bumper opp igjen denne tråden . Sånn eg forstår det så binder EØS avtalen på en slik måte at det blir førstegangs reg i utlandet som vil være gjeldende så lengde den er regget før 1.1.2014 i Norge http://www.toll.no/no/1/rundskriv1/mos-2013/r2013-21064-423/ 2. Bruktimporterte kjøretøy registrert i Norge før 1. januar 2014For bruktimporterte kjøretøy som ble første gangs registrert i Norge før 1. januar 2014 skal beregningsmåten som ble etablert gjennom Finansdepartementets dispensasjonspraksis iverksatt fra juli 2012 fortsatt benyttes. Tilleggsavgiften beregnes med utgangspunkt i et tilsvarende kjøretøy ferdig statusendret på registreringstidspunktet, på tidspunktet for registrering av kjøretøyet i Norge inkludert ordinært bruksfradrag etter forskriften § 3-3. Tidligere innbetalt avgift trekkes fra. Utgangspunktet for tilleggsavgift blir da manglende innbetalt avgift dersom bilen hadde blitt registrert ferdig statusendret (for eksempel differansen i avgift mellom varebil kl 2 og personbil ved første gangs registrering i Norge). Det må deretter gis et aldersfradrag etter reglene for statusendring (forskriften § 5-3) fordi kjøretøyet har hatt et verdifall (hvor lenge kjøretøyet har vært registrert som eksempelvis varebil i Norge). Utgangspunktet er med andre ord differensen mellom avgift for den avgiftsgruppe kjøretøyet skal statusendres til (for eks personbil) og avgift for det kjøretøyet var registrert som på tidspunktet for første gangs registrering i Norge (for eks varebil kl 2). Fra denne differensen trekkes det et bruksfradrag beregnet etter satsene i forskrift om engangsavgift § 5-3 for tidsrommet fra første gangs registrering i Norge og til tidspunktet for statusendring. Denne ordningen blir nå forskriftsfestet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Bumper denne igjen . På finn idag selger Norwegian machinery denne 2014 modell D4 - den er iflg vegvesen.no bruktimportert i 2015 - og den selgast med 7 seterpakke og i bildene er det synlige belter bakerst - det er altså ein 7 seter som er bygd om. Er det rein flaks ? Er det vegvesenet som har sove i timen når bilen blei vist - jmf typegodkjenning skal jo ikkje ein original 7 seter ha N1 typegodkjenning - som kreves for å få den godkjent som varebil klasse 2 (grønne skilt) ? Dette var snodig .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Et hypotetisk spørsmål, Er det lov å fjerne gulvet i en varebil med grønne skilter? Hvis jeg gjør det, og tar med et av baksetene, stopper i Sverige og skrur inn dette, fortsetter nedover europa, fortsatt med gitter montert. Hvordan håndteres reglene for dette i utlandet, dersom man blir stoppet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Ingen problem, det er særnorske avgits regler som gir varebiler. Men du kan får en utfordring med forsikringen din skulle du være uheldig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, qcnr skrev: Ingen problem, det er særnorske avgits regler som gir varebiler. Men du kan får en utfordring med forsikringen din skulle du være uheldig... Den siste kjøper jeg, men er du helt sikker på det andre? Hva med fjerning av gulvplate, er det lov selv om man kjører her hjemme, eller er den likestilt med skilleveggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Fant ikke umiddelbart noe om gulvet i varerommet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Enkeltgodkjenning/_attachment/466539?_ts=13e41735a98&fast_title=Kapittel+4+Avgiftsklassifisering+(Revidert+25042013).pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, trondshj skrev: Fant ikke umiddelbart noe om gulvet i varerommet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Enkeltgodkjenning/_attachment/466539?_ts=13e41735a98&fast_title=Kapittel+4+Avgiftsklassifisering+(Revidert+25042013).pdf Interessant. Er det mye jobb og mange skruer for å fjerne gulvplaten i en klasse 2 på en D4? Ser at på nye D5, har gulvplaten ved fotbrønnen ved baksetene blitt utnyttet ved å lage en luke på hver side, hvilket gjør at man kan utnytte tomrommet under gulvplaten der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Hva om smellen skulle inntreffe? Hvordan går det med passasjerer i baksetet når de treffer varebilgrinda? Og hvordan vil forsikringsselskapet reagere? Bilen er jo forsikret bare for 2 personer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 36 minutter siden, lafterolf skrev: Hva om smellen skulle inntreffe? Hvordan går det med passasjerer i baksetet når de treffer varebilgrinda? Og hvordan vil forsikringsselskapet reagere? Bilen er jo forsikret bare for 2 personer. Bilbelte bak også. Kun evt ment for korte lokale turer under ferie i utlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Bilbelte forhindrer ikke at de vil ende opp i grinda. Den står temnelig nært baksetet. Blir det plass for føttene mellom grind og baksete? Det er like vondt i kollisjon om det er i utlandet. Og smellen er like hard om turen er kort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 1 time siden, lafterolf skrev: Bilbelte forhindrer ikke at de vil ende opp i grinda. Den står temnelig nært baksetet. Blir det plass for føttene mellom grind og baksete? Det er like vondt i kollisjon om det er i utlandet. Og smellen er like hard om turen er kort. Hvis bilbelte fungere som det skal, gjør det jo det, overkroppen går jo ikke en halvmeter fremover før beltet låser seg Skilleveggen står kloss opp i midtkonsollen, så jeg tror det skal gå. Blir isåfall bare i tettbebygd strøk i maks 60. Om jeg gjør det, blir en annen sak, men kunne vært greit å vite... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Jeg har opplevd frontkollisjon i 70kmt. Hender, føtter og deler av kroppen som ikke er direkte mot selve selen slynges forover. Vi knuste dashbordet med knærne, og vi satt langt bak. Å tro at man ikke vil komme i kontakt med skilleveggen er ikke reelt. Og den gir ikke etter. Kneskålene vil ikke bli de samme om det smeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.