Gå til innhold

Import og ombygging av Disco til varebil?


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Lurte på om noen her har importert en Disco selv og ordnet med papirer og ombygging?

 

Tenker på å hente hjem en nesten ny (2013-15) disco selv.. Så lurte på hva jeg trenger for å godkjenne dette hos SV.

 

 

Vet ikke hva det koster med skillevegg, men ser at de har i Sverige til ganske greie priser. Evt. så vet jeg at noen også får gjort dette i Tyskland. Men jeg kan ikke tysk så blir litt vanskelig å Google 'skillevegg/ombygging til varebil' på tysk.

 

 

 

Setter stor pris på svar!

 

Ha en god kveld/natt!

 

B)

Endret av johnnyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ein brukt vegg i Norge og sett den inn.

Men pass på: sjekk med vehvesenet/tollen om det lar seg gjera. Reglane blei endra slik at ein personbil ikkje kan registrerast som varebil. Sjølv om du tar ut setene og setja inn vegg. Bilens papirar må vise at den er varebil (trur det heit "N1" på fagspråket). Ein varebil (i utlandet) kan ha 2,3,5 eller 7 seter. At den berre har 2 eller 3 + vegg i Norge er ein avgiftssak. Sjekk dette nøye, elles kan du ha kjøpt ein fin D4 som du aldri får på grønne skilt...

/Dirk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en til salgs. :)

 

Ok, takk, men har ikke bestemt meg når det blir enda. Kan i så fall kontakte deg ;)

 

Kjøp ein brukt vegg i Norge og sett den inn.

Men pass på: sjekk med vehvesenet/tollen om det lar seg gjera. Reglane blei endra slik at ein personbil ikkje kan registrerast som varebil. Sjølv om du tar ut setene og setja inn vegg. Bilens papirar må vise at den er varebil (trur det heit "N1" på fagspråket). Ein varebil (i utlandet) kan ha 2,3,5 eller 7 seter. At den berre har 2 eller 3 + vegg i Norge er ein avgiftssak. Sjekk dette nøye, elles kan du ha kjøpt ein fin D4 som du aldri får på grønne skilt...

/Dirk

 

Har du noen offisiell link du kan henvise til? Utvekslet noen mail med en fra SV som jeg ble henvist til, han sier dette bare er noe media har "hauset" opp. Og da spurte jeg om for eksempel å ta in en GL fra USA. Dette var tidligere i år..

 

Er det verdt å importere bil når det er 30 år før bakseter kan monteres uten avgift?

 

Tja, hvis jeg får en 100k+ under prisen her i Norge så vil jeg være fornøyd. Sammenlign med en 9 år gammel disco3 fra finn.no 184' km 189'kr (finn-kode 49211136). hvordan får jeg limt/lagt til link? Hvertfall, ikke så mye å tape tror jeg. Eller har du andre meninger? :P

 

Uansett, vet dere om SV faktisk trenger noen papirer på at bilen kan være godkjent som varebil? Altså, fra produsent eller uavhengig "lab"eller hva det nå er. Eller gjelder "en for alle" av samme biltype osv.?

 

var ikke verre nei :D

Skilleveggen er skrap så fort bilen er omregistrert, og det begynner å gjelde mange. Jeg solgte min for 1500...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meinte at det fantes en deil info om dette med personbil vs. varebil på vegvesenet sine websider. Ein del biler har jo "forsvunne" som varebil, nettopp fordi fabrikken ikkje levera dei ny som anna en personbil.

Det med 30 år før ein kan montera bakseter gratis gjelder ikkje berre importbiler, men alle varebiler som er solgt ny i norge etter 1.1.2014.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gratis å sette in bakseter på en varebil etter 10 år fra første registreringsdato

i Norge. Så en 2004 disco reg i Norge kan ha setene gratis i år. En 2004 importert i 2010

kan ha setene gratis i 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten ny Disco (2013-> modell) får du berre godkjent som varebil klasse 2 dersom den er typegodkjent i europa som varebil N1. Det er kun 5 setaren som er dette - ein original 7 setar har angiveleg ikkje dette i typegodkjenninga si. Etter datoen ifjor (var det 24. april eller noko ? ) så er alle nysolgte D4 varebil originale 5 setarar.

 

Det betyr at din evt privatimporterte 2013 modell eller 2014 modell IKKJE komme til å konkurrre med mange norsksolgte 7 setarar, på forskjellen i bruktpris og attraktivitet bør ikkje blir stor. For dei som om nokre år er på jakt etter nyare D4 som 7 setar vil det i praksis vere snakk om :

 

1. norsksolgte varebilar med 7.setarpakke til og med 2012 - mange er årsmodellsensitive - sjå berre på D3 - virke viktigare enn tilstand ift prisbildet-

2. norsksolgte personbilar alle årgangar - neppe mange

3. importerte personbilar / importere sjølv. - vektmessig og CO2 messig har eg aldri klart å regne heim import av personbil - blir stort sett dyrare enn bilar allerede i N.

 

Så, sidan få norske bilar er 7 setarar etter 2013, så vil det ikkje bety så masse at din importbil må ver ein 5 setar dersom det skal bil varebil.

 

Itilleg - den nye 30års regelen - ja, det er surt å tenke når bilen er 10 år gamal at det enno er 20 år igjen før det er gratis - men år for år er det ikkje den gigantiske forskjellen. Uten å ta igjen reknestykket nøyaktig, så trur med utgangspunkt i dagens avgifter at for ein 6 år gamal 2013 D4 er det snakk om 30 eller 40´meir i avgift - ikkje noko paradigmeskifte altså. Men dyrare, ja. Og sannsynlegvis vil påslaget bli høgare med tida - skal hybridbilane og småbilane få billegare avgifter blir avgiftstrykket skrudd til enno meir på dei tyngste og tørstaste. D4 kjem dårleg ut her, sjølv om 2014 modellen med 214g (?) CO2 er eit tydeleg steg ned ift tidl modellar. Noko å tenke på ift seinare ombygging..

 

 

 

Endret av jschille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå her for å underbygge dette med N1 klasse:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent

(sjekk siste paragraf "varebil klasse 2").

 

Elles så er det slik at, skulle du setja inn baksetene i denne bilen, denne aldri blir personbil (klasse M1). Reint teknisk blir det varebil klasse 1 (med 5 seter) og avgift som personbil.

/Dirk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bumper opp igjen denne tråden . Sånn eg forstår det så binder EØS avtalen på en slik måte at det blir førstegangs reg i utlandet som vil være gjeldende så lengde den er regget før 1.1.2014 i Norge

 

http://www.toll.no/no/1/rundskriv1/mos-2013/r2013-21064-423/

 

 

 

2. Bruktimporterte kjøretøy registrert i Norge før 1. januar 2014

For bruktimporterte kjøretøy som ble første gangs registrert i Norge før 1. januar 2014 skal beregningsmåten som ble etablert gjennom Finansdepartementets dispensasjonspraksis iverksatt fra juli 2012 fortsatt benyttes.

Tilleggsavgiften beregnes med utgangspunkt i et tilsvarende kjøretøy ferdig statusendret på registreringstidspunktet, på tidspunktet for registrering av kjøretøyet i Norge inkludert ordinært bruksfradrag etter forskriften § 3-3. Tidligere innbetalt avgift trekkes fra. Utgangspunktet for tilleggsavgift blir da manglende innbetalt avgift dersom bilen hadde blitt registrert ferdig statusendret (for eksempel differansen i avgift mellom varebil kl 2 og personbil ved første gangs registrering i Norge). Det må deretter gis et aldersfradrag etter reglene for statusendring (forskriften § 5-3) fordi kjøretøyet har hatt et verdifall (hvor lenge kjøretøyet har vært registrert som eksempelvis varebil i Norge).

Utgangspunktet er med andre ord differensen mellom avgift for den avgiftsgruppe kjøretøyet skal statusendres til (for eks personbil) og avgift for det kjøretøyet var registrert som på tidspunktet for første gangs registrering i Norge (for eks varebil kl 2). Fra denne differensen trekkes det et bruksfradrag beregnet etter satsene i forskrift om engangsavgift § 5-3 for tidsrommet fra første gangs registrering i Norge og til tidspunktet for statusendring.

Denne ordningen blir nå forskriftsfestet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bumper denne igjen .

 

På finn idag selger Norwegian machinery denne 2014 modell D4 - den er iflg vegvesen.no bruktimportert i 2015 - og den selgast med 7 seterpakke og i bildene er det synlige belter bakerst - det er altså ein 7 seter som er bygd om. Er det rein flaks ? Er det vegvesenet som har sove i timen når bilen blei vist - jmf typegodkjenning skal jo ikkje ein original 7 seter ha N1 typegodkjenning - som kreves for å få den godkjent som varebil klasse 2 (grønne skilt) ? Dette var snodig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Et hypotetisk spørsmål,

Er det lov å fjerne gulvet i en varebil med grønne skilter?

Hvis jeg gjør det, og tar med et av baksetene, stopper i Sverige og skrur inn dette, fortsetter nedover europa,  fortsatt med gitter montert.

Hvordan håndteres reglene for dette i utlandet, dersom man blir stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, qcnr skrev:

Ingen problem, det er særnorske avgits regler som gir varebiler.

Men du kan får en utfordring med forsikringen din skulle du være uheldig...

Den siste kjøper jeg, men er du helt sikker på det andre?

Hva med fjerning av gulvplate, er det lov selv om man kjører her hjemme, eller er den likestilt med skilleveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, trondshj skrev:

 

Interessant.
Er det mye jobb og mange skruer for å fjerne gulvplaten i en klasse 2 på en D4?
Ser at på nye D5, har gulvplaten ved fotbrønnen ved baksetene blitt utnyttet ved å lage en luke på hver side, hvilket gjør at man kan utnytte tomrommet under gulvplaten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, lafterolf skrev:

Hva om smellen skulle inntreffe?

Hvordan går det med passasjerer i baksetet når de treffer varebilgrinda?

Og hvordan vil forsikringsselskapet reagere? Bilen er jo forsikret bare for 2 personer.

Bilbelte bak også.

Kun evt ment for korte lokale turer under ferie i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Bilbelte forhindrer ikke at de vil ende opp i grinda. Den står temnelig nært baksetet. Blir det plass for føttene mellom grind og baksete?

Det er like vondt i kollisjon om det er i utlandet. Og smellen er like hard om turen er kort.

Hvis bilbelte fungere som det skal, gjør det jo det, overkroppen går jo ikke en halvmeter fremover før beltet låser seg :)

 

Skilleveggen står kloss opp i midtkonsollen, så jeg tror det skal gå.

Blir isåfall bare i tettbebygd strøk i maks 60.

Om jeg gjør det, blir en annen sak, men kunne vært greit å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd frontkollisjon i 70kmt.

Hender, føtter og deler av kroppen som ikke er direkte mot selve selen slynges forover. Vi knuste dashbordet med knærne, og vi satt langt bak.   Å tro at man ikke vil komme i kontakt med skilleveggen er ikke reelt. Og den gir ikke etter. Kneskålene vil ikke bli de samme om det smeller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...