Gå til innhold

Havari på turbo - enda en dyr sak? L322 TD6


sølvpilen

Anbefalte innlegg

Det er samme turbo som på Bmw 530d og x5 bla. M57 heter motoren.

GGT2256V heter den. Ser de ligger på 2-3.000 for nye fra Tyskland. Her ligger de på drøye 10 lakser.

Sånn for nysjerrighet på turbo havariet ditt. Hvordan har bytte frekvensen vært på veivhus ventilasjonen på motoren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjedelig da. men er vel både enklest og billigst å bytte den.

 

Ofte så kommer vel turbo havari av slitasje, noe som ofte gjør at bilen avgir noe ekstra røyk og også at en over en periode før havari hører turboen "skrike" litt.

 

Men kan også være brå stopp på turboen.

 

Har du hatt noe turbo ulyd forut for havariet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt noe ulyd før havariet. Hørte på musikk med mye volum når det skjedde, så kan ha vært noe rett før kraften forsvant og jeg slo av radioen.

Det er samme turbo som på Bmw 530d og x5 bla. M57 heter motoren. GGT2256V heter den. Ser de ligger på 2-3.000 for nye fra Tyskland. Her ligger de på drøye 10 lakser.

 

Sånn for nysjerrighet på turbo havariet ditt. Hvordan har bytte frekvensen vært på veivhus ventilasjonen på motoren din?

Har ikke historikken på dette. Kjørt min LR i 10 mnd bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å skifte veivhusventilasjonsfilteret ofte - helst en gang i året. Bør da bytte hele enheten, inkludert ventilen, ikke bare selve filteret. Hele moroa koster ikke mer enn en 400-lapp hos FF (ikke så dyrt hos BMW forhandler heller). Skiftes meget enkelt selv.

 

Tett filter/ventil er veldig ofte årsak til turbohavari, og skifte står visst ikke i servicemanualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å skifte veivhusventilasjonsfilteret ofte - helst en gang i året. Bør da bytte hele enheten, inkludert ventilen, ikke bare selve filteret. Hele moroa koster ikke mer enn en 400-lapp hos FF (ikke så dyrt hos BMW forhandler heller). Skiftes meget enkelt selv.

 

Tett filter/ventil er veldig ofte årsak til turbohavari, og skifte står visst ikke i servicemanualen.

De snakka om noen filter som også skulle skiftes ved bytte av turbo. Kanskje det var dette... men da litt for sent...

Spytta i 70 lapper siste ukene nå, og da er girkassa + masse elektronikk ikke med siden det var gjort av forrige eier.

 

Håper nå den kan gå vinteren igjennom uten de store utleggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Den er lett og bytte. Du gjør det på en times tid foran huset.

Turboen fåes masse steder i OEM variant til snaue 2-3000 ferdig levert.

Det er bare og sru ut luft filteret og nappe ut 3 plastplugger i bunnen av det så kommer du til feste skruene til turboen.

Husk og kjøp ny pakning til oljerøret når du alt er igang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være litt " enig " med Håvard her, det blir jo fort ekstremt dyrt å eie Range Rover hvis alt skal gjøres på ( merke )verksted. Hvis verkstedet tar 25 000 kr for en jobb du selv kunne gjort for 3000kr så skjønner du hvor det bærer.

 

Når man kjøper en bil som har hatt ett verditap på ca 1 million kroner, så ligger det kanskje i dens natur at verkstedskostnader er i den øvre prisklassen.

Det fine med Land rover produktene er jo nettopp at det trenger ikke være så dyrt, fordi opphavet til delene er stort sett prissatt meget rimelig. Det fordrer at pris-undersøkelsesevnen er tilstede, litt moderat ventetid må være tilgjengelig og helst skal du besitte evnen til å vedlikeholde bilen selv.

Er de tre tingene på plass, så trenger man ikke være like pengesterk som den første eieren av bilen som i sin tid la ut 1,3 - 1,5 millioner for bilen, for å fortsette å kjøre og nyte kvaliteten luksusfølelsen på den nå 10 år etter.

 

Når jeg blir spurt om det å eie Land rover / Range Rover, så svarer jeg alltid at det er ikke til å anbefale økonomisk sett hvis du ikke skrur litt bil selv. Det mener jeg ennå . Nå er det ikke slik at -de andre- suv merkene er noe rimeligere, men den konstante unike 4 hjulstrekken til LR krever sine servicer.

Nå er ikke De store Landrover modellene å betrakte som suv heller, de er ekstreme offroad maskiner i en luksuriøs utgave, hvor kun Landcruiser og Mercedes har noe som kan matche, og jeg kan garantere at eierne av de merkene også ser pengene løpe ut av kontoen når det gjelder driftsbudsjett etter garanti tid.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de andre merkene også koster å ha i drift kan en bekjent av meg sikkert skrive under på. Han fikk opp dysefeil på sin 2008 modell LC, på det lokale Toyota verkstedet så fikk han ett pristilbud på 4 stk nye dyser til den nette sum av 33.500,- så vil jobben eventuelt komme i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...