Gå til innhold

Lås på øvre bakluke L322


jmlello

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Range Rover L322 TD6 Vogue fra 2002.

 

Jeg lurer på om det er noen her som vet om låsen av øvre del av bakluken skal fungere slik at man kun "legger det nedpå" også er det en elektrisk motor som drar det til? Eller om man må "smekke" det igjen som på gammeldags bil.

 

Mvh

John Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke helt opp, men den skal ut av låsen.

 

Dersom du skrur av listen på nedre lem, kan du enkelt justere låsen. "Gummiknappene" på sidene kan du skru ut og inn. Dette i kombinasjon kan du justere slik at:

1. Dørene går i flukt med karmene/listene

2. De ikke slamrer

3. De ikke er for tight

4. De står i mildt spenn mot låsen.

 

Det er relativt enkelt. Trenger en torx-trekker til låsen.

 

Når alt er ferdig kan du ta tak i overdøren (når låst) og da skal det ikke være slark eller lyd i den med bruk middels kraft.

Da skal/vil den "sprette" ut og legge seg rett på dørlåsen når du trykker på åpneknappen.

 

Vær oppmerksom på at slark og lyder kan komme fra både øvre og nedre dør. Nedre justerer du ved å justere tappene som låsen griper i på siden. Samme torx.

 

Jeg har endt opp med å justere dette på alle mine biler, og bekjente med samme type bil har også måttet justere. Ganske som forventet all den tid det er tunge og store dører, bilen er gammel og de åpnes og smekkes igjen hyppig.

 

Jeg er vel kanskje litt over middels opptatt av knirking og lyder i bilen, men det tar litt av godfølelsen med slike slamrelyder etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ketil! Vår fungerer som den skal da, selv om jeg hadde foretrukket at den hadde løftet seg av seg selv. På min samboers gamle Porsche 944 går luka opp av seg selv, og demperne har til og med to hastigheter så luka senker farten nær toppen for å unngå slamring. Kjekt å slippe å sette fra seg handleposene for å løfte luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ketil! Vår fungerer som den skal da, selv om jeg hadde foretrukket at den hadde løftet seg av seg selv. På min samboers gamle Porsche 944 går luka opp av seg selv, og demperne har til og med to hastigheter så luka senker farten nær toppen for å unngå slamring. Kjekt å slippe å sette fra seg handleposene for å løfte luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...