Gå til innhold

46 igjen


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Snakker om norske kommuner.

 

Etter siste dagers rundtur e det 46 kommuna i Norge æ itj ha besøkt.

 

Starta forrige torsdag, hjæmme i kveill, brukt itj aill tia te å samle kommuna, kun frå torsdag te mandag. De dagan fekk æ besøkt 20 nye kommuna, samt 4-5 kommuna æ va litt usikker på om æ hadd vært i før og 3 "NSB"-kommuna. Det siste e kommuna æ tidligere har vært i med tog og som æ itj har besøkt te fots, på sykkel, på motorsykkel, med båt eiller med bil.

 

I sommer samla æ de to siste kommunan æ mangla i Sør-Trøndelag, de 6 siste æ mangla i Nord-Trøndelag og de siste 19 kommunana æ mangla i Nordland.

 

Va åsså innom Gäddede i Sverige, da æ kom nedover langs grensen for å innom Hattfjelldal, Røyrvik og Lierne. I Gäddede vart æ forresten "veckans kund" på turistinformationen. En av de artigste dagan æ hadd på deinn turen.

 

Fly til Røst for å sjå operaen Querini va også ein opplevelse. Og det va også arti me nånn daga i Lofoten, me telt og liggeunderlag i sekken og sovepose utenpå. Nettene blei åsså arti' :D. Bilen sto i Bodø, så det blei å ta beinan fatt, samt ferjer, buss og Hurtigruta.

 

Fleire øykommuna ble besøkt me båt eiller hurtigbår eiller ferje.

 

No har æ kryssa Polarsirkelen, Moralsirkelen som nånn æ traff kaillt deinn, på minst 6 steda. Deinn eine plassen ganske langt vest i havet.

 

Det blei sælfølgeli besøk i masse kommuna kor æ ha vært tidligar åsså.

 

Så no har æ besøkt 87% av landets kommuna.

 

Va først i fjor på ættesommarn æ fikk lagd oversikt. Hadd æ visst æ skoill sammel på kommuna tidligar så hadd æ hatt mang fler. Når man e ut å reise så passere man kommuna med vældi kort avstand, som man også burde besøkt. Da kainn det bli lang reise for å besøk deinn kommunen igjen.

 

Sist mandag va æ i Årdal. Det e ein kommune æ har passert mang ein gong, uten at æ ha kjørt innom. Dumt, no blei det vældi lang reise da æ kom fra Bergen for å kjør innom der blush.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :) med mål om å besøk aill kommuna i Norge før dæm bli slått sammen.

 

Det er pr i dag 428 kommuner. Pluss Svalbard, der har æ vært. Så æ har vært helt til 79 grader nord.

 

Reise itj bare i Norge, har besøkt mang Europeiske land også. Høyeste plass er 3454 moh, i Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være interessant det du skriver, men jeg liker ikke å lese dialekt, høre dialekt er ofte nydelig. Det er med god grunn at mange samfunn rundt omkring har en slags norm for skriftlig meddelelse - å gjøre seg forstått noenlunde presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var topp jeg, Henry Arnfinn! Høres ut som om du koser deg når du triller og tråkker land og strand rundt i det fantastisk vakre landet vårt. Og du satte noen griller i hodet mitt for hva jeg skal gjøre når jeg blir stor, dvs. når barna flytter ut. Alle norske kommuner i Litjkar'n kan være en fin fritidsbeskjeftigelse.

 

Takk!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Trond. Har selv dialekt fra Hammerfest, men synes det er unødvendig tungvint å lese på en oppdiktet dialektversjon. Jeg leser derfor aldri slike innlegg!

 

Det går an å krydre med noen lokale kraftuttrykk hvis det forsterker innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er imponerende Henry Arnfinn. Bare å fortsette, du er jo snart i mål. Å fortsett å skriv på dialekta de :) Dette er jo som Landreas skriver noe vi andre også kunne bedrevet tiden med når vi ble store. Landet rundt i min Landrolet, kun med fiskestang og sovepose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke flytte tilbake til kommunen jeg vokste opp i. Den ble slått sammen noen år etter jeg flyttet sørover. Sørøysund het den. Vært der?

Det er jo også flere kommuner som er slått sammen tidligere. Der vi har forumtreffet har det jo også skjedd, men de har beholdt begge navnene; Nore og Uvdal. Litt sært at de fremdeles har to e-verk; Nore Energi og Uvdal Kraftforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fyr du Stig. Først skriver du at du ikke leser slike innlegg. Etterpå skriver du og lurer på om æ ha vært i Sørøysund.

 

De' betyr at nyskjerrigheita di muligens e my større einn prisippfastheta di.

 

Te dæ, og te Trond: Da æ starta deinn tråden her lurt æ på ka slags oppgulp som skoill kom, men æ blei overraska over at gulpan skoill gjelds deinn skriveformen æ ha valgt :P.

 

Bryr æ mæ? NEI.

 

Og er det virkelig slik at vi skal begynne å bry oss om hvordan ting blir skrevet på dette forumet, hvilke rettskrivningsregler som blir brukt osv, da blir det ikke mange som vil komme til å skrive noen ord på dette forumet lengre.

 

Forum må vær åpent for aill, om du skriv bokmål, nynorsk, dialekt, sammenblanding av dette, e dyslektiker, e svensk eller kommer fra annet land og ikke har lært å skrive norsk språk fullkomment osv. Er e så nøye a, bare man bli forstått. Og e de noe mainn itj forstår, spør.

 

Og vil mainn itj læs nokka, la vær.

 

Men til spørsmåle ditt Stig: Ja, har vært i Sørøysund. Veit sekkert æ va dær i 1978, meine æ va der i 1977 åsså. Så va æ der i 1985. Va i Hammerfest i 1993 og ættesom Sørøysund ble slått sammen me Hammerfest i 1992 så eksistert itj hjæmkommunen din i 1993.

 

Det æ besøke no e de 428 kommunan Norge har pr i dag. Altså holder æ ikke oversikt over alle tidligere kommuna som e slått sammen.

 

Det e itj meldt om sammenslåinger av kommuner i nær framtid, sammenslåing av kommuner skjer vanligvis ved nyttår. Derfor har vi nok 428 kommuna i 2015 åsså.

 

Og vældi mang av oss har vært i mang kommuna, det e bare snakk om å sitt me kartet og begynn å systematisere.

 

Det bli noen tvilskommuna, men marker dæm som usikker og besøk dæm samtidig som man besøker kommuner i nærheten.

 

Må forresten finregne litt, ein kveill. Mangla 56 kommuna da æ va ferdig med turen i sommer, og ved å besøke 20 nye forrige uke burde æ komme under 46. Altså med hoderegning. Men programmet regna sæ fram te 46. For seint å gruble på det no.

 

Ønske aill ein fin kveill, og de e bare å starte å registrere kommuna

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je heller kan ikkje skrive slek je prata på Krødern. Blir litt væla mykji ..... Nok om det.. bra tråd Henry A!

 

Ang sammenslåinger er det snakk om Jevnaker-Gran eller Jevnaker- Ringerike, de vil helst til Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen reiste land og strand rundt da hun jobbet i gamle Statens Forurensningstilsyn,Justervesenet og Teknologisk Institutt.

Men jeg tror ikke jeg skal spørre om hvilke kommuner hun har vært i.

Det holder med utrop som:Der har jeg vært og kontrollert,når vi er på tur.

Men,vi satte oss ned en gang med et verdenskart og merket av hvilke land vi hadde vært i.

Det ble noen,det også.

En hobby eller fler skal man jo ha,uansett hva omverdenen synes om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ting æ samle på så e det kommunan som tar minst plass ^_^.

 

Da kainn æ selvfølgeli itj kjøp masse suvenira når æ besøke dæm forskjellige plassan.

 

Men overskriften er helt feil.

 

Har nå finregnet, og funne feil i regnearket æ bruke, og feil i egne beregninger: Æ mangle for øyeblikket 56 kommuna, ikke 46 som æ skrev i overskriften. Når æ satt og gikk gjennom notater mangla æ 76 etter turen i sommer, og altså 56 etter siste tur. Og no e regnearket åsså oppdatert.

 

Ska slutt å skriv ting seint på kveill'n blush.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten fra tur nå.

 

Motorsykkeltur til Smøgen for å spise fisk og sjømat ^_^.

 

Nydelig tur, dro ætte jobben. Vi var 4 som kjørte sammen. Hærlig vær og fine veier.

 

Smøgen e en plass kor det itj e så trivelig om sommer'n, fullt av mennesker som "tror de er noe". Noen er kanskje noe også, for illt æ veit. Etter at skoleferien i Norge e over e Smøgen et trivelig sted å være.

 

Eiern av stedet vi spiste på fikk forresten ei bøtte med vann og isbiter slått over seg. Var visst noe utfordring han hadde fått, og han sendte utfordring videre. Har video av det. Artig opplevelse.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er helt enig med Trond og Stig. TS poster mye interessant. Dialekt er vakkert å høre på men vanskelig å lese og det tar mye lenger tid å lese dialekt. I dag ble det litt mange innlegg på dialekt men heldigvis har vi denne funksjonen på forumet.

 

Hvis man ønsker å lese forumet på dialekt kan man prøve Odalizer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ang sammenslåinger er det snakk om Jevnaker-Gran eller Jevnaker- Ringerike, de vil helst til Ringerike.

Her er det snakk om å slå sammen Surnadal-Rindal-Halsa, eller en storkommune med alle Nordmørskommunene, og Kristiansund som kommunesentrum! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Erling. "Kommer plutselig" som jeg pleier å si. Dere står på besøkslista, samtidig som jeg skal gjøre ferdig Møre og Romsdal og noen kommuner (jeg har klart å passere forbi) ikke så langt fra dere. Hils kjerring og unga, og ainna familie åsså :).

 

Ragnar. Ringerike er besøkt. Mange ganger :).

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann,

 

Liker ideen - har lekt med tanken selv, men ikke fått somlet meg til å gjøre noe med den. Før nå.

 

Etter å ha lest igjennom tråden, har jeg laget meg en liste over norske kommuner, samt et par linjer ved hver kommune til å notere slikt som (omtrentlig) dato og hva, om noe, jeg gjorde der - så er det bare å sette seg ned med et norgeskart for å finne ut hvor mange jeg har vært innom...

 

Lurer litt på om jeg ikke skal være litt fundamentalist og bestemme meg for at kun kommuner der jeg har stoppet og gått ut av bilen i et eller annet ærend teller. Om ikke annet, så er det et påskudd for å stoppe på annenhver Statoil for å fylle kaffekoppen i sommer. Kanskje ungene vil klage over at jeg maser for mye om å stoppe etterhvert. :)

 

Takk for ideen! (Kjapp grovtelling viser 19 fylker + Svalbard i boks, har vel vært innom i nabolaget 270 kommuner, later det til - dette blir moro!)

 

Eneste skår i gleden blir vel at i sommer i det minste blir kommunene besøkt i en Toyota, heller enn i en Land Rover. Jaja. Jeg står den vel av, Dieseldyret (en KZJ95) er også en trivelig kompanjong på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

 

Som tidligere skrevet er overskriften feil. Manglet ikke 46 kommuner da jeg startet tråden, jeg manglet 56 kommuner etter turene i 2014.

 

2015, 2016 og 2017 ble det ikke besøkt kommuner jeg ikke hadde vært i tidligere, selv om jeg var på turer da også.

 

I 2018 har jeg besøkt noen nye kommuner, 3 i Sogn og Fjordane og 9 i Møre og Romsdal.

 

Ettersom jeg egentlig ikke har samlet på kommuner, begynte først i 2013 å loggføre dette, så er det slik at det blir noen "hvite flekker" på Norgeskartet der jeg ikke kan dokumentere at jeg har vært. Mange av disse kommunene ligger rett ved kommuner jeg vet jeg har besøkt.

 

Og mange av disse hvite flekkene på Norgeskartet ligger litt spredd, så det blir ganske omfattende reiser for å besøke kommunen.

 

Ta Årdal for eksempel. På en av turene i 2014 var det den eneste nye kommunen jeg besøkte. Årdal lå igjen ubesøkt, selv om jeg hadde besøkt alle kommuner rundt. I røvertiden var jeg forresten forelsket i ei jente fra Årdal, som jeg traff et helt annet sted i Norge. Men hadde jeg rota meg til å besøke henne. Neida, stort sett like beskjeden da som nå.

 

Får jo sett masse på disse turene, og opplever masse. Samtidig treffer jeg mange artige folk. Og jeg kombinerer turer med andre ting, aktivitetsleir eller delesamling for eksempel. Fikk tak i deler i år også. til Serie I blant annet. 

 

Kommunene ble innført med formannskapslovene fra 1837 og landet ble delt i 392 geografiske områder med basis i prestegjeldene. Antallet kommuner toppet seg i 1930 med 744 kommuner.

 

Pr. 1. januar 2018 er landet inn i 422 geografiske administrative/politiske områder. Jeg bruker fremdeles 428 kommuner i mitt regneark, for det var dette tallet jeg startet med i 2013/14.

 

Den 8. juni 2017 vedtok Stortinget at antall kommuner skal reduseres til 354. I desember 2017 vedtok Stortinget å oppheve ett av sammenslåingsvedtakene slik at antallet vil bli 356. Kommunesammenslåingene skal være gjennomført senest 1. januar 2020.

 

Jeg vil operere med de kommunekartene jeg har nå, dersom jeg fortsetter å "samle på" kommuner. Uansett besøker jeg jo stedene og byene i dagens eksisterende kommuner selv om de er slått sammen til storkommuner.

 

Og Svalbard er besøkt.

 

EDIT: Mangler nå 44 kommuner.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Bilder:

Ålesund har jeg besøkt tidligere, legger ved bilde av utsikten fra Aksla. Ålesund er en fin by.

Instrumenter i en Serie I 80", samt improvisert bensintank i samme bil. Hilste på en medforumist.

Ikke ofte man finner slike steiner på grensene.

"Kommunesamleren" i Bremanger.

Fremkomstmiddel.

Ikke ofte jeg ser slike telefonkiosker.

Siste nye kommune jeg besøkte i år.

Besøkte verksted og utstilling til Kjellbjørn Tusvik, ikke alle som har rød løper i verkstedet sitt.

 

DSCN1374.JPG

DSCN1637.JPG

DSCN1638.JPG

DSCN1514.JPG

DSCN1524.JPG

DSCN1546.JPG

DSCN1553.JPG

DSCN1629.JPG

DSCN1600.JPG

DSCN1606.JPG

DSCN1607.JPG

DSCN1608.JPG

DSCN1612.JPG

DSCN1626.JPG

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...