Gå til innhold

Endelig kjøpt Freelander..


bhplay

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig tatt motet til meg å kjøpt Freelander (2000mod diesel)

Mot alles råd.. :-)

 

Positivt overasket, men noe må jeg fikse..

 

Men må jeg kjøpe ny verktøy-kasse..? Er det tomme-verktøy det går i på Freelanderen..?

 

Problem 1:

Det "rumler" litt når jeg kommer opp i hastighet, mistenker opphengslagrene til mellomakslene.

Tenkte å bestille disse på ashcroft-transmissions, men har ikke handlet slik før... betaler man "Vat", det er vel på godt norsk moms..?

 

Vcu virker ok, ifølge alt jeg har lest her om her på forumet, men tenkte at jeg skulle kjøpe denne også.. vet ikke når den er byttet sist..

 

Problem 2:

Ved jevn gass, ikke akslerasjon eller at jeg har sluppet gasspedalen, hender det at det virker som om bilen vil stoppe og den røde motorlampen begynner og lyse.. gir jeg gass slutter den ¨å lyse og bilen er normal igjen, eller den bare kommer av seg selv.. Oppleves som "lugging"

 

Problem 3:

Klakking i forstillingen nå jeg gynger bilen side til side, sjekket opp dette og det er stabstaget øvre høyre side som glipper , men leste om noe med ødelagt øvre feste..?

 

Tenkte også å bytte oljer på det som er fornuftig å bytte oljer på... tips om hvor det bør byttes hen mottas med takk.. ;-)

 

Ellers vil jeg si at det virker som det er mye hjelp å få her, så jeg håper å kunne få glede av min "nye" Frrelander ved hjelp av dette forummet.. :-)

 

På forhånd takk.

 

mvh

Reidar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også og sjekk veivhus ventilasjonen om den er byttet. Hvis ikke bytt den !!!

Den er veldig viktig på BMW dieselene (andre og). Om den tetter seg får du fort turbo havari.

Koster bare noen hundrelapper hos GS. Motoren din heter M47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje hjelpe litt med problem 1.

Sjekk om det kan være dette.

På samboerens freelander 05mod så gikk gummiopphenget rundt opphengslagrene på mellomakslingen i stykker og lagrene ble liggende mot opphengsbøylen som lageret står i og romlett/vibrerte ved pådrag og høy fart.

Løste det på følgende ReodorFelgen måten ved å ta gummi stropper fra gammelt Thule skistativ og kappet i 3cm lengder og presset inn ca 15stk med nebbtang mellom hvert lager og bøyle slik at lagret igjen ble sentrert i opphengsbøylen og limet dem fast med sikafleks.

Kjører nå på tredje sesongen med denne nødløsningen, fungerer utmerket og det vil ikke bli byttet før selve lageret havarerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg reparert vindus-heis på førersiden med ett repsett som fulgte bilen når jeg kjøpte den..

Ble litt svetting, men nå er alt i orden...

 

Nå skal maf-en byttes, for å få bilen til å gå ordentlig..

Endret av bhplay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle jeg gjøre min bil til forhjulstrekk, for å elliminere bort litt lyder og vibrasjoner..

 

Men da jeg løsnet bakre aksel til diffen bak, rant det ut mye olje fra diffen i skjøten der jeg løsnet.. sjekkt opp litt rundt der, og det virket som om det inngående lagret i diffen var dårlig.. mye slark der.

 

Skrudde aksel på igjen og toppet opp olje på diffen..

 

Spørsmål da, er det DIY å bytte dette lager med ny pakning...?

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...