Gå til innhold

Sånn burde nye Defender blitt...


Anbefalte innlegg

Siden alle virker så samstemte så utbasunerer jeg at dette er noe amerikanerne kunne designet...

 

 

Det forandrer vel fortsatt ikke det faktum at hobbydesigneren har truffet godt med designet, mens LR på sin side, med DC100, er laaangt utpå jordet! Jeg synes rett og slett DC100 ser ut som en blanding av Freelander og Mini Cooper - Nesten litt hån av Defender:P

 

Også satte du det veldig på spissen med den "90'en" på store hjul. De andre minner i langt mindre grad om Bronco-konseptet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det forandrer vel fortsatt ikke det faktum at hobbydesigneren har truffet godt med designet, mens LR på sin side, med DC100, er laaangt utpå jordet!

 

Hva er det som gjør det til et faktum at hobbydesigneren har truffet godt med designet? Det er vel en subjektiv vurdering, er det ikke?

 

Jeg synes ikke designet var ille, men jeg fikk ikke LR-følelsen da jeg så bildene. Jeg har fulll tillit til at LR løser dette på en fantastisk måte.

Designet til LR har en tendens til å vokse på meg og til og med DC100 i en eller annen form er velkommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er det som gjør det til et faktum at hobbydesigneren har truffet godt med designet? Det er vel en subjektiv vurdering, er det ikke?

 

Jeg synes ikke designet var ille, men jeg fikk ikke LR-følelsen da jeg så bildene. Jeg har fulll tillit til at LR løser dette på en fantastisk måte.

Designet til LR har en tendens til å vokse på meg og til og med DC100 i en eller annen form er velkommen. :)

For å svare på dine spørsmål: Ja, det er en subjektiv vurdering, men det er ikke det du "basunerer"! Du presiserer at du synes det er et amerikansk stuk over designet, og antyder at det derfor ikke er "akseptabelt". Det er i allefall slik jeg tolker ditt svar.

Som du selv sier: "Siden alle virker så samstemte..." Da er det vel et faktum at vedkomne har truffet!? Dette gjenspeiles også i andre fora, som omtaler designet, tross at det ene bildet kan minne om Bronco-konseptet.

 

Er enig i at det har en tendens til å vokse på oss, men hobbydesignet glir rett inn i "må ha-lista". DC100 er fortsatt der at jeg tenker: Det er en LR, så det må jo nesten bare bli bra...

Når det er sagt, eksisterer det bilder av en fem-dørs DC100, en slags 110, og den er langt mer tiltalende enn dagens LR Jimny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på dine spørsmål: Ja, det er en subjektiv vurdering, men det er ikke det du "basunerer"! Du presiserer at du synes det er et amerikansk stuk over designet, og antyder at det derfor ikke er "akseptabelt". Det er i allefall slik jeg tolker ditt svar.

Som du selv sier: "Siden alle virker så samstemte..." Da er det vel et faktum at vedkomne har truffet!? Dette gjenspeiles også i andre fora, som omtaler designet, tross at det ene bildet kan minne om Bronco-konseptet.

 

Jo - det er nettopp min subjektive mening jeg "basunerer". Ja, jeg antyder at det er noe amerikanerne kunne designet (de lager forøvrig mye flott etter min subjektive mening) og så presiserer jeg at jeg ikke synes designet er ille, men at det ikke gir meg LR-følelsen. Helt enkelt.

 

 

Faktum, i flertall fakta, er et saksforhold som ikke logisk kan motsies. Et faktum er altså en sannhet med grunnlag i virkeligheten.

 

Kilde

 

Tror ikke vi helt kan si at det er et faktum enda.

 

Men: Jeg er ikke ute etter å kverulere - ville helt enkelt dele min umiddelbare følelse av at bildene minnet meg om noe - og det var ikke Defender. Tok meg 10 sekunder å finne bildet av Bronco-konseptet som jeg synes lignet veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er ikke design. Det er en bil så enkel at en blind blikkenslager kunne laget den. Den er modulbasert, og nettopp det er det geniale. Alt er skrudd, og man kan enkelt bytte fra 2 til 4 dører, fra hardtop til pickup osv. Defenderen kan få seriebilfront og skjermer, eller motsatt. Denne enkelheten har bidratt til at de har vært enkle å bruke som arbeidsbiler, fritidsbiler, offroadbiler osv. Med svært enkle, og billige, løsninger har bilen blitt hva brukeren har ønsket.

 

jeg vil ikke ha en eplekjekk bil som tiltaler megleren, på vei til sin dyre arkitekttegnede tømmerhytte i Hemsedal. Jeg vil ha den enkle bilen som løser alle de praktiske oppgavene jeg trenger den til, enten som pickup eller en annen utgave, og jeg ønsker at denne modulbilen fortsatt kan lages som den legobilen vi til nå har sett den som.

 

Klarer Landrover å få inn moderne ting er det greit, men den enkle bilen er i grunnen hva jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf er inne på noko vesentleg. Det er nesten ikkje snakk om design når det gjeld Defenderen. Det er ein ekstrem form-følger-funksjon-konstruksjon og det er nok derfor ein så instinktivt elskar eller hatar dette "designet".

 

Det einaste dei la ned noko ekstra tankearbeid i var då dei teikna hofteparti på sII, noko som har vore med sidan. Det meste anna som har endra seg utsjåandemessig sidan den tid er som direkte følge av mekaniske endringar.

T.d. frå trangsynte til vidsynte lykter pga lovgjeving, framflytta grill pga plassmangel, skjermutbyggarar pga større sporvidde etter omlegging til spiralfjører, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de leveres også som selv bygger kit, lurer jeg på om hvordan det er med å får

det registrert i Norge. Eller er det bare hele 'fabrikkbygd' biler som kan registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske dere kunne glemme å tenke på DC100 som defendererstatteren. Trodde det var opplest og vedtatt mange nok ganger nå, også fra LR i Lode Lane, at den er skrinlagt som defendererstatter. :)

 

 

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske dere kunne glemme å tenke på DC100 som defendererstatteren. Trodde det var opplest og vedtatt mange nok ganger nå, også fra LR i Lode Lane, at den er skrinlagt som defendererstatter. :)

 

 

 

Det er vel kanskje det som er kjernen i problematikken? Mitt inntrykk er at folk ikke ønsker en DC100, men en Defender tilpasset 2014. Mulig jeg tar feil...

 

Hvorfor kan de ikke gjøre som Mercedes, med G-klassen - Utbedre og modernisere uten å skrinlegge hele Defender'en!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

G-Wagen er et design fra sent 70-, tidlig 80-tall. Dvs. ca. 35 år gammelt. En kan selvsagt si at Defender yngere med "bare" er noen og tredve år, men i stor grad er jo mye arv fra Series II. Etter min mening er konseptet for Defender derfor snart 60 år . . . .

 

Mange har beskrevet Series II, III og Defender som et hageskur med hjul (, men jeg elsker dem . . . ). Problemet å få laget en Defender (Series V? :P ) som oppfyller minst Euro 6 (utslipp) og som får nok stjerner i Euro NCAP. Mercedes sliter allerede med dette for G'en, så jeg kan forstå Tatas holdning til å gjøre dette med noe som veldig grovt sett er 20+ år eldre (dessverre . . . :unsure: )

 

Skal de komme med en ny modell, så ønsker jeg meg fortsatt noe som kan fikses med en hammer (evt. med en større hammer, om nødvendig . . . . .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover har med Defenderen heller aldri vært sikkerhetsmessig oppdatert, slik som bl.a Jeep har klart med sin Wrangler.De har justert litt etterhvert og den er godkjent, med airbagger og sikkerhetssoner.

Skal man gjøre slikt med Defender blir det så dyrt at ingen kommer til å kjøpe den.....

De må som Lafterolf sier legge vekk alt annet enn det Wilks brødrene tenkte da de laget den første Land Rover..... enkelthet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...