Gå til innhold

Gir dårlig bremsebelegg sensorfeil?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et par tre innlegg om hvor uheldig jeg har vært med at bilen stopper på grunn av feilaktige sensormeldinger. Ferie delvis ødelagt og annet. Hadde det vært en annen bil en LR Defender så hadde jeg solgt bilen. Men som så mange så blir en glad i den nesten originale Land Rover som nå heter Defender.

 

 

100 mil har jeg kjørt siden jeg fikk nullet de fleste meldinger. I går bare noen dager før jeg skal på en liten fiske ferie så begynner problemene igjen, 2 halvlange stopp med lysende motorlampe og kjøreforbud.

 

Jeg har fått time på mandag for skifte av nedslitte bremseklosser/bremsebånd, men det er lite sannsynlig at det blir til til sensor/diagnosekontroll.

 

Så til spørsmålet: Kan nedslitte bremseklosser gi sensormeldinger og lysende motorlampe med kjøreforbud? Gjett om jeg blir glad om svaret er JA.

 

Min bil: Defender 2002 mod. kjørt 60000 km.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok utrykket meg noe dårlig.

 

Med kjøreforbud mente jeg at bilen/motoren automattisk reduseres til å bare gå på tomgang og som følge av det er det ikke mulig å kjøre fortere enn ca 7-10 km i timen. Midlertidig løsning er å slå av motoren i noen minutter for så å kjøre på igjen for fullt. Mange ganger må flere forsøk gjøres for å få kjøre i normal hastighet.

 

Klipp fra diagnosen gjort av verkstedet ca 500 km. tidligere.

.1. Felminne: Antal fel 8

Aktivering kylarflakt AC- anlaggning avbrott

Styrning klimatkompressor avbrott

Aktivering kylarfläkt AC- anläggning avbott

Styrning klimatprossessor avbrott

Gaspedalslagesgivare Utanför området

Kørepedallägesensorövervakning Funktionsstörning

Körhastighetsreglering Motorvalet utanför börområdet

Körhastighetsreglering Hastighetssignalen orimlig

2.Radera felminnet

Felminnet kunde inte raderas!

 

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bilen til et verksted med autologic (eller landroververksted) diagnosesystem, det kan gi bedre avlesning. Har sett at ulike apparater tolker forskjellig. De som kan dette går inn og leser hver sensor. Ikke alle gir feilmelding om de er defekte, men man kan lese av hvilke verdier de gir mens motor går.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

............

Gaspedalslagesgivare Utanför området

Kørepedallägesensorövervakning Funktionsstörning

Körhastighetsreglering Motorvalet utanför börområdet

Körhastighetsreglering Hastighetssignalen orimlig

.........

 

Eeeh,....

Mulig jeg er lit vel blond nå, men tyder ikke dette på feil på potmeteret på gasspedalen?

 

Støtter lafterolf. Få en LR diagnose.

 

Edit: Slirvekeif

 

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reparerer alle biler står det på et skilt på et verksted med tre ansatte som er agent for Mekonomen. Det er barre delvis sant. Da jeg i våres hadde min bil på 60 000 km service. så trodde jeg selvfølgelig at de feil som bilen hadde skulle bli fikset men det gjorde det langt ifra ikke. Bare de letteste jobbene ble gjort, og ikke de som var strengt nødvendige, så som skifting av bremsebånd/klosser og det som Jarle F nevner feil på potmeteret på gasspedalen. som sannsynligvis gjør at bilen til tider stopper. Jeg ble gjort oppmerksom på dette, men verkstedet kunne/ville ikke gjøre noe med det.

 

Jeg får ta den litt lange turen til et LR verksted for en diagnose som dere nevner.

Takker så mye.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor en drøy time ifra Brandt Vänersborg som er närmeste LR verksted, kanskje ikke så langt, men nå må jeg legge til tid for på grunn av de stopp som gjøres på grunn av falske eller reelle sensorfeil. Jeg får ta et par test turer i helgen for å se om de tvungne stopp har opphørt. Av tidligere erfaringer så dukker stoppene opp noen ganger ofte, og andre ganger skjeldnere . . . . . nesten som i et lotteri.

 

Jeg siterer meg selv angående tvungne stopp eller kjøreforbud som jeg også kaller det.

Med kjøreforbud mente jeg at bilen/motoren automattisk reduseres til å bare gå på tomgang og som følge av det er det ikke mulig å kjøre fortere enn ca 7-10 km i timen. Midlertidig løsning er å slå av motoren i noen minutter for så å kjøre på igjen for fullt. Mange ganger må flere forsøk gjøres for å få kjøre i normal hastighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så har jeg satt bilen in på nærmeste LR verksted som er i Uppsala. bilen fusker så mye at jeg ser den ubrukelig og irriterende. To ikke-merkeverksteder har ikke klart å fixe feilen så nå gjelder det. Verkstedet har valgt å beholde bilen noen dager for å teste og sier at de tror på

 

Quote Jarle.

Mulig jeg er lit vel blond nå, men tyder ikke dette på feil på potmeteret på gasspedalen?

 

Jeg venter i spenning på resultatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...