Gå til innhold

Serie III, Ex mil, klutsj uten motstand


Serial

Anbefalte innlegg

Hei folkens, fantastisk forum dette her.

Kjøpte nettopp en ex mil, og er rimelig blank. Bilen har kjørt uten problemer en stund, men da jeg skulle ut her om dagen var det ingen motstand i klutsjen.

Det lekker også væske ned langs klutsjpedalen. Væskenivået er ca. 5-7 sm under kanten.

Har lest litt og regner med jeg må bytte mastersylinder, og tenkte å ta slave mens jeg var i gang.

Før jeg setter i gang vil jeg bare høre om det kan være noe annet og om det er noe jeg bør teste før jeg begynner og skru?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker ned langs clutchpedalen, så er, som du også har konkludert med, masterpumpen defekt. Siden delene er omtrent like kostbare som en six-pack med pils, så anbefaler jeg deg å bytte slavesylinderen i samme slengen. Lufte systemet må du jo uansett:)

 

Ikke velg billigste leverandør på masteren (den dyreste koster kanskje 2 six-pack :P ). Jeg har ingen personlig erfaring med hvilke leverandør som er bra og mindre bra, men siden det er litt knotete å bytte masteren, så er det jo fint om du slipper samme jobben om et par års tid :)

 

Husk også at bilen din har Silikonbasert bremsevæske (DOT5), som ikke skal blandes med vanlig (DOT3, 4, eller 5.1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der de selger Harley Davidson, selger de som oftest også silikonbasert bremsevæske. Riktig nok til HD-priser. På CBP i skien selges det 0,25 liters flasker til 150-200,- stk. Så om du må bestille deler, så hadde jeg bestilt bremsevæske på litersflaske fra Olav Teigen eller Vestfold Skips- og Industriservice.


Teigen: http://olavteigen.mamutweb.com/Shop/Search?q=bremseveske&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk av HELE forskjermen når du bytter masteren. Ikke tro at det går an å få ut masteren fra undersiden/innsiden eller noe annet fancy. Det er bortkastet tid. :)

 

Rustløser er allerede sprøytet på boltene!

 

Hvis du skifter både hovedsylinder og slavesylinder, så er det jo bare å gå over til "normal" bremseveske.

 

Ser det er litt delte meninger her, enkelte mener systemet må rengjøres ekstremt grundig for å unngå grums og trøbbel.

Hvis det blir mye ekstra så holder jeg meg til silikonbasert, det er vel ikke bremsevæska som skal kjøre meg konk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til en væske så slipper du unna med enklere logistikk.

Forskjerm av/ på er en mulighet.

En annen er å løsne bremsemaster fra servoen,bøye den litt unna(rørene tåler litt bøying)

Så skrur man løs hele pedalsettet,6 skruer ved pedalen inne i bilen og lirker ut pedalverket.

Neste steg er å løsne røret til clutchmaster og så skru ut pedalverket på samme måte som bremsens.

Pass på å justere dødgangen på pedalen riktig. Ca 5 mm er grei slakk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper min bremsevæske hos Olav Teigen. Overkommelig pris.

Du finner en del om clutch og diverse på min seriebil-tråd. Har skiftet det meste der....

 

Lykke til med jobben! Grei jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for all hjelp!

Da var både master og slave skiftet. Fjernet hele forskjermen som vel var den største jobben med litt fastrustede bolter som brakk osv. At deler av jobben ble foretatt utendørs i øsregn satt en spiss på det hele.

Mener å ha lest at noen lager en luke for å lette tilgangen til master sylinder, er det noen her som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser litt stygt og amatørmessig ut med hull i skjermen der.

Spesielt når jeg selv bytter master raskere med metoden som jeg nevnte over enn via hullet i skjermen.

Har prøvd begge deler.

 

Men,LR er en bil som vi modder slik VI selv vil ha den.

Den er jo nesten et halvfabrikata når den kommer fra fabrikken. :D

 

Mvh

En som kjører bil med mye modding selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser litt stygt og amatørmessig ut med hull i skjermen der.

Spesielt når jeg selv bytter master raskere med metoden som jeg nevnte over enn via hullet i skjermen.

Har prøvd begge deler.

 

Men,LR er en bil som vi modder slik VI selv vil ha den.

Den er jo nesten et halvfabrikata når den kommer fra fabrikken. :D

 

Mvh

En som kjører bil med mye modding selv.

 

 

 

Enig i at det fort kan bli stygt hvis det ikke gjøres ordentlig. Hvis den ryker igjen skal jeg gi den metoden din en sjanse. Man må jo være gynekolog for å få ut noen av boltene på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...