Gå til innhold

Jøtul peis 1


radovan

Anbefalte innlegg

Likar at dei tek mykje ved, varmar godt og er rimelege på finn, men er dei eigentleg brukbare i 2014? Og då tenkjer eg ikkje på regelverket!! ;)

 

Kva alternativ har ein om ein vil ha ein stor, rimeleg vedomn som tek mykje og stor ved og som varmar som eit vilt h.? Bullerjan er langt over mitt budsjett... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøtul 118 gir nå litt varme også, mens Jøtul 1 stort sett bare fjerner veden.

 

Kompis døpte vår for VatnaJøtul, ikke helt uten grunn. Aldri vært borti ovn som har fjerna 1m3 ved kjappere...

 

Jeg ville leita etter en Jøtul3, 5 eller 8. Husk at god kitting ( som regel mangelfull på gamle ovner ) er essensielt for at veden ikke skal måtte surres fast før den stryker oppi pipa...

 

Bullerjan er drømmen, men nå har jeg vedfyrt sentralfyr, og får kose meg med det i stedet. Snart sesong... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg det at einaren er konge på å gjere treverk om til varm røyk. Har rett nok tilgong på mykje ved sjølv, så akkurat det er ikkje fullt så viktig for meg som for ein som skal kjøpe veden i sekkevis. Men det er jo ikkje noko poeng i å sløse med varmen heller. Blir jo veldig mykje henting og drassing på ved... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tilgang på gratis ved, men det er ikke SÅÅÅÅ morro å lage ved.

Dessuten kan jeg heller selge et par paller til naboen, å få råd til litt Landroverdeler til kona for overskuddet...

 

( og selv om veden er gratis, koster bensin, motorsagkjeder, traktordiesel urovekkende mye. Jeg fyrer anslagsvis 25 paller pr år, og jeg ser at det så absolutt koster litt det også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og selv om veden er gratis, koster bensin, motorsagkjeder, traktordiesel urovekkende mye....

For ikkje å snakke om arbeidstimane som går med. No har eg rett nok ein heil del ved som "oppstår" som følge av beiterydding og diverse anna skog som må haldast i sjakk, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syskenbornet mitt har ein Jøtul 1 eg kan overta rimeleg, derfor dreg eg litt i den retninga likevel.

Det skal heller ikkje vere ein omn som blir brukt mykje (alt er relativt ;) ), eg treng berre ein attåtomn som skal stå i kjellaren.

 

Der kan ein sprengfyre skikkeleg på kalde morgonar og då passar det med eit stort troll som kan produsere mykje varme fort, og som ein så kan la slokne ut. Det blir såleis ikkje mykje fyring i denne omnen verken når det gjeld gongar det blir fyrt opp eller tida det brenn i omnen.

 

 

Det er iallfall planen... :rolleyes:

 

Men eg hadde nok aldri vurdert denne til einaste omn i huset.

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si som gammer`n " de æ itte fali at ovnen blir rau skjønner du, det er når den blir kvit du skal være obs"..

Oversettes som " det er ikke farlig sålenge ovnen holder seg rød, det er når den blir hvit du bør uroe deg... " :)

 

Røykrør inn i pipa oppe ved taket gir lett 1-2KW ekstra fra sånne monsterovner framfor innløp rett bak på ovnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ekstraovn som skal gi mye varme på kort tid en gang i blant er det ikke sikkert den er så dum. Jeg har en stående i uthuset, etter at jeg kasta den ut til fordel for en Dovre med sideplater i kleberstein. Jeg får ikke den sprengvarmen som jeg fikk med Jøtulen, og det blir ikke like fort varmt i kåken, men så klarer jeg ikke å gjøre det av med mer enn ca. en tredjedel av veden heller B) I tillegg så har gjerne klebersteinsplatene fortsatt igjen en smule lunk utpå morgenkvisten. Det hadde aldri Jøtulen. Men, som sagt, til mye varme fort, innimellom. Hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Regner kanskje med, uten at jeg er bombesikker, at jøtul ikke har tatt seg umaken med mye fiksfakseri. Spjeldet er nok skrudd direkte på aksling, rett i mot gir åpen, høyre eller venstre gir stengt. Lommelykt og se om du klarer se forbi plata som muligens ligger over brennkammer, hvis ikke dra frem ovnen, da får du fri tilgang gjennom røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...