Gå til innhold

Robert's One Ten V8


RKV

Anbefalte innlegg

På finurlig vis har det havnet en -84 mod. One Ten V8 på utsiden.

 

En ikke helt ukjent bil for mange av dere. Her er'n:

image.jpg

 

:)

 

 

...fortsettelse følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hyggelig at folk liker bilen. Selv liker jeg den veldig godt :)

 

Bilen har tilhørt min svigerfar siden 08 (fritt fra hukommelsen), og jeg har hatt mye moro som både sjåfør, passasjer og mekaniker i den tiden. Den ble kjøpt som en orginal, men godt holdt bil.

 

Bilen er fortsatt godt holdt, dog "noe" modifisert:

-ARB-sperrer foran og bak

-Terrafirma +5" demperoppsett med "dislocation cones" foran og bak

-2" hevet

-korrigerte radiusarmer

-Edelbrock 1404 forgasser

-Warn 9.5 winsj m/trådløs fjernkontroll

-Diverse forsterkninger og beskyttelser under

Pluss en hel drøss med småting som kan leses om i prosjekttråden til Trond.

 

Planen fremover er vedlikehold. En "pickup" i fordeleren som mistenkes å være årsak til fjusking på lavt turtall, litt foringer her og der og en kommende PKK som må forseres.

 

En pakke er forventet levert på torsdag, så med litt flaks så er den i det minste fjuskefri før nattsafarien.

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten utfordring ang. justering av tenning: Jeg finner ikke noen markør på reimhjulet for justering av tenning, heller ikke en spissen som skal peke.

 

Jeg forventet å finne noe slikt, men intet å se..:

timingmarksD110.jpg

 

Hvordan går jeg frem for å lage nye marker nøyaktig? Finnes det andre nøyaktige merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage merket selv. Skru veiva til sylinder 1 er i kompresjonstakt (begge ventiler lukket og stempel på topp) Du finner ut om stempelet er på topp, med å ta ut pluggen og bruke et skrujern for å være sikker på at det er på topp. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor merkene sitter, så lenge du lager dem rett overfor hverandre. Lag et merke på blokka/deksel og et på remhjulet.

 

Btw..........da ble det 1000 poster på meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hjemme etter nattsafarien, med et snittforbruk på rett i overkant av 2l på mila. Det vanker vel julekort fra Statoil hvis ikke jeg greier å forbedre det forbruket ;) Til sammenligning så bruker svoger sin ca 1,4 på samme distanse.

 

Har funnet timingmerkene, men med vakumslange frakoblet så har jeg ca 24 grader fortenning. Noe som jo er hinsides. Bruker tenningslampe fra Biltema.

 

Se illustrasjonsfoto, markøren min peker på siste E i "before":

rebuild_052.jpg

 

Hører ikke noe tenningsbank, og den ville vel nesten ikke gått med så mye fortenning, vel? Er det rett og slett unøyaktighet på tenningsmerkene, tro?

 

 

Det andre er at pluggene ser veldig hvite ut, noe jeg heller ikke forstår. Trodde den fikk alt for mye bensin, og derfor burde være mørke.

 

image.jpg

image.jpg

 

Det ser jo ut som om motoren går veldig magert, ut i fra fargen. Noen som har en fornuftig forklaring å komme med?

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel være 6 grader, tror jeg. Hadde ikke verktøy for hånden, så jeg fikk ikke løsnet skruen som holder fordeleren. Får justere litt i morgen.

 

Tanken er tett&fin :)

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte en god blanding av deler på gamle motorer, så det er nok ikke sikkert at merkinga stemmer. Motoren ville ikke ha gått med en fortenning på 24 gr.

Jeg har ofte endt opp med en fortenning på 10-12 gr. Dere må huske at vi bruker 95 okt eller bedre her, og kan derfor ha større/bedre fortenning. 6gr er for 87-88 okt.

 

Att bilen bruker 2l på mila, både tror, og vet jeg du må venne deg til. Jeg har hatt flere V8ere, og ingen har vært billig...aldri..

 

Jeg går utifra at du leser engelsk bra, så bruk denne siden for å lese deg opp på tenningen; http://www.v8engines.com/electrics-1.htm

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sei meg enig med Roar her. Fleier med liknande bil har opplevd dette og betraktelig mier. Også blandt medforumistar jfr det dei set på trykk

Eg har (hatt) fleire V8 med gassar & dette er ikkje utenkelig at du bruker 2 l/mila -_- Dette er også ein motor som ha vore brukt litt etter det eg kan minnes ^_^

Både ting som slitt drev mellom kam & fordeler, slitt fordeler, morkne membranar i gassar/(ane) du har vel enno Yaknee-gassar i denne?, uballanserte gassarar) & løen kompresjon bidrar fort til at forbruket går til vèrs.

Du får smått byrje i ein ende :-) Grunninnstillinga må du uansett få på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...