Gå til innhold

Rustfjerning torpedovegg


Anbefalte innlegg

Som dere ser på bildet under så har jeg rust på torpedoveggen. Bilen har vært oljebehandlet nå for litt siden og da sprøytet han vistnok olje inn i torpedoveggen, så hvis jeg fjerner denne rusten, tetter i overgangen mellom frontvinduet og torpedoveggen med noe silikon eller lignende, og bytter "hengslene" med nye pakninger så regner jeg med at jeg burde være berget for en stund fremover?

 

 

For å fjerne rust og lakke på nytt i dette området så er det fordel om jeg kan ta av "hengslene" mens man holder på. Egentlig det samme med dørshengslene. Lakken rundt dørhengslene her også veldig stygg.

 

1. Kan jeg ta av frontvindu-"hengslene" på begge sider uten at vinduet detter av?

 

2. Skruene som holder dørhengslene, er de skrudd rett inn i torpedoveggen? Eller sitter den noen muttere skjult på innsiden et eller annet sted?

 

2014-03-04 17.12.35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da burde det ikke være noe problem!

 

Jeg husker svakt at jeg leste i et LRO blad at det finnes et verktøy for å skru ut skruer hvor man slår på den med en hammer. Det ble brukt for å få ut nettopp dørboltene. Finnes det noe slikt på biltema e.l.? Vet ikke helt hva det heter for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene på bilen din er av torx-typen og da er det tilstrekkelig med en skralle med en god Torx-bits i passende dimensjon. Slagskrutrekker er kjekt å ha om du har en eldre bil der boltene krevde en eller annen stjerneformet bits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier sa til meg at dørhengslene ble byttet ifjor. Jeg har gått utifra at det var mer eller mindre korrekt siden de ikke er lakkert. Men han har nok gjenbrukt de gamle skruene siden de er litt rustne. Noen synspunkter på om det er riktig eller ikke? Dette er vel ikke orignale dørhengslene? (Bilen er en 2006 modell)

 

 

Jeg har sett at den øverste dørhengselen på passasjersiden er sprukket i metallet på innsiden. Kanskje døren har blitt sleng opp med stor kraft? Jeg tenkte derfor at jeg skulle bytte denne hvis jeg uansett må skru den av når jeg skal fikse lakken. Noen som kan se på bildet hva slags hengsler dette er? Det finnes jo en del forskjellige hengsler på feks paddocks. Noen er Britpart, noen er galvaniserte, noen er i maskinert aliminium....

Endret av Bjørn Viggo Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paddocs har både hengsler som passer til en TD5 og henglser som passer til Series III og eldre 110 (men kan også brukes på TD5).

Jeg har faktisk 4 av series III/110 varianten liggende fordi jeg var ikke klar over at der fantes forskjellige hengsler til 110/Defender.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paddocs har både hengsler som passer til en TD5 og henglser som passer til Series III og eldre 110 (men kan også brukes på TD5).

Jeg har faktisk 4 av series III/110 varianten liggende fordi jeg var ikke klar over at der fantes forskjellige hengsler til 110/Defender.

 

Kjartan, du tenker på at disse er for Series 3 og eldre 110:

 

http://www.paddockspares.com/mxc8284-door-hinge-with-mirror-mount-holes-rh.html

 

Mens disse er for Td5:

 

http://www.paddockspares.com/bdb710160-front-door-hinge-rh-top-from-wa138480.html

 

??

 

HVa er forresten disse hengslene laget av? Vanlig svart stål? Isåfall må de lakkes.

noen av di paddoc hengsla er regelrett kammar,

 

Dårlige greier mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan, du tenker på at disse er for Series 3 og eldre 110:

 

http://www.paddockspares.com/mxc8284-door-hinge-with-mirror-mount-holes-rh.html

 

Mens disse er for Td5:

 

http://www.paddockspares.com/bdb710160-front-door-hinge-rh-top-from-wa138480.html

 

??

 

HVa er forresten disse hengslene laget av? Vanlig svart stål? Isåfall må de lakkes.

 

Dårlige greier mener du?

Ja jeg har et sett med de forrige som ligger ubrukt i boden.

..og har byttet ut 2 henglser på min 2006 130 med Td5 hengslene fra Paddocs.

De er overflatebehandlet med et eller andet... men jeg brukte 2-3 omgange med spray primer og 2-3 omgange med spray rep. lakk fra Biltema. Ser nu ut som orginal hingsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...