Gå til innhold

EU-kontroll, håndbrekk, hjullager og slikt...


OyvindPaulsen

Anbefalte innlegg

Dagens PKK kom litt for tidlig, men man lærer vel...

 

2-er feil:

  • Håndbrekk: Den burde jeg selvsagt ha tenkt på, men regner med at justering løser biffen.
  • Rust på den ene skivebremsen bak. Satser på at det ikke er gravrust, og at det kan pusses bort.

Men den siste 2-er feilen er den som psyker meg ut:

  • Slark i venstre hjullager forran. Etter diverse google-søk syns jeg nemlig det ser ut som et komplisert puslespill.

 

For å få opp selvtilliten tenkte jeg derfor å begynne med håndbrekkjustering & rust på skiva.

 

Sarter imidlertid på bunnen når det gjelder verktøy, så hvis noen har forslag til garasjejekk & støttebukker (Og hvor høyt må de egentlig gå?), så tar jeg gjerne imot tips.

 

/ Øyvind P

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Gaute, har lest masse allerede. Så da styrer jeg i hvert fall unna den første tabben, som å bare stramme håndbrekket fra vaieren inni bilen.

 

Mao: Satser på å finne justeringsskruen til båndet;-)

 

 

 

Søk litt her på forumet også.

Det har vært skrevet endel om dette her.

Jeg kan dessverre ikke bidra med pckunnskaper.

Men ringes kan jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde i utgangspunktet racingjekken til Biltema var for lav uansett?

 

Men ja, støttebukkene bør vel holde;)

 

 

 

Ikke kjøp Biltema racing-jekk ihvertfall!

 

Men Biltemas støttebukker for "lastebil" er helt kurrante. Tør ikke belaste de med 5 t slik de er merket med, men en liten Defender må de vel klare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder alle muligheter åpne;)

 

Er vel noen som bor i nærheten av deg som kan vise og bistå litt over en kaffekopp eller to :-)

 


Takk Kjartan;)

 

Skal sjekke den på Paddocks, er det en sånn som også kan brukes med momentnøkkel? I så fall blir det en slik, og en momentnøkkel.

 

Husker ennå panikken da jeg strammet bunnpluggen så hardt på min DT80 i 1987 at alt av gjenger forsvant... Det vil jeg ikke oppleve igjen :wacko:

 

/ ØP

Her er en av mange videoer som viser hvordan man bytter hjullagre på Defender.

 

 

Kjøp også denne eller lignende pipe.

http://www.paddockspares.com/da1118-hub-nut-socket-heavy-duty-for-1-2-inch-drive.html

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder alle muligheter åpne;)

 

 

Takk Kjartan;)

 

Skal sjekke den på Paddocks, er det en sånn som også kan brukes med momentnøkkel? I så fall blir det en slik, og en momentnøkkel.

 

Husker ennå panikken da jeg strammet bunnpluggen så hardt på min DT80 i 1987 at alt av gjenger forsvant... Det vil jeg ikke oppleve igjen :wacko:

 

/ ØP

 

 

Ja den kan brukes med momentnøkkel. Det vigtigeste er at den kan brukes til at løsne og stramme navmutterne. De billige pipene av platestål er stort sett ubrukelige.

Har også hatt en del episoder med knekkede bolte og ødelagte gjenger i gjennom tiden :)

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største utfordring med å skifte hjullagre / justere slark på Defendere etter 1999 er vel at du bør ha ett komplett sett med spacere klar + klokke for å justere inn. Hvis du er heldig så holder det med den lilla - TOF100000. For å kunne bruke en standard pipenøkkel (Biltema) så har jeg slipt av hjulmutrene litt... Har jeg rett i at videoen er for hjullagre fra 1999 og tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal prøve å være nøye når jeg starter innkjøpsrunden. Har forøvrig Haynes-boka, uten den hadde jeg neppe turt ;)

 

Kommer helt sikkert noen spørsmål underveis, men jeg starter som sagt med det antatt enkle først. Nå gjelder det bare å rydde tid i timeplanen....

 

/Øyvind P

 

 

Største utfordring med å skifte hjullagre / justere slark på Defendere etter 1999 er vel at du bør ha ett komplett sett med spacere klar + klokke for å justere inn. Hvis du er heldig så holder det med den lilla - TOF100000. For å kunne bruke en standard pipenøkkel (Biltema) så har jeg slipt av hjulmutrene litt... Har jeg rett i at videoen er for hjullagre fra 1999 og tidligere ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største utfordring med å skifte hjullagre / justere slark på Defendere etter 1999 er vel at du bør ha ett komplett sett med spacere klar + klokke for å justere inn. Hvis du er heldig så holder det med den lilla - TOF100000. For å kunne bruke en standard pipenøkkel (Biltema) så har jeg slipt av hjulmutrene litt... Har jeg rett i at videoen er for hjullagre fra 1999 og tidligere ?

Jeg konverterer hjullager løsning på mine Defendere til samme metode som før 1999, dvs, fjerner avstandskloss + to flate muttere med låseskive imellom.

Ikke alle ønsker at gøre det. Tar 10 minutter at rejustere hvert nav mht lagerslitasje, en eller to ganger om året.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kastet bort nok tid, så nå er det på tide å bestille deler for å skifte venstre hjullager.

 

Tenkte å bestille fra Paddoks, siden jeg også skal bestille hub-nut-socketen derfra. http://www.paddockspares.com/da1118-hub-nut-socket-heavy-duty-for-1-2-inch-drive.html

 

Ser at alle alternativene deres er fra Britpart, http://www.paddockspares.com/catalogsearch/result/?q=%22hub+bearing+kit+defender%22&parts_only_search=334&vehicle=0 er det ok?

 

/ Øyvind P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

IMG_0005.jpg

 

Stolt øyeblikk: Idag gikk Defenderen endelig gjennom EU-kontrollen hos Strømmen Bil.

 

Den største bøygen var å få av bremsekalipperen når jeg skiftet hjullageret, så der var det godt å få hjelp av naboen.

 

Har bannet mye underveis, men har også lært en god del - og nå som det er overstått kan jeg bekrefte at det er halve moroa.

 

Ble så happy at jeg kjøpte nye piggdekk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det greit å kjøpe hjullager på Mekonomen?

Sliter med å få EWS i tale.

Er det noe mer enn hjullager som bør kjøpes inn?

Skal bytte på en MY88 Defender 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...