Gå til innhold

Ulyd i TD5`en


Lene&MartinD3

Anbefalte innlegg

Godag godtfolk.

 

Vil gjerne høre litt meninger fra dere siden jeg la veldig merke til denne lyden idag.

Var på langtur til Trøkkstad og tilbake idag.

 

Har ikke tenkt så mye over denne ulyden tidligere siden den ikke har vært så markant på korte turer i området.

Til å begynne med tenkte jeg det kunne være viftereimen, men synes det er mer metallisk lyd en det.

Det er et skrik på samme måte som følger turtallet. Det går også over ganske fort når drar på litt.

 

Lyden kan framprovoseres. La merke til dette når jeg kjørte mellom Kongsberg og Hokksund. Det begynner med en plystre-lyd når jeg har kjørt lenge i slakk nedoverbakke. Gasser jeg på litt da kommer denne hvinende skrikelyden og forsvinner etterhvert.

Nedover i Oslofjortunnelen begynte plystringen igjen. Når det begynte å rette seg ut og oppover igjen kom skrikelyden med turtallet på ny. For så å gå over igjen.

Lyden kommer ikke så lenge jeg ikke bremser på motoren over tid.

 

Lyden kommer ellers når jeg starter motoren og gasser hardt på, men forsvinner like fort. På samme måte som med gåen viftereim.

Det bare det at jeg mistenker ikke reimen.

Kan legge til at jeg synes motoren kan gå litt ujevnt eller jager litt når jeg bremser på motoren i nedoverbakke over 2000 rpm.Hvis dette har noe å si.

 

 

Hva kan dette være?

 

Bilen er en 2002 Discovery td5 automat . Gått 268 000 nå

 

 

/martin

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk av fremre mellomaksling og kjenn om den beveger seg fint i dobbeltleddet. Når senterlageret er tørt blir det lyd slik du beskriver. Har du vibrasjon gjør du dette før du kjører en eneste meter til. Kanskje er det håp for at du kan overhale den. Kjører du videre kan den gå i to og smadret girkasse blir følgeskade. Akslingen MÅ skrues av for at senterlageret i dobbeltleddet kan frikjennes.

 

kanskje er det noe annet som lager lyden, men dette er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For morro skyld gikk jeg nettopp ut. Siden motor har stått en time nå. startet motoren i park og puttet gassen i bånn. Da kom den skrikinga(hvininga). Kan jeg utelukke fremre mellom aksel da? Jeg skal for sikkerhets skyld ta den av snart og smøre den godt siden du nevnte den. Men tenker kanskje at det er motor relatert. Er det noe som ikke får den smøringen den skal ha når motor går på lavt turtall?

 


Da skal jeg se på de også, Vidar :)

Endret av Lene&MartinD3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa byttet jeg i høst. Så regner med den varer lengre enn det. Jeg skal levere bilen på flushing av girkasse med filterbytte. Så kan be de gå over alle vifte hjulene. Har ikke viftenøkkel akkurat nå, men det står på ønskeliste :)

 

Er det de skruene som holder eksos manifold på motorblokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinneboltene bak på eksosmanifolden var røket av på min, hadde akkurat samme lyder som på deres.

Jeg skiftet vifterem og strammerulle, uten noen forbedring, før jeg fant ut hvor lyden kom fra.

 

 

Han her har laget en liste over hva som trengs av deler.

http://alex.threlfall.me.uk/?p=19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten innsugs manifold lage samme lyd.

Pakning og bolter er forresten byttet på den tidligere.

Regner med det er snakk om å dra inn falsk luft her da. Siden den "plystrer" lang nedoverbakke.

Og må jeg av med turbo? Eller kan den bli med?

Sitter jo så inn i *piiiip*

Endret av Lene&MartinD3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det for 3. gang på min. 2 av dem med effektboks. Vet jo hva det er, så har kjørt med det nå i halvannet år. Merker ingenting annet enn litt lyd nå og da. Bare tøft. B)

 

De to andre gangene har det forverret seg underveis, denne gangen helt stabilt. Har kontramuttere på alle pinnebolter, siden årsak én gang tidligere har vært muttere som hadde skrudd seg av. Deretter vred den seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å skru av ting på denne siden. Innsugsmanifold synes jeg gikk greit. Men det er jo så mye mer rust og varme på eksos manifold. Prøvde å løsne på turbo en gang jeg skulle bytte vannpumpe, men fikk bare løsnet på 2 skruer. Og varme skjoldet ga jeg opp på når jeg skulle løsne på den nedre skruen inne i skjoldet. ble til litt bøying for å komme til. Gikk fint. Men tenkte den gang at det her blir litt mer utfordrende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er erfaring er at bolter og muttere som har sittet i varme løsner letter med et lite knakk enn å seigdra med kraft,

Smører du med kobberfett når du setter sammen igjen blir det lettere neste gang. <_<

 

Australierne selger nye manifolder i rustfritt til TD5. Dette firmaet sender til Europa. Sikkert til Norge også hvis man spør.

I underkant av 3000,- NOK er langt under halvparten av Allisport sin.

Ser jo fjong ut :) Får håpe passformen er like fjong også.

 

$_57.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...