Lene&MartinD3 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Godag godtfolk. Vil gjerne høre litt meninger fra dere siden jeg la veldig merke til denne lyden idag. Var på langtur til Trøkkstad og tilbake idag. Har ikke tenkt så mye over denne ulyden tidligere siden den ikke har vært så markant på korte turer i området. Til å begynne med tenkte jeg det kunne være viftereimen, men synes det er mer metallisk lyd en det. Det er et skrik på samme måte som følger turtallet. Det går også over ganske fort når drar på litt. Lyden kan framprovoseres. La merke til dette når jeg kjørte mellom Kongsberg og Hokksund. Det begynner med en plystre-lyd når jeg har kjørt lenge i slakk nedoverbakke. Gasser jeg på litt da kommer denne hvinende skrikelyden og forsvinner etterhvert. Nedover i Oslofjortunnelen begynte plystringen igjen. Når det begynte å rette seg ut og oppover igjen kom skrikelyden med turtallet på ny. For så å gå over igjen. Lyden kommer ikke så lenge jeg ikke bremser på motoren over tid. Lyden kommer ellers når jeg starter motoren og gasser hardt på, men forsvinner like fort. På samme måte som med gåen viftereim. Det bare det at jeg mistenker ikke reimen. Kan legge til at jeg synes motoren kan gå litt ujevnt eller jager litt når jeg bremser på motoren i nedoverbakke over 2000 rpm.Hvis dette har noe å si. Hva kan dette være? Bilen er en 2002 Discovery td5 automat . Gått 268 000 nå /martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Har du lyd bare når du kjører, eller er lyden der når motoren går og bilen ikke beveger seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Bare når jeg kjører. Om bilen ar gått en stund på tomgang og gasser hardt på kan den begynne med slik skriking. Lyden minner veldig om når reimen begynner å bli tørr. Men som sagt synes jeg lyden er mer metallisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Plukk av fremre mellomaksling og kjenn om den beveger seg fint i dobbeltleddet. Når senterlageret er tørt blir det lyd slik du beskriver. Har du vibrasjon gjør du dette før du kjører en eneste meter til. Kanskje er det håp for at du kan overhale den. Kjører du videre kan den gå i to og smadret girkasse blir følgeskade. Akslingen MÅ skrues av for at senterlageret i dobbeltleddet kan frikjennes. kanskje er det noe annet som lager lyden, men dette er verdt å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hør på Rolf. Ellers, lagrene i ett eller flere av løpehjulene til viftereima? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 (endret) For morro skyld gikk jeg nettopp ut. Siden motor har stått en time nå. startet motoren i park og puttet gassen i bånn. Da kom den skrikinga(hvininga). Kan jeg utelukke fremre mellom aksel da? Jeg skal for sikkerhets skyld ta den av snart og smøre den godt siden du nevnte den. Men tenker kanskje at det er motor relatert. Er det noe som ikke får den smøringen den skal ha når motor går på lavt turtall? Da skal jeg se på de også, Vidar Endret 10. august 2014 av Lene&MartinD3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Vannpumpa kan lage lyd når lageret er gåent. Utelukk heller ikke eksosmanifoil. Løpehjul og strammehjul på viftereima kan også lage lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vik Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Sjekk at alle bolter på eksosmanifoil er ok, spessielt de 2 nærmest torpedovegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Vannpumpa byttet jeg i høst. Så regner med den varer lengre enn det. Jeg skal levere bilen på flushing av girkasse med filterbytte. Så kan be de gå over alle vifte hjulene. Har ikke viftenøkkel akkurat nå, men det står på ønskeliste Er det de skruene som holder eksos manifold på motorblokka? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Ja, pinnebolter med muttere. Sjekk alle, for jeg har hatt glippe både forrest og bakerst. Lytt også på løpehjul/lager på AC-pumpe. Den ligger øverst på venstre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Pinneboltene bak på eksosmanifolden var røket av på min, hadde akkurat samme lyder som på deres. Jeg skiftet vifterem og strammerulle, uten noen forbedring, før jeg fant ut hvor lyden kom fra. Han her har laget en liste over hva som trengs av deler. http://alex.threlfall.me.uk/?p=19 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbj0rn Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Temlig sikker på eksosmanifold her ja. Har det samme på min IGJEN. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Er sveiste manifolder som Allisport bedre? Jeg boret masse hull i støpeskjegget mellom rørene på min for å eliminere spenninger. Har ikke hatt problemet, men jeg har jo Defender og de er vel ikke så utsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Kan forresten innsugs manifold lage samme lyd. Pakning og bolter er forresten byttet på den tidligere. Regner med det er snakk om å dra inn falsk luft her da. Siden den "plystrer" lang nedoverbakke. Og må jeg av med turbo? Eller kan den bli med? Sitter jo så inn i *piiiip* Endret 12. august 2014 av Lene&MartinD3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Justerte du opp maskinen din litt på Forumtreffet, eller var det kun Stian? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 Ja. Gjorde det. :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 Kan det ha noen sammenheng? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Det kan bli høyere eksomtempratur Høyere temp, mer spenninger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 Da kan man vel kanskje forvente litt hyppigere bytte på pakninger. Vel vel. Kjøper snart deler en gang i mnd. Fortsetter det slik har jeg snart overhalt hele bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg har det for 3. gang på min. 2 av dem med effektboks. Vet jo hva det er, så har kjørt med det nå i halvannet år. Merker ingenting annet enn litt lyd nå og da. Bare tøft. De to andre gangene har det forverret seg underveis, denne gangen helt stabilt. Har kontramuttere på alle pinnebolter, siden årsak én gang tidligere har vært muttere som hadde skrudd seg av. Deretter vred den seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 Hvordan er det å skru av ting på denne siden. Innsugsmanifold synes jeg gikk greit. Men det er jo så mye mer rust og varme på eksos manifold. Prøvde å løsne på turbo en gang jeg skulle bytte vannpumpe, men fikk bare løsnet på 2 skruer. Og varme skjoldet ga jeg opp på når jeg skulle løsne på den nedre skruen inne i skjoldet. ble til litt bøying for å komme til. Gikk fint. Men tenkte den gang at det her blir litt mer utfordrende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Vet ikke, har aldri giddet selv. En av de få tingene jeg gladelig har betalt for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Min er erfaring er at bolter og muttere som har sittet i varme løsner letter med et lite knakk enn å seigdra med kraft, Smører du med kobberfett når du setter sammen igjen blir det lettere neste gang. Australierne selger nye manifolder i rustfritt til TD5. Dette firmaet sender til Europa. Sikkert til Norge også hvis man spør. I underkant av 3000,- NOK er langt under halvparten av Allisport sin. Ser jo fjong ut Får håpe passformen er like fjong også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Vil ikke rustfritt bevege seg mer enn støpegods? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Kanskje det. Det brukes jo mye rustfritt for manifolder? Vi må få metallurgene på banen, Rolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.