Gå til innhold

110 og 130 Defendere


kjartanb

Anbefalte innlegg

Nu er det på tide at samle trådene i et prosjekt. Dette vil sandsynligvis bli et langvarigt prosjekt med sjældne planlagte aktiviteter og sikkert nogle uplanlagte men akutte reparasjonsaksjoner.

Våres 2006 130 har nu været i aksjon hos oss de siste 4 årene og har faktisk vært rett pålitelig ( i land rover målestok ) de siste 80.000 km, med en del kjørerturer i Norge og til Sverige og Danmark.

Forskjellige ting har dog måtte repareres Se bla.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=68303&hl=

(Bla. Hjulllager, hd klutsj med mere).

På et tidspunkt tenkte jeg på at sælge og trappe ned til 110.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=71608&hl=

 

Det ble løst med at kjøpe en 2003 110 i tillegg til 130 en. Vi manglede en bil til.

110ern er nu kjørt over 343000km så de bli spennende at se hvor godt den holder. Den har ikke helt samme ytelse som 130 Defenderen men bruker kun 8,3-8,5 liter/100km i forhold til 130 bilens 10-11 liter. Så noget liv er det nok tilbake i 110erns td5.

 

130 har standard HD spiralfjedre og var lidt for hård og bastant. De ble løst med Koni heavy track støddempere. Dem ble jeg så glad for at jeg nu har et sett Koni liggende til 110ern samt nye standard spiralfjedre. 10ern er noget av en vælteper som den står nu på slidte orginal fjedre samt utslidte orginal støddempere. Styring var rett upræsis, dette ble forbedret en del med grovjustering av toe-in (med målbånd) :)

 

Kortsigtige planer går ut på gode dekk til både 10 og 30.

Montere Konier og evt nye spiralfjedre på 10

Foringer, i første omgang Britparts billige gule. Idet når jeg har fått presset ut orginalerne, bliver de nemmere at oppgradere til superpro eller lignende ... Hvis vel at mærke de gule ikke klarer mosten.

Nye kuler til a-arm ligger på lager og bør byttes på både 10 og 30.

Nye planer utvikles over høsten.

 

I forbindelse med nye dekk, har jeg tenkt meg Cooper Discoverer AT3 i 235/85x16 eller 265/75x16 til 10 og gode muddere i 285/75x16 til 30.

Hvor får jeg best pris på Cooper AT3 samt montering og for eks Cooper STT, BFG Km2 eller Toyo MT i 285/75x16 med montering og full seiping (i Bergensregionen vel at merke )? Eller er det Paddocs og Dekkonline.com som ruler mht 4x4 dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en kjekk tråd dette Kjartan :) i tillegg regner jeg med å fysisk se utviklingen på begge disse bilene :)

Lykke til

Takk :) Ingen tvil at du se utviklingen Terje. Vil dog kreve lidt tålmodighet :) Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dekk til 130 bestilt. Ble Cooper Discoverer ST/Maxx i 285/75 R16 - Når de bliver levert monteres de på svarte 8x16 modular som jeg kjøpte brukt av lafterolf i siste uke.

Valgte dekk som ligger mellom AT og MT. Kjører alt for meget på asfalt :(

Prøver at finne tid i kommende uke til at montere nye std. spiralfjedre og Koni på 110.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...