Gå til innhold

dør i motbakke


olehenrikfjeld

Anbefalte innlegg

En liten utfordring i en ellers fredelig og hyggelig ferietur. Kanskje noen kan hjelpe meg til å få en bedre ferie? Her er situasjonen. Jeg har 2.25 bensinmotor med ny toppakning (ref tidl tråd). Motoren går fint. Hvis jeg stopper en stund og starter igjen mister jeg alltid kraft i første motbakke. Motoren går greit på tomgang men orker ingenting. Etter en stund går det greit igjen og alt er normalt. Dette skjer selvsagt bare der det er sterkt trafikkerte motbakker uten mulighet til å slippe noen forbi ☺... dess lengre jeg kjører mellom stoppene dess mindre sannsynlighet for at det skjer. min teori er luft i bensintilførselen. Andre forslag?

 

Ellers er det kjempegøy å ta med ungene på mini-safari med telt og gammel land rover. Må prøves!20140729_220910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på et problem jeg har hatt. Stå og se på drammeglasset et par minutter mens motoren går på tomgang. Kommer det av og til bobler er det luft i bensintilførsel. Det hadde jeg og det var tankvelgeren som var synderen ( pakningen inni denne + stramming av mutteren på baksiden).

 

Stilig bil forresten !

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal prøve litt så fort regnet gir sec. Bensinpumpa er helt ny, men det kan jo være jeg ikke har fått strammet rørene ordentlig til. Hvorfor blir det bensindamp i flottørkammeret? Er det fordi det er for mye luft der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal prøve litt så fort regnet gir sec. Bensinpumpa er helt ny, men det kan jo være jeg ikke har fått strammet rørene ordentlig til. Hvorfor blir det bensindamp i flottørkammeret? Er det fordi det er for mye luft der?

 

 

Moderne bensin er mer flyktig, enn i gamle dager. Bensinen fordamper ved lavere temperatur enn før; hvis bensinen fordamper (går vekk fra kompakt væskeform) før den når frem til bensinpumpa så klarer ikke bensinpumpa å pumpe dampen.

 

Løsningen kan være å fukte ei fille eller mose eller finne andre kalde/våte ting fra naturen -- eller man kan blande inn litt parafin i bensina.

 

Jeg opplevde problemet første gang under Sjøormløpet med en 1954 Land-Rover -- og jeg var ikke den eneste. Mange veteranbiler fikk problemer den varme sommerdagen.

 

Den bensina vi kjøper i dag er ikke hva den engang var.

 

...men det kan jo være andre årsaker til problemene du nevner, men i og med sommervarmen vi opplever vil jeg mistenke bensina framfor bilen.

 

Mvh

Halvor Syvertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...