Gå til innhold

Gearkassekarakteristikk på D3


ovik

Anbefalte innlegg

Nå er jeg vel hjemme etter å ha kjørt nærmere 600 mil på motorvei med tung campingvogn - ca 2000 kg.

Erfaringene er svært postitive. Motoren har nok krefter selv i tunge bakker, gearkassen arbeider mykt og fint.

 

Når man sitter og kjører i timevis på flat vei, får man tid til å observere, lytte etter lyder fra bilens forskjellige komponenter og spekulere, og jeg spekulerte på automatkassens oppførsel.

 

 

I hastigheter mellom 80 - 90 km/t ligger den i 5 gear, ca 1800 RPM. Motoren har moment til å dra i 6 gear og ca 1500 RPM, men vil ikke skifte før hastigheten er 90+.

Slik jeg opplever det, ville et skift til 6 gear ved ca 80 km/t være OK, og det vil gi enda lavere støynivå og noe lavere forbruk.

 

Hvordan styres gearskiftene? Er det faste turtall/pådrag eller er det noe mer komplisert logikk? Kan eventuelt logikken justeres?

 

 

(På slike turer hører man forresten lyder man ikke merker til daglig, med henger er farten moderat og man stresser ikke med forbikjøringer og slikt, så man legger merke til motorlyder, dekklyder, lyder fra transmisjon, og forskjellige lyder fra vind. GG AT dekkene "synger" f.eks en del, men det høres stort sett bare mellom 70 og 85 km/t. Over det overdøver vindstøyen dekkene, og under det - og med lite pådrag er det gearkassen/converteren som "synger".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gearkassen er jo adaptiv, dvs at den til en viss grad tilpasser seg kjøremønsteret til sjåføren. Min skal inn til flushing og skufte av bunnpanne/filtet, og da blir adapsjonen slettet slik at denne må kjøres inn på nytt. Dette anbefales dog kun ved større servicer/reparasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette anbefales dog kun ved større servicer/reparasjoner.

 

Hvorfor det?

Man kan jo med manuell operasjon som er beskrevet her litt ned på siden: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=65683&&page=3

nullstille den adaptive "læringen".

I den beskrivelsen står det også at man skal "kjøre inn" kassa etter at den er nullstil. Usikker på hvor nøye de som flusher kasser er på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meget bra at den ikke girer opp for tidlig når den har belastning. Tyder på at alt er i skjønneste orden. Lavt turtall,og kun kjøre på dreiemomentet er ikke bra for verken gearkasse,eller motor.

Endret av disco3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor det?

Man kan jo med manuell operasjon som er beskrevet her litt ned på siden: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=65683&&page=3

nullstille den adaptive "læringen".

I den beskrivelsen står det også at man skal "kjøre inn" kassa etter at den er nullstil. Usikker på hvor nøye de som flusher kasser er på dette.

Man har mulighet for å slette denne adapsjonen med Iidtool, og der står det at man ikke bør gjøre dette hvis kassen fungerer fint. :)

Ved belastning er det vel bra at kassen går i lock-up på et git og ikke ligger å slurer på converter. :) har jeg hørt i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2006 D3 oppfører seg på samme måte. Har bare kjørt 250 mil so lenge, Norge rund med en 600 kg fleetwood pop up Camper. Delvis skifter jeg manuelt til 6 gear, menn det trengs bare en biteliten oppoverbakke også skifter girkasse ned til 5. På kystriksveien har jeg målt høyeste forbruk jeg har sett på 1.5l/mil.

Mine Cooper LTZ synger en deilig sang som ikke forstyrrer i det hele.

 

Jeg opplever en del ukjente lyder og. Når bilen og været er varm virker det delvis at viftereim klager litt. Det merkes spesiell når man manøvrere med lav hastighet.

 

Ellers må jeg si at D3 er en fantastisk trekkevogn! En kort uke var vi 7 stykk på turen, fem sov i hengeren og to i taktelt.

Arcticfleetwood.traveloca.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...