Gå til innhold

Erfaringer med 4land


Ramius

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

For et par mnd siden tok jeg kontakt med Tomek i 4Land i Polen for å høre på pris for skifte av kasse og converter og hvordan vi kunne gjøre det med eventuell henting her i Norge.

 

Tomek svarte raskt på mail og hadde hyggelige priser. Det skulle komme på 12.000,- for skifte av girkasse, converter og diverse filtre. I tillegg til dette skulle de ha mellom 7-9.000,- kroner for å hente bilen her i Norge. Betaling kunne skje enten ved overføring eller cash i hånda på han som leverer bilen når den er ferdig.

 

Vi avtalte så hva som skulle gjøres og avtalte hentested og tidspunkt. Det ble avtalt at bilen skulle hentes av en kar som heter Robert kl 10:00 på Rygge Flyplass onsdag 16.07.

2 dager før (altså mandag 14.07) får jeg en tekstmelding fra Tomek med forespørsel om alt er som det skal og om avtalen fortsatt gjelder. Jeg bekrefter at det er det.

 

Onsdagen kommer og jeg drar til Rygge for å levere bilen. Jeg er der ca 09:50. Kl 09:58 får jeg en telefon fra et polsk telefonnummer. Det er Robert som ringer og sier han står ved utgangen på flyplassen og lurer på hvor jeg er. Jeg forteller at jeg står i parkeringen og spør om han kan komme dit. Det gjør han.

Der møter jeg vennligheten selv. Jeg prater litt med Robert om bilen og hva som skal gjøres, og han forteller at det sannsynligvis er han som skal jobbe på akkurat min bil. Han forteller meg også hvordan han kommer seg til Polen. Han skal til Karlskrona for å ta StenaLine over til Gdynia. Han får nøkkel og kjører avgårde.

Akkurat da må jeg innrømme at jeg er litt usikker på om jeg noengang får se bilen min igjen...

 

Ca kl 17:45 samme dag (altså onsdag) får jeg en tekstmelding fra Robert hvor han forteller meg at han nå står på kaia i Karlskrona og venter på ferja til Polen og at turen har gått fint. Det letter på følelsen om at jeg ikke får se bilen igjen. Jeg svarer Robert og takker for SMS.

 

Da jeg våkner morgenen etter og sjekker tlf min, så ser jeg at jeg har fått en sms fra Tomek hvor han forteller meg at nå står bilen på deres verksted i Gdansk.

 

Så langt har mine erfaringer med 4Land vært fantastiske og jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

Tanker: Min fru lurte på om jeg var spik spenna gal som ikke hadde fått noen form for kontrakt når jeg overleverte bilen til en vilt fremmed mann. Og da sa jeg som så... hadde 4Land virkelig ønsket å lure meg, stjele bilen min så kunne de vel uten problemer ha fabrikkert både falske nettsider, kontrakter og you name it for å virke som troverdige og lure lettlurte nordmenn. Så jeg gikk for magefølelsen og erfaringer fra brukere på dette forumet som har skrytt 4Land opp i skyene.

Jeg håper bare ikke disse brukerne er en del av nettverket og er en del av en stor svindelring... :unsure:

Uansett så har jeg tyveriforsikring på bilen, og fast tro på at magen min har rett og at dette viser seg å være noe av det lureste jeg har gjort. :)B):D

 

Oppdateringer kommer etterhvert som jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tenke negativt med 4Land i Polen. Jeg hadde gjort det samme som deg uten noen negative tanker rundt dette. Mange av brukerne her på forumet har kun positive erfaringer med disse. Har ikke hørt om noen negative i det hele tatt så du har all grunn til å sove godt. De er kjent for gode priser og en utrolig god service som igjen gjør at mange medlemmer her bruker de.Den dagen motor eller girkasse streiker her er det rett ned til Polen.

 

 

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av Tomek og 4Land er svært positivt. Jeg hadde brukt dem selv i vinter da jeg hadde trøbbel med en girkasse som lakk og litt diverse andre småting, men det ble bare et par tusen dyrere å ta det hos Sandberg Auto i Sandvika når jeg fakturerte inn transportkostnaden. Sparte også en uke ift. polen, så dermed landet jeg på Sandberg. Jørgen gjør veldig bra jobb og er serviceinnstillingen selv. Men jeg hadde ellers uten tvil benyttet meg av 4Land. Utrlig serviceinnstilling på spørsmål og oppfølgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i kontakt med 4Land om autokasse på min 2005 L322 TD6. Sendte dem en mail til 4Land med alle “relevante” detaljer og fikk svar med engang fra Tomek . Prisen var overkommelig, men som Marius skriver, totalt så ble det ikke så veldig mye billigere eller dyrere en å gjøre jobben her i Norge. Kontaktet Håvard (landrovers.no) på prestbakke om pris på bytte av kasse. Total prisen var omtrent den samme som hos 4Land (inkl: tid reise osv) og fordelen var tid og nærhet til Oslo samt pris. Greit nok fikk jeg flushet kassa hos Techno Classic (dekket av forhandler) og kassa har overlevd Norge Sverige ferie uten problemer. Når den tiden kommer (lever ikke i troa at kassa lever evig) kommer jeg til å få jobben gjort i Norge eller Sverige.

 

Hadde jeg bod i sør Sverige hadde jeg nok brukt 4Land. Men siden jeg bor i Norge blir det for langt og for mye logistikk til Polen.

Endret av LandRoverE6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tolk min bekymring som negative tanker om 4land. Det er mer en generell greie om at det er skummelt å levere fra seg bilen sånn.

Jeg hadde også noen andre små ting som jeg ville ha gjort, så da ble de billigst.

Mva.. Nei prisene er nok ikke med moms. Men i fare for å snakke til en grensevakt, hvor mange toller inn jobb utført på bil i utlandet?

 

Og ang logistikken, så syns jeg ikke den er noe problem overhodet da de henter og leverer 45 min unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det rent moralske aspektet risikerer man anmeldelse. Liten tvil om hva som har foregått dersom polsk mekaniker med norsk bil blir stoppet i rutinekontroll over grensa og moms ikke er betalt.

Hvem blir skadelidende ved eventuell kaskoskade e.l. på turen?

 

Ikke meningen å være negativ, men når først temaet er oppe og pris, risiko o.l. diskuteres...

Tviler på ingen måte på at 4land er dyktige og serviceinnstilte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er da ikke så vanskelig. Er jo bare å gange prisen med 1,25 det på deler og arbeid. Ikke på reise og transport.

 

Og det er jo ingen problem å momse selv om 4land reparerer i Polen.

 

Men det var absolutt ikke meningen at dette skulle være noen diskusjon om moms og etikk. Så vennligst la det ligge.

 

Jeg ville bare lage en step by step brukererfaring med 4land. En positiv sådan!

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal la det ligge, men det er ganske vesentlig å informere om for andre som vurderer det samme! Og rett skal være rett:

 

 

 

Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen, må du betale merverdiavgift på 25 prosent på hele reparasjonens kostnad samt eventuelle fraktkostnader.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen som 4land opererer med er inkl. 23% polsk mva. Denne får en igjen hvis en momser jobb og deler inn i norge. Da blir differansen 2% som en må legge på prisene...

Setter du bilen på norsk verksted og det blir skader på den ved f.eks innbrudd så er det din egen kasko forsikring som gjelder. Men her pleier ofte norske firmaer og ta dette på sin goodwill kappe. Men i utgangspunktet så trenger de ikke dekke slike skader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti på utført arbeid er kanskje bedre ivaretatt ved norsk lov. Skulle noe skje vil man få fraktutgifter til Polen, som naturlig må dekkes av bileier. Nå har det jo vist seg at verksteder her på berget ofte er veldig vrange når det gjelder garantiarbeid, men man har et rettsystem man kjenner som man kan bruke.

 

Det polske firmaet er kjent for godt arbeid og god servise. Skulle jeg brukt firmaet tror jeg likevel at jeg selv ville kjørt igjennom tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tyveriforsikring? Tror du får litt forklaringsproblem når du gir bort bilen frivillig til en fremmed mann fra Polen...

Tyveri kan skje hvor som helst. En menn av meg fikk stjålet bilen sin da den sto på verksted i Norge. Forsikringsoppgjøret gikk greit det, bortsett fra diskusjonen med forsikringsselskapet om verdien på bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmmm, hva ble resultatet av denne turen da Ramius?

Oi...sorry Brage. Har skjedd litt mye på hjemmefronten i det siste så denne har gått i glemmeboka.

 

4Land gjorde akkurat som de sa de skulle, og prisen var akkurat det de sa den skulle bli. De oppdaget noen andre feil på bilen samtidig og dette ble også tatt for en bra pris.

Jeg er kjempefornøyd med jobben de har gjort, servicen i alle ledd, alt fra mail korrespondanse til telefoner og han som hentet og leverte bilen. Tipp topp alt sammen.

Og i tillegg hadde de renset bilen innvendig som alle andre som har hatt bilen sin der nede har fortalt om.

 

Så 4Land kan absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...