Gå til innhold

D3 div reparasjoner - oversettelse fra svensk


killi3000

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen på service i Sverige i mai og fikk en lang liste over ting som måtte fikses. Ettersom det ble ganske dyrt valgte jeg bare å reparere det nøvendigste og heller ta resten senere. Nå de siste dagene har jeg gått med tanker om å kanskje gjøre jobben selv. Jeg har bestilt Haynes' manual for Disco 3, og ser det ligger en del vidoer av diverse reparasjoner / vedlikehold etc. på nettet. I mellomtiden lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å oversette den svenske listen til norsk og engelsk? Tingene de mener jeg bør fikse er følgende:

 

Bytte "k-hämmarbussningar" fram

Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre

"Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre

"Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre

"Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten

Bytte "rattaxelknut"

 

Noen som vet om dette er kurant å gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen på service i Sverige i mai og fikk en lang liste over ting som måtte fikses. Ettersom det ble ganske dyrt valgte jeg bare å reparere det nøvendigste og heller ta resten senere. Nå de siste dagene har jeg gått med tanker om å kanskje gjøre jobben selv. Jeg har bestilt Haynes' manual for Disco 3, og ser det ligger en del vidoer av diverse reparasjoner / vedlikehold etc. på nettet. I mellomtiden lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å oversette den svenske listen til norsk og engelsk? Tingene de mener jeg bør fikse er følgende:

 

Bytte "k-hämmarbussningar" fram

Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre

"Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre

"Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre

"Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten

Bytte "rattaxelknut"

 

Noen som vet om dette er kurant å gjøre selv?

 

 

Bytte "k-hämmarbussningar" fram

- (forkortelse for krängningshämmare), og da snakker vi om stabstag foringer fremme fant jeg ut med med å bruke mekonomen.se som oppslagsverk. LR015339 x 2

 

Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre

- bakre foring på nedre bærearm foran. Begge sider. Disse ville jeg tatt med en klype salt om du ikke var på ett LR verksted som kan sine saker,for disse skal det være en viss slakk i da de er fylt med olje. Det er uansett LR051586 x 2, men du må ha en bra presse for å gjøre dette. Men siden du allikevel må bytte nedre opphengskule begge sider (linjen under) ville jeg bare bytta hele nedre arm. Om ting er veldig rustent bør man bare bytte bolter i samme slengen. For å finne rett del må jeg helst ha VIN nr på bilen.

 

"Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre

- se over + For å finne rett del må jeg helst ha VIN nr på bilen.

 

"Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre

- Dette vil jeg anta at er opphengskulene oppe + nede på knoken bak. Begge sider. Oppe RHF500100 x 2. Nede LR032644 x 2 + låsering RYV000010 x 2.

 

"Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten

- det er 2 bremserør her som kommer fra midten av bilen og går i retning til hvert hjul.Men de går også fremover, hvor lengste rør med forpakning er 210cm langt. Det er helt umulig å vite hva de snakker om her uten at de peker på røret, da det er ett rør til og 2 slanger på hvert hjul bak. Men om man følger det de sier og det er røret fra midten og ut, som også går fremover må jeg ha VIN nr for å finne korrekt del. Spørsmålet er jo også om en bremse spesialist kan kappe og skjøte den delen som evt er dårlig på røret. Og hvordan ser røret ut siden de sier du bør/må bytte det?

 

Bytte "rattaxelknut"

- her vil jeg av erfaring gjette at det er universalleddet på nedre styrestag. Det har en uvane med å tørke ut og gjøre bilen tung på rattet. QMN500250

 

Jeg synes nå ikke D3 er en vanskelig bil å skru på. Enkelte ting kan ta noe tid, men jeg har til nå aldri stått fast på noe. Med Haynes boka og verkstedsmanualen får man gjort det meste selv. Da jeg også har diagnose verktøy har jeg til nå klart å kutta verkstedsbesøka kun ned til PKK og hjulstillingskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del verktøy, men ser for meg å kjøpe litt ekstra. Man får vel gjort en del med gode fastnøkler og pipenøkler? Verksted har jeg ikke tilgang på, men har en garasje jeg muligens kan bruke.

 

Ja, da høres det ut som bremsejobben blr settes bort til noen andre...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med VIN (chassisnr) var det greit å finne delene.

 

Nedre bærearm høyre foran: LR028245

Nedre bærearm venstre foran: LR028249

 

Bremserør, langs bilen og ut til høyre bak: SGB500044

Bremserør, langs bilen og ut til venstre bak: SGB500034

 

Nedre bærekule foran: RBK500280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...