killi3000 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg hadde bilen på service i Sverige i mai og fikk en lang liste over ting som måtte fikses. Ettersom det ble ganske dyrt valgte jeg bare å reparere det nøvendigste og heller ta resten senere. Nå de siste dagene har jeg gått med tanker om å kanskje gjøre jobben selv. Jeg har bestilt Haynes' manual for Disco 3, og ser det ligger en del vidoer av diverse reparasjoner / vedlikehold etc. på nettet. I mellomtiden lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å oversette den svenske listen til norsk og engelsk? Tingene de mener jeg bør fikse er følgende: Bytte "k-hämmarbussningar" fram Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre "Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre "Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre "Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten Bytte "rattaxelknut" Noen som vet om dette er kurant å gjøre selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg hadde bilen på service i Sverige i mai og fikk en lang liste over ting som måtte fikses. Ettersom det ble ganske dyrt valgte jeg bare å reparere det nøvendigste og heller ta resten senere. Nå de siste dagene har jeg gått med tanker om å kanskje gjøre jobben selv. Jeg har bestilt Haynes' manual for Disco 3, og ser det ligger en del vidoer av diverse reparasjoner / vedlikehold etc. på nettet. I mellomtiden lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å oversette den svenske listen til norsk og engelsk? Tingene de mener jeg bør fikse er følgende: Bytte "k-hämmarbussningar" fram Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre "Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre "Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre "Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten Bytte "rattaxelknut" Noen som vet om dette er kurant å gjøre selv? Bytte "k-hämmarbussningar" fram - (forkortelse for krängningshämmare), og da snakker vi om stabstag foringer fremme fant jeg ut med med å bruke mekonomen.se som oppslagsverk. LR015339 x 2 Bytte "länkarmsbuss" fram nedre bakre, venstre + høyre - bakre foring på nedre bærearm foran. Begge sider. Disse ville jeg tatt med en klype salt om du ikke var på ett LR verksted som kan sine saker,for disse skal det være en viss slakk i da de er fylt med olje. Det er uansett LR051586 x 2, men du må ha en bra presse for å gjøre dette. Men siden du allikevel må bytte nedre opphengskule begge sider (linjen under) ville jeg bare bytta hele nedre arm. Om ting er veldig rustent bør man bare bytte bolter i samme slengen. For å finne rett del må jeg helst ha VIN nr på bilen. "Kulbultar" venstre foran + høyre foran nedre - se over + For å finne rett del må jeg helst ha VIN nr på bilen. "Uniballbuss" venstre bak + høyre bak øvre + nedre - Dette vil jeg anta at er opphengskulene oppe + nede på knoken bak. Begge sider. Oppe RHF500100 x 2. Nede LR032644 x 2 + låsering RYV000010 x 2. "Bromsør" venstre bak + høyre bak fra midten - det er 2 bremserør her som kommer fra midten av bilen og går i retning til hvert hjul.Men de går også fremover, hvor lengste rør med forpakning er 210cm langt. Det er helt umulig å vite hva de snakker om her uten at de peker på røret, da det er ett rør til og 2 slanger på hvert hjul bak. Men om man følger det de sier og det er røret fra midten og ut, som også går fremover må jeg ha VIN nr for å finne korrekt del. Spørsmålet er jo også om en bremse spesialist kan kappe og skjøte den delen som evt er dårlig på røret. Og hvordan ser røret ut siden de sier du bør/må bytte det? Bytte "rattaxelknut" - her vil jeg av erfaring gjette at det er universalleddet på nedre styrestag. Det har en uvane med å tørke ut og gjøre bilen tung på rattet. QMN500250 Jeg synes nå ikke D3 er en vanskelig bil å skru på. Enkelte ting kan ta noe tid, men jeg har til nå aldri stått fast på noe. Med Haynes boka og verkstedsmanualen får man gjort det meste selv. Da jeg også har diagnose verktøy har jeg til nå klart å kutta verkstedsbesøka kun ned til PKK og hjulstillingskontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
killi3000 Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Takker for veldig informativt svar. Understellsnummeret er SALLAAA146A350370. Er det det samme som VIN nummer. Blir spennende å se når jeg får Haynes boka, og om jeg tør å ta på meg jobbene selv:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Har du tilgang til verksted som du kan bruke eller annet egnet sted? Og har du tilgang på et godt utvalg av verktøy? I så fall vil det gjøre jobben en god del enklere:). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Bremsejobben er enklest å sette bort, uavhengig verksted tar ca 4000 for å bytte til nye kobbernikkelrør på begge sider bak, og flense/skjøte midt under bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
killi3000 Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg har en del verktøy, men ser for meg å kjøpe litt ekstra. Man får vel gjort en del med gode fastnøkler og pipenøkler? Verksted har jeg ikke tilgang på, men har en garasje jeg muligens kan bruke. Ja, da høres det ut som bremsejobben blr settes bort til noen andre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Med VIN (chassisnr) var det greit å finne delene. Nedre bærearm høyre foran: LR028245 Nedre bærearm venstre foran: LR028249 Bremserør, langs bilen og ut til høyre bak: SGB500044 Bremserør, langs bilen og ut til venstre bak: SGB500034 Nedre bærekule foran: RBK500280 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 De bremserørene er fortsatt i stål og fort en body off... Alternativ er å bøye til nytt, men jobben er å flense eksisterende rør midt på kanalen slik at du får skjøtet inn nytt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.