Gå til innhold

Vepsebol - hvordan bli kvitt


AreM

Anbefalte innlegg

Vi bor i et hundre år gammelt trehus, og har vel hele tiden (siden 2008) hatt veps på loftet/i taket.

Vi ble kvitt endel veps i fjor da vi fikk byttet tak, men nå er det ille igjen.

 

Det er en liten leilighet på loftet, og der kommer det inn veps hele tiden. Det er vanskelig å se hvor de kommer fra, men utenfor veggene til leiligheten er det krypeloft med direkte utgang (eller inngang om du vil) for hveps og andre små "flygedyr."

 

Er det noen som har tips til hvordan bli kvitt dem? Finnes det egnede kjemikalier? Eller enda bedre, naturmidler som de vil avsky? Må man gå fysisk til verks med både gift og verktøy? Noen gode tips der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sånn veps spray som du får på felleskjøpet, og lignende steder. Spray rett inn i bolet, da blir det litt liv ;) men så blir det stilt. Så har jeg skrapt bort hele bolet, det er noe griseri. til sist dekket området med slik spray ( for den er vist prevantiv også ).

Det fungerer.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayet ventil luka vepsen bruker inn og ut fra loftet her med ganske vanlig raid eller er det radar insektspray.

Det ble vesentlig mindre trafikk oppi der.

Gjentok prossesen en uke senere og nå ser det helt dødt ut.

 

Siden det ikke er fjerna noe vepsebol så kommer de vel tilbake, men intil videre er det nå stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe spray av en kompis som jeg behandlet loftet med 4 runder. Da ble jeg kvitt vepsene derfra.å Det jeg ikke visste var at jeg hadde enda et skjult loft over stua. Der fant jeg et vepsebol som var rundt 80 høyt og en 50-60 cm i diameter.Jeg oppdaget det tilfeldigvis når jeg monterte høytalere i stuetaket.

Jeg endte opp med og vente til vinteren og sagde hull i veggen så jeg kom inn og fikk tatt det da. Det var MYE greier inni der.

Nå er vi nesten kvitt alt av veps her mot full skytteltrafikk i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstid er lurt.På låven ble det endel bol etterat jeg fikk tettet for fugl.

Søppelsekk med ståltråd rundt kanten for åpningens skyld og brødkniv for å kappe løs bolet har funket bra til fjerning for meg.

Men å forebygge bol har jeg ikke prøvd.

 

Hvor får man kjøpt Permetrin og er den preventiv?

Har både veps og humle under utvendig bordkledning på huset.

De bolene kan jeg nok bare drømme om å få tak i.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre terrassen vår akkurat der.

Bespisning der er vanskelig for oss,dessverre.

Men ellers kan de og musene i både etasjeskiller og loft få være i fred inntil jeg oppdager de har tatt seg for mye til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg skulle prøvd vepsebol på soverommet med fruen. Da hadde jeg ikke blitt særlig gammel :)

 

Uten å være skråsikker, mener jeg at jeg kjøpte Permitrin på Felleskjøpet, ikke arrester meg om de ikke har.

Utrolig virkningsfullt. Vi var tungt plaga med veps i fjor. I år er det stille, kun 2 bol, stille nå.

Du trenger ikke pakke deg inn i plastikk eller beskytte deg. Spray på litt avstand, veps er allerede svimmel når den kommer ut av bolet og blir det fort når den ankommer. Ikke aggressivitet, bare død.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin funker bra.
Har også kjøpt noe tilsvarende som blir til skum, og det funger veldig bra der vhor du ikke kommer til bolet. Det blir også liggende igjen å danner en viss preventiv effekt. Hvis det er steder du vet de gjerne går inn, så gi stedet en liten sprut permetrin på forsommeren eller nåt du ser de aller første vepsene i luften.

 

Veps er også hyperalergiske mot hydrocarboner. Hvis du har jordveps i haven så sleng nedi en liten skvett bensin. Det holder med en liten kork.

 

Ellers er jeg enig med Lafterolf. Hvis de ikke er til plage, så la de være.
De gjør også nytte for seg i omgivelsene. Når de ikke er til plage altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble invadert av veps. Med hensyn til omfanget og manglende utstyr og kjemikalier ringte vi et skadedyrkontrollfirma på Sokna. Mannen ankom, kledde seg opp i vernedrakt og gikk til verks. Loft og luker, sprekker i kledning og annet ble gått over. Ble kvitt dyra og regna med en drøy pris, men det kom på mellom 1500 og 2000 kroner.
Siden ble taket fornyet, og vi fikk se hvor digert det egentlig var, -nesten en kvadratmeter mellom kledning og asfaltplatene. Verdt prisen å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiv terrassen i,fjord. Fikk jeg liksom et lite borgervern av veps som ville stoppe meg. Skjønte ikke helt hvor de kom fra men de var veldig sinte på meg når jeg banket og slo. Tok et par kvelder uten verktøy etter på. Utstyrt bare med tre øl hver kveld. Og fant til slutt ut hvor de kommer. Gikk så inn og gjorde klar støvsugeren til mor. Dagen der på tidlig på morgen teipet jeg støvsugermunstykke med slange og rør fast på vegen rett utenfor der de kom ut og inn. Start støvbeistet og lot den stå i tre timer med jevnlige tur bortom for dunke i veggen. Gjentok dagen derpå. Og vips var det ingen hjemme der lengre og jeg fikk riv resten alene. Og det kom heller ingen tilbake eller hjem seinere heller. Virka som det tomme bolet skremte de andre bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også et bol i taket på garasjen. Hørte det godt hvor de var melken bjelken og gipsen. Boret et lite hull ute som da da syntes var mye lettere å komme ut og inn enn den forje veien dems. Laget så et mindre hull innen i garasjen innafor der bolet var. Satte en slik strømrekkert for fluer "max smekker" over dems nye inn og utgang. Sprayet så noe illeluktende på boks i det lille hullet innafor og da ble det liv og alle ville ut. Har tett bjelkelag i taket så eneste vei bort fra gassen var rett i fella. Dette var da et temmelig svært og bråkete bol. De andre små å søte får være.

Endret av LR 80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps på hus syntes jeg det er best å ta når dem er litt slappe på kveldstid, bruker da slik radar eller hva det nå heter.

På jord veps funker 20liter bensin og en fyrstikk bra B) (hageslange i nærheten til etterslokking anbefales blush )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd. Sist jeg tok et vepsebol lånte jeg en sånn birøkterhabitt av en trivelig kar i Drøbak som jeg kjøpte en herlig urørt Land Rover 88" 1956 av. Men han er langt unna nå,...

 

Jeg skulle gjerne latt dem være der, men det er min datter som bor i leliligheten, og da må pappa trå til. :unsure:

Det blir felleskjøpet i morgen for å kjøpe Permitrin. Så blir det MC-klær og hjelm/hansker og lykt i nattens mulm og mørke.

Jeg blir forresten overrasket om det bare er ett bol der oppe. Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan det går. Skriver jeg ikke, har jeg vel feiga ut, hehe. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svær gjeng oppi møne jeg og... har kjøpt vepsefanger??? skal virke det og, men går litt forsiktig fram siden jeg er allergisk så det holder... :wacko:

 

I kommetarfeltet til linken qncr la ut øverst, står å lese at ved allergisk reaksjon kan man ta en teskje pulverkaffe under tungen. Det vil på et vis erstatte histamin (som er vanlig allergimedisin?) til man får legehjelp. Men det må være pulverkaffe MED koffein. Og det kan gjentas etter 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permitrin var det nok det het jeg brukte her og.

Når jeg bodde på Sinsen hadde jeg og veps i fleng som plaget oss. Der satte jeg en støvsugere ved inngangen og kjørte den noen kvelder og morgener.

De blir mørbanket og dør rimelig med en gang de kommer inn i støvsugeren.

Det gikk hundrevis av veps inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...