Gå til innhold

Hvilken girkasse har jeg?


axelros

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er helt fersk novise hva gjelder Defender. Har fått meg en 2004 modell Td5 110, og lurer på hvordan jeg finner ut hva slags girkasse jeg har?

 

(Jeg har fått inntrykk av at det er to forskjellige - avhengig av årsmodell...men mulig jeg er langt ute på jordet her..)

 

 


(altså, jeg vet at den er manuell.... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det min 99 mod 110 TD5 også Are?

 

Der er jeg enda mer sikker.

 

Jeg tror det er R380 på alle 300 Tdi og Td5, og at det ble sekstrinnskasse da Defender kom med Puma-motor i 2007.

 

R3800= sterk og god girkasse. Bare gire pent og ikke røske den i gir, så varer den "i alle evighet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en td5 110. 2005 modell, og har problemer med å få den i 2 gir av og til.. går greit når jeg har kjørt et stykke å den har gått seg varm.. er det feil olje da eller.. noe tips ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R380

 

(Tar jeg feil blir jeg vel korrigert lynfort :) )

 

Takker for svar!

 

Da har jeg en R380 kasse ja. Måtte også sjekke på ashcroft hjemmesiden, og det stemte.

 

Nå vet jeg i hvertfall at jeg leser om "riktig" girkasse....

Endret av axelros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en td5 110. 2005 modell, og har problemer med å få den i 2 gir av og til.. går greit når jeg har kjørt et stykke å den har gått seg varm.. er det feil olje da eller.. noe tips ??

 

Det kan være mye å hente på å bytte olje. Min hadde en tendens til skrapelyd ved giring fra 1. til 2. gir. Ikke store greiene, lite å bry seg om, men jeg kjøpte en "vidunderolje" til kassen hos OEC i Bergen, og problemet var vekk. Det har heller ikke kommet tilbake nå etter mange år.

 

Probemet, hvis jeg kan kalle det dét, er at OEC ikke fører den oljen lenger, og jeg husker ikke hva den heter. Men det var navnet på en mann (tror jeg),... som "Jack Daniels" (som smører noe helt annet ),.. Kanskje noen her inne har forslag til hva den heter? Jeg bytter gjerne til samme merke en gang til.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bytter dere egentlig girkasse/transferkasse oljer?

 

Jeg planlegger å bytte alle oljer og filtre "rund baut" i løpet av uken på min. Da er det straks 12 000km (og 1 år) siden sist det var gjort.

 

I Haynes-boka som fulgte med bilen står det "main gear box oil renewal - every 24 000 miles"...så føles litt voldsomt å skulle bytte dette hver 12 000 km, som jeg har blitt anbefalt av andre...Elller er det "føre-var" prinsippet som gjelder?

Har skjønt at motorolje/filterbytte helst bør skje hver 10/12 000km, men bytter folket også olje på pokaler, girkasse, og transferkasse hver 10/12 000km?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 000 miles er nesten 40 000 kilometer.

 

Nettopp....det er der det skurrer litt for meg å bytte alle oljer - rund baut - på bilen, hver 12 000km....

Men har fått inntrykk at flere gjør nettopp det.

(men det er mulig jeg har misforstått og at de kun bytter motorolje, og olje på akslinger og tar gir+transferkasse hver tredje/fjerde gang...)

 

Prøver bare å sondere terrenget før jeg handler inn oljer og litt utstyr.

Målet er gjøre det meste av servicer selv, men er fortsatt i startgropen hva gjelder tekniske ferdigheter så Haynes-boka lese meget nøye :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt alt første gangen så får du nullstilt ting.

Senere holder det med å sjekke nivåer og farge og konsistens hvert år,max 15000km,og bytte jfr. skjema.

 

Pokalene mine får 1/2 patron påfyll hver ,smøreservice(motorolje og begge filter)

+ sjekk av resten av oljene 15.000 km/årlig ved min type kjøring.

Før langtur får alt en ekstra sjekk.

 

MEN,kjører du med endret ytelse på motor,henger,offroad, hard på pedalen-sjåfør,lekkasjer,mye småkjøring,osv.

bør man bytte/sjekke oftere.

Det er billig forsikring mot senere skader og deleskift for ikke å nevne driftsstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...