Gå til innhold

Girtrøbbel med ulyd..


JanOve

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt småtrøbbel med giringa på min 110 td5 2000 mod i det siste og nå har det blitt verre. Det forekommer når bilen er kald. Når jeg kløtsjer kommer det en slureaktig ulyd og det er vanskelig å sette bilen i gir. Må jokke litt med spaken.. (hvis det er lov å si) Dette gjelder hovedsakelig når jeg må gire ned til første gir m kald motor. Er det noe syncrogreier? Jeg kan ikke mye om akkurat dette. Sannsynligvis er det noen på dette forumet som gjør det :) Noe jeg kan gjøre selv eller er en svinedyr verkstedreparasjon eneste utvei?

Endret av JanOve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke store mengden olje som skal på kassen, så hvis du er medlem i nlrk får du gode rabatt hos våre samarbeidspartnere.

 

Jeg må skamfull innrømme at jeg ikke er medlem... Selv om jeg har et klistremerke på ruta fra tidligere eier. Er det samarbeidspartnere med utsalg i Trondheim eller må jeg på nett og handle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener NLRK har avtale med Nardo Bil. Det skal ikke mye handel til før du tjener inn et medlemskap :)

 

Send en mail til birger@nrlk.no så kan han gi deg svar

Som styremedlem i avd. Midt-Norge kan jeg bekrefte at vi har rabattavtale med Nardo Bil. :)

 

Meld deg inn i klubben, det får du mye godt ut av. Vi har et kjempegodt LR-miljø i Trondheim, med klubbhus/verkstedlokale, offroadkjøring og masse turer. :)

 

Det er en link for innmelding og ellers masse info på midt-norge sine facebooksider. Ellers så er det jo gamlemåten inn på nlrk.no ;)

Tar gjerne imot pm. om spørsmål. Men såklart vil også Birger svare. ;)

 

 

Ps. Veldig moro om det kommer inn nye ansikter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp og tips, alle sammen! Spørs om jeg ikke må melde meg inn da :) FIkk forresten tak i MTF 94 hos et bilverksted her i byen (via en YX-stasjon) Ikke så lett å oppdrive! Nardo Bil har vel gjerne... Nå gjenstår det å få byttet og se om det er nok til å få bort lyden. Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskiftet gikk greit bortsett fra at det, overraskende nok, kom en masse olje ut da jeg skrudde av 'filler plugen'.. Hvordan kan det ha seg? Masse søl :) Påfylling av ny olje gikk som en lek med en enkel pumpe fra Biltema. Det virker som det gjorde susen! Girer fint og ingen ulyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den lyden være utløserlageret? Kommer lyden kun når du bruker eller har inntrykt clutch?
Det er vel et ikke helt ukjent problem det lageret heller, jeg har det på min på kalde dager, om det er en risiko å kjøre med må gjerne noen andre hjelpe med?

Ble de andre symptomene noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløserlageret endrer lyd på tomgang ved ingen belastning på pedalen kontra lett trykk på pedalen.

Slitt og/eller usmurt svinghjulsforing gir lyd når svinghjulet roterer i annen hastighet enn clutchplata.

Den knurrer ved clutchbruk kald og forsvinner når varm.

Denne foringener fremre opplagring av inngående aksel i kassa.

Ved mye slakk her går det ut over innmaten i kassa over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute: Er det da å forstå som at dårlig/tørt utløserlager lager lyd hele tiden?

Og at dette som jeg da trodde var tørt utløserlager fort kan være svinghjulsforingen. Min "knurre-lyd" kommer kun ved clutch-bruk (altså inn eller ut, halv inntrykt clutch.) på kalde dager. Heller ikke konstant om vinteren..

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløserlageret ligger ikke innpå og subber hele tiden hvis alt er i orden.

Det glir litt tilbake så det er klaring mellom anlegget på disken og lageret når pedalen ikke belastes.

 

Vi kan gjøre det litt enkelt og bare si at uansett feil og kilde til lyd bør kassa ut og alle deler byttes.

Svinghjulslager,simring bakkant veiv,evt. svinghjul,disk,plate,utløserlager og holdeklipsen.

Husk å smøre opp svinghjulslager riktig.

Delene koster ikke stort,men har du dual-mass svinghjul drar det litt på.

Dual-mass svinghjulet var spesielt et problem på de tidligste modellene.

Jeg foretrekker å bytte uansett hvis bilen har gått langt eller clutchen er slitt.

Varme og gummi er en dårlig kombinasjon.

Jobben er det som koster mest hvis du ikke gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite arbeid å bytte svinghjulslageret når clutchen er demontert. ;-)

 

Har samme knurrelyd som andre beskriver lengere oppe i tråden. Bare ved kald motor, og helst bare én gang per kjøretur.

 

Bakre simring, svinghjulslager, svinghjul, clutch, utløserlager og girkasse blir byttet ila. sommer'n. Kassa byttes pga ekstremt mye lagerlyd. Om dette skyldes mye slark i svinghjulslageret over tid vet jeg ikke...bilen har gått 334 000 km. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan huske så er det sjelden/aldri ulyd når clutchen ikke ikke er trykket inn. Det er også slik at problemet forsvinner når bilen er varm, ja. Når den knurrer vil vil den ikke i gir. Må lirke litt. Giringen virker litt bedre med ny olje men ulyden er der altså. Er bytting av hele sulamitten, som du Gaute anbefaler, noe man i det hele tatt kan begi seg ut på uten et skikkelig utstyrt verksted tilgjengelig og en solid dose erfaring? Det høres rimelig omfattende ut.. Bare å få ut kassa er vel ikke noen lek? Jeg liker å mekke og har god teknisk forståelse men er slett ingen supermann på området :) Hva snakker vi om av kostnader hvis jeg skal betale et verksted for å gjøre det? Noe som bør gjøres hos spesialister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 40 år med mekking,profesjonelt og hobby gjør at nesten alt er "lett"for meg. ;)

Kassa er tung og bælete.Alt annet er enkel skruing selvom div. skruer i gulvet er gjenstridige.

Får håpe noen hobbymekkere kan gi litt mer "uproffe" uttalelser om vanskelighetsgraden.

 

Verkstedprisene varierer og det gjør dessverre kvaliteten på arbeidene også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttede svinghjul og klutsj i vinter på min td5 130 i karport uten varme og dør. Har kun gjørt dette en gang før på en mercedes 300d i 92'

I dag ville jeg ikke bruke tid på skruer i gulvet. Bore dem ut og bruke nye når gulv monteres igjen. Fikk hjælp av County når kasser skulle tas ned og på igjen. Pas på at binde opp rør som går bak td5 motor så det ikke er i veien ved av og påmontering av gearkasse. Ellers gikk det rimelig greit. Begynn nu med at sette rustløser på gulvskruer og bla. exos bolte/møtrikker. Jeg skapte mer plass under bilen med at sette den opp på 2stk 3ben. Dvs et på høyjre side foran og et på venstre side bak. Tar tid og tålmodighet at løsne starter ( en møtrik er helt opp til motoren under innsugsmanifold ). Var sikker på at tverbjelke i ramme ville gi problemer, men den gikk ud og i igjen med lit hjelp fra en lille muggert. Husk at fjerne turtals sensor før du tar ut gearkasse.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...