LANDreas Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Husket du kontrollspørsmålet: "Du har ikke fylt margarin på denne?" Har LR-flagget ditt, forresten. Sende i posten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Nei, det må du beholde fordi du flagget ut både lørdag og søndag morgen :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Da ligger det i trygg forvaring her til neste gang vi sees. Har jo akkurat det samme flagget selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Intresant tråd forsåvidt dette her. Shell oljer er jo så mangt. De erfaringene jeg har med det er at oljene Shell selger mot proff markedet er meget gode. Det de selger mot privat markedet gjennom bensinstasjoner osv har vel ikke alltid holdt helt den standarden man burde kunne forvente. "majones" har vært en gjenganger for Shell oljer i alle år. Det er en blanding av kondensert vann og oljedamp. Du finner det typisk på innsiden av olje fylle lokket. Moderate mengder har ingeting å si. Er det mye vann/kondens vil oljen bli grå i forskjellige sjateringer alt etter mengden vann. Den vil stort sett bli klar igjen hvis vannet får anledning til å fordampe. Når du beskriver kølsvart kornete guffe så har jeg opplevd det bare i motorer som har gått langt uten oljeskift. Er du sikker på at det er 7kkm og ikke 70kkm siden siste skift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Han sa 7000 km. Har forsåvidt fått svar på hvorfor olja skilte seg. Så da frafaller vel advarselen om at Shell har ei spesielt dårlig olje. Jeg nevnte for han småkjøring og dårlig veivhusventilasjon som mulig årsak, noe han skal se nærmere på når han kommer tilbake fra havet om noen uker. Må jo forøvrig si at jeg ikke fatter hvorfor det for enkelte tok full fyr pga overskrifta. Og man er ikke like hårsår i alle landsdeler. Her oppe er det fullt akseptabelt å tøve om hvor man kommer fra, og naboen/kompisen flira godt når jeg fortalte han om reprimandene i tråden. Nå har han byttet til Biltema-olje. Hadde jo vært interessant å se om den også vil skille seg i like stor grad etter samme antall km. Endret 30. juni 2014 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 ...hvorfor det for enkelte tok full fyr pga overskrifta.Det har vel f.eks. med at det var en SVÆRT spesifikk anklage mot er spesifikt fabrikat som IMHO ikke har noe med den reelle saken å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Ok. Jeg er uenig. Har vært på forumet siden 2004 og har aldri opplevd makan til reaksjon. Jeg er ferdig med dette temaet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Jeg skal ikke svare for andre men sett fra forumdrift sitt ståsted er det ikke riktig å anklage en produsent for dette før det er kjøtt på benet. At det dannes "majones" er en helt normal reaksjon når olje blir blandet med vann i en motor. Det skjer med alle oljetyper. At olja er blitt beksvart er også helt normalt og egentlig bra. Blowby, altså at eksos blåser forbi stempelet forurenser oljen. Dette skjer i alle motorer. Lite i motorer som er i god stand men mye i slitte motorer. At olja tar dette opp er bra. Det finnes oljer som ikke holder forurensning flytende men avsetter det på motorens innvendige flater. Dette kan gi inntrykk av at oljen er god og at motoren er i god stand - inntil den raser. At olja virker som en kornete gørre er værre å si noe om. Det kan være resultat av sot og vannforurensning, kanskje dårlig oljefilter, at oljefilteret allerede er gått tett og slipper alt forbi via overtrykksventilen. Vet ikke. For meg ligner dette en sliten motor. Vi får vel svar med tid og stunder når motoren er undersøkt. PS. Det går å sende oljer til analyse for å finne ut hva den ineholder og i hvilken tilstand den er. Temaet har vært oppepå forumet tidligere. De som driver med anleggsmaskiner og andre store kjøretøy er familiære med dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Enhver Opel-motor er vel sliten etter 7.000 km... Nei, hva er det jeg sier?!? Tøff i flokk! PS Får se hvor lenge denne blir stående usensurert. Endret 30. juni 2014 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Opel har brukt mye Izusu på bilene før de gikk over til sin egen dieselmotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Glad jeg kjører Transit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Morsom tråd dette her. Fikk ikke med meg den egentlige overskriften, men antar jeg vet hva det har stått. Personlig kjøper jeg aldri olje på Biltema. Eneste argumentet jeg har er at jeg antar den ikke er god nok siden den er fra Biltema og billig. Jeg er litt rart skrudd sammen, men det er min eneste syltynne forklaring på hvorfor jeg "sløser" penger på dyr olje andre steder :-) Endret 3. juli 2014 av Paal Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CuckoosNest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg har brukt Shell-olje på alle våre biler de siste 5 år. Skiftet/skifter ofte, ca hver 10000km. Har ennå ikke sett majones, eller hatt noen problemer med denne oljen. Googlet litt, og fant lite skrevet ang. problemet. Blir ikke både VAG sine biler og Ferrari levert med anbefalinger om Shell-olje.. Rart da at disse ikke har tatt tak i "problemet" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kapteinmike Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Det som er minuset til biltema oljen eller bilextra sin Comma er det de skifter leverandør innimellom, og bruker samme innpakningen det eneste som er sikkert er uvitenhet om motoroljetypen man heller på fra kanne/flaske sitt opphav er ganske sikker veg til lekkasjer i pakninger osv holder man seg til en fast produsent som f.eks castrol så er motoren vant til å bruke castrol begynner man å bruke mobil1 så kan man være så uheldig med avleiringer/klumper i olja pga tilsettningene er allergiske for å si det på norsk som du kansje ikke blir kvitt før etter 3-4 oljeskift med nye merke.... brukt f.eks Valvoline fortsett med Valvoline osv... etter litt diverse selverfaringer av biltemavarer som havarert vannpumpe etter 4 dager bruk. som ikke kunne tas i retur eller reklamere på pga åpnet innpakning og montert vare er jeg veldig kritisk til hva som skal på motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kapteinmike Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Ferrari bruker Agip er jeg 80% sikker på Rolls Royce bruker Royal Purple mener jeg ha hørt så å si nesten alt av Japansk bruker Castrol ellers på klassiske Britiske biler er det Wakefield man skal bruke hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Jeg har brukt Shell-olje på alle våre biler de siste 5 år. Skiftet/skifter ofte, ca hver 10000km. Har ennå ikke sett majones, eller hatt noen problemer med denne oljen. Googlet litt, og fant lite skrevet ang. problemet. Blir ikke både VAG sine biler og Ferrari levert med anbefalinger om Shell-olje.. Rart da at disse ikke har tatt tak i "problemet" ? VAG brukte tidligere Shell. Nå er det Castrol de har holdt seg til noen år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Carlube levere olje til Biltema. Kan ikke skryte på noe på Opel, har Opel levert noen gode motorer? Nu ble æ litt vanvittig tøff her :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Det som er minuset til biltema oljen eller bilextra sin Comma er det de skifter leverandør innimellom, og bruker samme innpakningen det eneste som er sikkert er uvitenhet om motoroljetypen man heller på fra kanne/flaske sitt opphav er ganske sikker veg til lekkasjer i pakninger osv holder man seg til en fast produsent som f.eks castrol så er motoren vant til å bruke castrol begynner man å bruke mobil1 så kan man være så uheldig med avleiringer/klumper i olja pga tilsettningene er allergiske for å si det på norsk som du kansje ikke blir kvitt før etter 3-4 oljeskift med nye merke.... brukt f.eks Valvoline fortsett med Valvoline osv... etter litt diverse selverfaringer av biltemavarer som havarert vannpumpe etter 4 dager bruk. som ikke kunne tas i retur eller reklamere på pga åpnet innpakning og montert vare er jeg veldig kritisk til hva som skal på motoren... For å si det sånn kpt .. MOBIL 1 og ESSO sine smøreoljeprodukter er fullt på høyde med andre Pennsylvanske oljer som castrol som du nevner. Har aldri i mitt utrolig lange liv som medhjelper for andres biler, gjentar aldri... hatt negative opplevelser med nevnte produkter.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Hvorfor havarerte vannpumpe pga av feil oljeprodusent? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Jeg bruker Dynocat i motor og girkasse. og castrol i akslingene, har gjort det i 6-7 år og er fornøyd. ( prøvde Mobil 1 i motor en gang, men droppet den fort igjen ) Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 ( prøvde Mobil 1 i motor en gang, men droppet den fort igjen ) Hvorfor? Mobil har alltid hatt et veldig godt rykte på oljer og Mobil 1 som det beste av Mobil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Mobil 1 er utvilsomt noe av det beste du kan bruke, og får også skryt fra alle kanter, men for meg så syntes jeg bare V8 brukte mer olje enn når jeg kjører med Dynocatn( samme viskositet 5w-50 ). I tillegg er den adskillig dyrere, derfor droppet jeg den. Den ga ikke noe pluss som forsvarte den omtrent doble prisen. Jeg tror hvis du starter med Mobil1 og holder deg til den, så er nok det noe av det beste - men dyr er den. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Problemet med oljer er at vi lite objektive, sammenlignbare data for hvor gode de er. Mobil 1 kan like gjerne være et produkt som har oppnådd sitt glimrende rykte gjennom god markedsføring. Dermed kan Esso ta godt betalt for oljen - hvilket de også gjør. Og man tenker gjerne slik at det som er kostbart må være bra, ikke sant... Jeg fant en analyse av brukt olje hvor det i en periode var kjørt Mobil 1 og i påfølgende periode en rimeligere MotorCraft olje. Analysene viser så godt som identisk resultat hvilket tyder på at MotorCraftoljen er like god. Dermed ikke sagt at Mobil 1 er dårlig men at den ikke nødvendigvis er bedre enn andre oljer. Viktige parametre som veivhusventilasjon og filtrering vies lite oppmerksomhet. Olje forureses av fuktighet og sotpartikler. Fungerer veivhusventilasjonen vil begge deler reduseres og oljen får lenger levetid. (Sot og vann danner syre som bryter ned oljens tilsetningsstoffer). Om man i tillegg hadde montert by-pass filtrering ville det gjort underverker. Slik filtrering fjerner fuktighet i tillegg til de små partiklene et vanlig oljefilter ikke klarer. I tillegg må man være påpasselig med å ikke bruke lavfriksjonsolje i motorer som ikke er beregnet for det. Disse oljene har lavere "shear" verdi og vil da gi for dårlig oljefilm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.