Gå til innhold

Bytte til DAB radio i discovery 2


eliassen

Anbefalte innlegg

20 timer siden, motom skrev:

Grom audio boksen har ipod og mini jack tilkobling, evtstreaming over  bluetooth men du mister cd veksleren. 

Lyden er veldig god og knappene på rattet fungerer :)

 

Kjører du denne også via handsfree og det er god lyd på samtalene?

 

Mvh, Kjetil NBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt eldre Grom boks men den har to innganger hvor jeg bruker ipod og bluetooth. Selv om den er gammel så streamer den faktisk musikk og telefon via bluetooth. Det fulgte med en aux ingang også men da må man velge bort en av de andre.

 

Lyden er veldig bra fra ipod. Jeg monterte mikrofonen til bluetoothen ved a-stolpen så tror kanskje lyden hadde blitt litt bedre ved sladrespeilet. Lyden er relativt bra i samtaler men kanskje litt lav.

 

Rattfunksjonene fungerer bra og trenger ikke noen ekstra tilkoblinger etc. Kan bla i sanger og bruker stasjonsknappene til å styre de første 6 playlistene på ipod'en.

 

Har ikke kjøpt meg Dab ennå da jeg helst skulle funnet en integrert løsning men virker ikke som det finnes :) Har du ikke noe imot et ekstra display så tror jeg aux kabelen vil gi god lyd!

 

https://gromaudio.com/store/bt3_adapters/rover_landrover_99-05_aux-in_mp3_bluetooth_ipod_iphone_adapter.html

 

Det finnes en nyere modell som jeg tror gir litt bedre funksjonalitet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2018 den 15.29, motom skrev:

Nå kan det være at denne fra Denison sammen med den nyere Grom boksen vil gi skjult Dab+ støtte:

https://www.carcommunications.co.uk/dension-dbu3gen-dabu-integrated-usb-dab-radio-receiver-digital-tuner

 

 

 

Takk for info. Skal se hva jeg får til.

Mvh, Kjetil NBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 16.6.2017 den 12.21, thommes skrev:

Jeg er sterkt imot ekstra kabler her og der. Fikk en løsning fra bilradiospes:


"Her tror jeg nok det skal gå dersom du benytter følgende deler:
Ramme - CT24LR05
Rattfjernkontroll-adapter - CTSLR0022
Tilknytningskabel - CTMULTILEAD
Antenne-adapter - CT27AA01

Utover dette er det valgfri 1-din spiller, men en anbefaling kan være DEH-X7800DAB fra Pioneer :)"

 

Jeg har ikke gått for den løsningen. Hører på Radio Trøndelag (utenfor tunneller), kassetter og CD med originalt utstyr (R990).

Takk for nyttig post. Alt dette er herved bestillt.

Og denne: BRS ISO-kontakt Pioneer samt en dab/fm antennesplitter. Jeg ante ikke at det gikk an å få beholde funksjon på rattkontroll ved bytte av spiller :)

For min del blir det en pioneer DEH-4900DAB.

 

 

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattadapter jeg har brukt i D2/D2A har dobbel ISO, altså ikke den som er avbildet med BMW-liknende kontakt.  For å få rett volum med originalforsterker må du lage deg en overgang fra linjeutgangen (RCA-plugger) til ISO høyttalerkontakten som går ned til forsterkeren under setet.  Pass på at volum er skrudd helt ned om du kobler opp og prøver, står radioen på mer enn 10% volum, blir det grisehøy lyd i bilen når du kobler til høyttalerutgang om forsterker er i bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tnj skrev:

Rattadapter jeg har brukt i D2/D2A har dobbel ISO, altså ikke den som er avbildet med BMW-liknende kontakt.  For å få rett volum med originalforsterker må du lage deg en overgang fra linjeutgangen (RCA-plugger) til ISO høyttalerkontakten som går ned til forsterkeren under setet.  Pass på at volum er skrudd helt ned om du kobler opp og prøver, står radioen på mer enn 10% volum, blir det grisehøy lyd i bilen når du kobler til høyttalerutgang om forsterker er i bilen.

 

Ok. I P38`en min installerte jeg ny bilradio, men der gikk det helt fint mtp volumet selv om den og hadde integrert harman kardon anlegg m/forsterker, og selv om jeg leste på forum at man måtte lodde på ekstra motstander på høytalerledningene... Så jeg håpte at det skulle gå like fint her :p -Jaja, jeg får være forsiktig med volumknappen da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vel et par måneder med radioen på kjempelavt før jeg fikk ut finger'n og ordnet det, ingen stor krise.  Men kabelkveilen ble såpass stor at man bruker litt tid på å pakke ledningene og dytte inn nyerhvervelsen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også satt inn ny DAB+ radio i min disco 2.

 

Pioneer radio og kjøpte kit fra Bilradio spesialisten for å koble til bilen med knapper på rattet.

Dab antenne med egen strømtilførsel ble limt til høyre side rute i bagasjerom (Pga av varmetråder i frontrute som forstyrrer).

Jeg hadde original cd radio med GPS, men ikke noe ekstern cd skifter.

 

Når jeg koblet til dette måtte jeg sørge for å bestille med DIN kontakter, mens årsmodell sa jeg hadde BMW's runde kontaker. Var godt at jeg sjekket på forhånd før bestilling.

Får dog ikke ratt knapper til å virke, men fant fort ut at Land Rover har laget egen kontakt på dette i mikro DIN. (Altså bakpå original spiller sitter det 2 stk. DIN kontaker og 2 stk. mikro DIN).

 

Hvis noen har koblingskjema med fargekoder til 2003 Disco 2 facelift med GPS så får jeg koblet til ratt knapper.

 

Vanlige DIN kontakter var bare plugg and play, og for en lydforskjell og suveren DAB dekning over alt. :D

Skulle bare hatt kontroll fra rattet også <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 20.17, suprlite skrev:

Takk for nyttig post. Alt dette er herved bestillt.

Og denne: BRS ISO-kontakt Pioneer samt en dab/fm antennesplitter. Jeg ante ikke at det gikk an å få beholde funksjon på rattkontroll ved bytte av spiller :)

For min del blir det en pioneer DEH-4900DAB.

Glad for at noen fikk nytte av dette. Jeg flyttet til UK i fjor, slik at jeg ikke ser behovet lenger. Dessuten bruker jeg kassettadapter sammen med mobil og sp**fy. CD-veksleren er beslaglagt med kjærestens Adele-CD'er bl.a. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert Pioneer DAB radio i en av mine D2er med denne adapteren https://www.ebay.co.uk/itm/ANAlogz-SWC-4491-01-Steering-Wheel-Adaptor-for-ISO-Radio-Land-Rover-Discovery-2-/401295938041 Jeg har ikke Harman Kardon anlegg.

Husker ikke helt om alle rattbetjeningene fungerte men volum fungerer i alle fall. Litt lenge siden bilen var i bruk.

Kjøpte først et annet adapter som ikke passet, det var og til D2 stod det men hadde runde kontakter i pluggen mens denne som passet har flate kontakter.

 

Fant litt viktig info på Ebay siden This product fits vehicles that have an original radio connector for Alpine Symphony Highline not Harmon Kardon amplified systems

 

Endret av jjada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan og brukes med integrert forsterker, men som nevnt må da linjenivå legges inn på høyttalerpluggen.  Alternativt som suprlite er inne på over her motstander på høyttalerutgangen, men etter å ha kastet bort hele ungdommen min på å pushe hi-fi er jeg skeptisk med tanke på faren for å svi høyttalerutgangen...  Funksjoner fra rattet krever en liten plugg tilpasset den enkelte spiller, her ser den medfølgende ut til å dekke det meste av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tnj skrev:

Denne kan og brukes med integrert forsterker, men som nevnt må da linjenivå legges inn på høyttalerpluggen.  Alternativt som suprlite er inne på over her motstander på høyttalerutgangen, men etter å ha kastet bort hele ungdommen min på å pushe hi-fi er jeg skeptisk med tanke på faren for å svi høyttalerutgangen...  Funksjoner fra rattet krever en liten plugg tilpasset den enkelte spiller, her ser den medfølgende ut til å dekke det meste av interesse.

Jeg installerte radioen idag, og lyd blei det. Men det blei som tnj sa. Så har jeg forstått rett, så skal jeg altså koble fra høyttalerpluggen og heller koble rca-utgangene til bilens høyttalerplugg istedet? -Og en ting til: er bilens innebygde forsterker kraftigere enn den i spilleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig avhengig av spiller.  Overveiende sannsynlig at din Pioneerspiller har en vesentlig bedre forsterker enn den en engelskmann skrudde fast under setet for snart to tiår siden.

Om du skal bytte høyttalere kan du like gjerne legge et nytt strekk fra dash til høyttalerne.  Husker jeg ikke mye feil, kan du og bruke bakutgangen på spilleren til å drive en liten, lettdrevet sub...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 16.54, tnj skrev:

Veldig avhengig av spiller.  Overveiende sannsynlig at din Pioneerspiller har en vesentlig bedre forsterker enn den en engelskmann skrudde fast under setet for snart to tiår siden.

Om du skal bytte høyttalere kan du like gjerne legge et nytt strekk fra dash til høyttalerne.  Husker jeg ikke mye feil, kan du og bruke bakutgangen på spilleren til å drive en liten, lettdrevet sub...

Ok, men altså: jeg skal bruke bilens forsterker. Skal jeg da bare koble fra spillerens rca-kontakter til bilens høttalerkontakt?  -Edit: jeg gjorde det. Resultat: jeg fikk lyd i høyttalere foran og i suben. Men ikke i dørene bak. Jeg har sjekket at alle høyttalerne fungerer ved å koble diodesjekkeren på multimeteret på hver enkelt. Jeg har og sjekket at overgangen jeg lodda er ok ved å måle ohm. Det eneste jeg da kan forstå er at det er noe galt med bakre rca-utgang på spilleren(?). Neste skritt blir vel da å sette på rca-splittere slik at signalet for fremhøttalerne blir fordelt på front og bakhøytalere. Så får jeg heller leve med at faderen da ikke fungerer. Og om forsterkeren i en av de rimeligste pioneerspillerne er særlig bedre enn bilens harman kardon forsterker er jeg ikke så sikker på. Hvorfor skulle de da ta seg bryet med å i det hele tatt installere en forsterker som er separat fra spilleren?

20190302_153313.jpg

Endret av suprlite
Jeg mekka videre. Edit2: Jeg fikk lyd i bakhøyttalerne. Feilen var en innstilling på spilleren (bakutgangene var satt for subwoofer istedetfor fulltonehøyttalere).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Holder på med dette nå, men får ikke plass til rammen som fulgte med ny stereo, så den må jeg bare skyve inn i originalt hull. Men da sitter den litt løst. Noen som har opplevd dette og har tips til hvordan få ny stereo til å sitte litt bedre fast? Nå sitter den klemt fast med en lilla hårspenne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett fult kit fra extron, spiller med 7’ skjerm, wifi,dab+, kontrol modul for multifunksjonsratt, ryggekamera, dvr kamera som jeg hadde i 6mnd i min D2. Har d3 nå, så trenger det ikke. Hvis interessant så send meg pm.

På 22.6.2014 den 10.27, eliassen skrev:

 

 

 

C485E3B3-D541-467F-8887-B862F5F4CD27.png

D5254CB5-10BE-479D-BC24-7B79F0BF277C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...